Lounais-Häme

Ikäpoikkeuslupa helpotti Noora Hakamäen arkea – Ajolupahakemukset ovat ruuhkauttaneet Traficomin

17-vuotiaiden ajolupahakemuksia on jonossa noin 3 000.
17-vuotias Noora Hakamäki sai ajokortin helmikuussa. Ikäpoikkeusluvan perusteet riittivät, sillä kulkeminen kotoa kouluun ja harrastuksiin ei onnistu julkisen liikenteen turvin. Kuva: Lassi Puhtimäki
17-vuotias Noora Hakamäki sai ajokortin helmikuussa. Ikäpoikkeusluvan perusteet riittivät, sillä kulkeminen kotoa kouluun ja harrastuksiin ei onnistu julkisen liikenteen turvin. Kuva: Lassi Puhtimäki

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on joutunut kolminkertaistamaan reilussa vuodessa henkilölupia käsittelevien työntekijöidensä määrän 25:een.

Henkilöluvat ja pätevyydet -tiimin vetäjän Henna Antilan mukaan syynä lisäresursseihin ovat pääasiassa 17-vuotiaiden ajolupa- eli ikäpoikkeuslupahakemukset, joita on jatkuvasti jonossa käsittelyä odottamassa noin 3 000.

Viime vuonna Traficom myönsi ikäpoikkeuslupia yli 12 000, ja hakemuksia saapuu kuukausittain 1 000–1 700.

– Onhan se poikkeusluvaksi aika iso määrä. Hakemusmäärät ovat hitaan alun jälkeen ryöpsähtäneet ja jääneet sille tasolle. Se kertoo siitä, että tietoisuus lupatyypistä on levinnyt, Antila sanoo.

50 000 hengen ikäluokasta yleensä noin 30 000 ajaa ajokortin 18-vuotiaana.

Ypäjäläinen Noora Hakamäki sai ajokorttinsa 17-vuotiaana helmikuussa. Uudenkarhea ajolupa on Forssan yhteislyseossa opiskelevalle nuorelle helpotus. Tähän asti matkat lyseolle ovat olleet kyytien varassa.

Bussipysäkille Loimaantielle tai pikavuoropysäkille 10-tien varteen on kotoa Kuusjoen kylältä matkaa.

– Yhteydetkään eivät ole sopineet aikatauluihin. Olen saanut kyydin isältä tai äidiltä, mutta odotusaikoja Forssassa on silti tullut puolisentoista tuntiakin, Hakamäki kertoo.

Koulumatkojen lisäksi ajokortti on hänelle tarpeeseen harrastusten vuoksi.

– Minulla on tanssitreenit kerran tai kaksi viikossa ja lisäksi käyn salilla 3–4 kertaa viikossa. Ystäviäkin pääsen nyt tapaamaan helpommin.

Hakamäki on aiemmin suorittanut mopokortin ja siihen liittyvän ajo-opetuksen. Autonajo-opetuksesta vastasi äiti.

– Ajotunteja kertyi monia kymmeniä, ei vaan vaadittuja kymmentä. Minulla on aika varma olo auton kanssa, hän toteaa.

Hakamäki tietää, että poikkeuslupien hakeminen on suuressa suosiossa nuorten keskuudessa.

– Ystäväni ovat paria lukuun ottamatta hakeneet poikkeuslupaa.

Traficomin Henna Antila toteaa, että lupa ei tule automaattisesti.

– Ei se niin ole, että kenelle vain hakevalle lupa myönnetään, vaan meillä tehdään aika isokin työ kulkemistarpeiden arvioimisessa ja tarkistamisessa.

Käsittelyaika on tällä hetkellä vajaa kaksi kuukautta hakemuksen vireille tulosta.

Käsittely voi kestää myös pidempään.

– Valitettavan useassa tapauksessa joudumme pyytämään lisätietoja: pakollisia kulkemistarpeita osoittavia todistuksia ja liitteitä puuttuu, tai tietoihin tarvitaan täydennyksiä.

Hylättyjen hakemusten määrässä on Henna Antilan mukaan ollut pientä kasvua. Kielteisen päätöksen saa nyt noin 4 prosenttia hakijoista.

Yleisin syy hylkäykseen on se, että matka-ajat ovat jääneet Traficomin ohjeistuksessa kohtuullisiksi määriteltyjen rajojen sisään.

Yleisimpiä syitä on myös pakollisten todistusten puuttuminen. Osa on hakenut lupaa toimiakseen esimerkiksi sukulaisen kuljettajana, mikä ei ole myöntämisperuste. FL

Myöntämisen edellytykset

Ajokortin voi Traficomin myöntämällä poikkeusluvalla saada jo 17-vuotiaana, jos siihen on erityisiä syitä, jotka hankaloittavat työhön, työharjoitteluun, kouluun tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen pääsemistä.

Erityisiä syitä

Pitkät etäisyydet, puuttuvat joukkoliikenneyhteydet ja vähintään tunnin kestävät yhdensuuntaiset matka-ajat joukkoliikenteellä.

Vähintään 5 kilometrin yhdensuuntaiset kävelymatkat, kun joukkoliikennettä ei ole käytettävissä.

Harvoin kulkevista joukkoliikenneyhteyksistä johtuvat yli puolitoista tuntia kestävät yhdensuuntaiset kokonaismatka-ajat.

Matka-aika on esim. karttapalvelun mukainen aika ovelta ovelle. Sisältyy joukkoliikenteen vuorojen odotusaika.

Myönnetään arvioiden ensisijaisesti nuoren omaa kulkemis- tai ajokorttitarvetta.

Voidaan huomioida

Muutokset perhetilanteessa, kuten vanhemman tai muun ajokortillisen perheenjäsenen sairastuminen tai kuolema.

Samassa kotitaloudessa asuvan perheen toimentulon turvaamiseen ja asioiden hoitamiseen liittyvät säännölliset kulkemistarpeet.

Hakeminen

Voi hakea 4 kk ennen kuin täyttää 17, voidaan myöntää aikaisintaan 3 kk ennen ikävaatimuksen täyttymistä. Tutkinnon voi suorittaa täytettyään 17.

Hakemuksen hinta sata euroa.

Lupia myönnettiin 2019 Kanta-Hämeessä 305 miehelle ja 197 naiselle.

Lähde: www.traficom.fi

Vanhemmilla kuljettajan virka

Kun teimme päätöksen maalle muuttamisesta, tarkistin kaupungissa kasvaneelta mieheltäni, että ymmärtääkö hän ihan varmasti mitä maalaiselämä merkitsee.

Se merkitsee esimerkiksi sitä, että lapset tarvitsevat kuljettajaa harrastuksiin, kavereille ja toisinaan kouluunkin. Silloinkin kun aikuisia ei huvittaisi tai ei oikein ehtisi.

Ja ajaa olemme saaneet. Helpotusta ajoihin ovat tuoneet polkupyörä ja skootteri, joilla nuoriso on päässyt liikkeelle omin voimin.

Aikatauluongelmia ja kaasujalkakramppeja on lukuvuoden ajan aiheuttanut lukio-opinnot lähikaupungissa. Joskus lukujärjestys käy yksiin bussiaikataulun kanssa, joskus ei. Pysäkillekin on matkaa kilometrejä.

Kun jaksoon osuu kerran viikossa päivä, jossa kahden oppitunnin välissä on neljä hyppytuntia, pinna kiristyy sekä kuljetettavalta että kuskilta. Autolla ehtisi vartissa hypyiksi kotiin.

Traficom myönsi onneksi kuopukselle poikkeusluvan. Hän on harjoitellut ajamista ja auton hallintaa vanhempien opetuksessa, mutta taitoja pitää vielä kartuttaa ennen riskikoulutusta ja ajokoetta.

Uusimmat

Näkoislehti

15.8.2020

Fingerpori

comic