Lounais-Häme Forssa

Hyviä uutisia Parma Railille: "Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen pääsemme hyvään työtahtiin Forssassa"

Uudet rata- ja vaihdepölkkytilaukset toivat valoa Forssan tehtaalle hiljaisempien vuosien jälkeen.
Tänä vuonna Parma Railin tehtaalta Forssasta lähtee jälleen pölkkyä pölkkyä perään eri ratahankkeisiin. Kuva: Tapio Tuomela
Tänä vuonna Parma Railin tehtaalta Forssasta lähtee jälleen pölkkyä pölkkyä perään eri ratahankkeisiin. Kuva: Tapio Tuomela

Consolis Parma Rail on solminut mittavat sopimukset betonisten ratapölkkyjen ja vaihdepölkkyjen toimituksista. Sopimukset takaavat Forssan tehtaalle hyvän työtilanteen tälle vuodelle.

– Uudet toimitussopimukset ovat todella merkittäviä. Muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen pääsemme taas hyvään työtahtiin Forssassa toimivalla ratapölkkytehtaallamme, Consolis Parma oy:n toimitusjohtaja Markku Järveläinen kertoo.

Väyläviraston kanssa tehty sopimus koskee ratapölkkytoimituksia vuosina 2020–2021. Vossloh Cogifer Finland oy:lle Consolis Parma Rail valmistaa vaihdepölkkyjä tämän vuoden ajan.

Consolis Parma Rail on ollut Väyläviraston ja Vossloh Cogifer Finlandin sopimuskumppani rata- ja vaihdepölkkytoimitusten osalta jo pitkään.

Tuotantovolyymit nousevat ilahduttavasti

Viime vuosina forssalaistehdasta ovat työllistäneet muun muassa Länsimetro sekä Tampereen raitiotien ratapölkkytoimitukset. Järveläisen mukaan yritys on niiden ansiosta voinut toimia kohtuullisella tasolla.

Parma Rail alkoi valmistaa Länsimetron kakkosvaiheeseen Matinkylän ja Kivenlahden väliselle osuudelle ratapölkkyjä viime vuonna.

Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla töitä oli kuitenkin suhteessa vähän, kun esimerkiksi Tampereen raitiotien toimitukset oli tehty. Yritys lomauttikin osan työntekijöistään syyskuussa.

Järveläinen kuvaili viime syyskuussa Forssan Lehdelle vuotta 2019 ”välivuodeksi”.

– Uudet sopimukset rautateille toimitettavista pölkyistä ja Länsimetron jatkotoimitukset nostavat tuotantovolyymeja nyt ilahduttavasti, Järveläinen kertoo nyt.

Parma Rail on valmistanut lähes kuusi miljoonaa ratapölkkyä vuodesta 1990 lähtien.

Ratahankkeet voivat auttaa myös Parma oy:tä

Parma Railin tehtaalla Forssassa oltiin tällä viikolla hyvillään myös siitä, Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu otti askeleen eteenpäin. Valtioneuvoston talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi hankeyhtiöiden perustamista sekä osakassopimuksia.

– Nämä ovat pitkävaikutteisia päätöksiä, joilla edistetään sujuvaa työssäkäyntiä Turku–Tampere–pääkaupunkiseutu-akselilla. Raiderakentamisella on mittavia vaikutuksia myös talonrakentamiseen, kuten Kehäradan ja Länsimetron varrella on voitu havaita, Järveläinen toteaa.

Parma Railin sisaryhtiön Parma oy:n tehtaalla Forssassa valmistetaan asuntorakentamisen betonielementtejä.

– Talonrakentamisen hiljentyessä näiden raidehankkeiden ripeällä käynnistämisellä olisi merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Uusien raiteiden rakentaminen olisi myös yhteiskunnalle edullisempaa kuin noususuhdanteessa. FL

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic