Lounais-Häme Forssa

“Ihan sikakivoja juttuja” – Forssan kouluissa opetellaan teknologiaa nallejumpalla ja sähköseiteillä

Forssan perusopetus on mukana kokeilussa, jolla luodaan kouluun tasa-arvoinen tapa hyödyntää teknologiaa opetuksessa. Seikkailupäivistä tulee osa koulujen arkea ehkä jo ensi vuonna.
Milja Kujanpää (vas.), Jade Mustakallio ja Veera Kallio saivat Pekka Lavilta vinkkejä nallejumpan ohjelmointiin.

Lehtori Pekka Lavi opettaa Talsoilan kolmasluokkalaisille ohjelmointia eli palapelin kokoamista. Moottoroitu nalle on yhdistetty läppäriin, jonka ruudulla on koodivalikko komentoja eli paloja.

– Muistakaa valita mukaan ketjuun vasemman tassun ylös-komennon jälkeen se odota-komento ja vasta sitten alas-komento. Muuten nalle jää laiskottelemaan tassu ylhäällä, Lavi neuvoo nallejumppaohjelman koodaamista.

– Nämä ovat ihan sikakivoja juttuja, hihkaisevat Milja Kujanpää, Jade Mustakallio ja Veera Kallio.

Miksi kolmasluokkaisten on tärkeä ymmärtää mitä koodaaminen on ja miten sitä tehdään?

– Näin voimme opettaa tulevaisuuden työntekijöille tulevaisuuden taitoja. Tässä opitaan teknologian lisäksi yhteistyön tekemistä, tiedon jakamista ja kädentaitoja kuten motoriikkaa, Lavi perustelee.

Robert Karelson siirsi Kalina Klimeskan ja Daniela Ilveksen avaruuteen green screen -tekniikalla. Kuva: Tapio Tuomela

Forssa on mukana yhteishankkeessa, jonka tavoitteena on tehdä teknologia tutuksi koulussa seikkaillen. Neljä kuntaa luovat kokeillen toimintatavan, joka ohjaa laitteiden aktiiviseen käyttöön opetuksessa ja tarjota vinkkejä niiden hyödyntämiseen.

– Teknologian hyödyntäminen peruskoulussa ei saa olla kiinni opettajan innostuksesta tai kiinnostuksesta, vaan kaikille on taattava tasa-arvoinen mahdollisuus oppimiseen. Oppimisen monialaisuus voi kärsiä, jos rohkeus kokeilla uusia tapoja puuttuu, Lavi toteaa.

Kokeilussa syntyneet materiaalit ja ideat jaetaan kaikille kouluille.

Huoltajia kaivataan mukaan

Forssan oppilaiden kokeilutyöpajat järjestettiin keskitetysti Kuhalan koulussa, mutta jatkossa laitteet kiertävät koululta toiselle. Koulut järjestävät seikkailuja itse ehkä jo ensi keväästä lähtien.

– Osa koulujen arkea seikkailupajat ovat toivottavasti jo ensi lukuvuonna, Lavi arvioi.

Käyttöönotossa tuetaan opettajia, jotka pääsivät myös testaamaan työpajojen teknologian.

– Paine uusien menetelmien hyödyntämisestä vaatii opettajilta ja oppilailta entistä enemmän heittäytymistä kokeilemaan ja oppimaan yhdessä. Työpajassa näkee miten lapset opettavat ja neuvovat toinen toisiaan.

Seikkailulle kutsutaan aikanaan myös huoltajat, joita kaivataan mukaan koulujen toimintaan. He voivat samalla päivittää tietämyksensä nykyajan koulunkäynnistä ja teknologian hyödyntämisestä.

Yksi oppilas seisoo moottorina oranssilla anturilla ja toiset tarttuvat kädestä kiinni. Sinisille antureille astumalla ja poistumalla oppilaat ohjaavatt nosturia tietokoneen näytöllä.

Nallejumpan ohjelmoinnin lisäksi oppilaat tutustuivat pakohuoneeseen, rakensivat itsestään virtapiiriketjuja eli sähköseittiä ja ohjasivat liikkeillään pelejä ilman ohjaimia. Myös green screen -tekniikka tuli tutuksi.

Forssan 5.- ja 6.-luokkalaiset pääsevät aikanaan omalle seikkailulleen.

Oppilailta ja opettajilta kerätään pajapäivän jälkeen myös havaintoja ja kehittämisideoita jatkokehittelyä varten. FL

Innovatiivisia kokeiluja peruskouluissa

Opetushallitus on myöntänyt erityisavustusta perusopetuksen innovatiivisiin kokeiluihin ja kehittämiseen.

Sitä sai myös Teknologia tutuksi seikkaillen -yhteishanke, jossa ovat mukaan Forssa, Äänekoski, Sastamala ja Laihia ja niiden noin 6 700 lasta.

Yhteishanke sai noin 200 000 euron rahoituksen. Toiminta-aika hankkeella on vuoden 2019 loppuun. Sitä koordinoi Opinsys oy.

Forssan hallinnoima hanke pääsi myös Kokeilukeskuksen perusopetuksen hankkeiden kokeiluohjelmaan 11 muun hankkeen kanssa.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat