Lounais-Häme Forssa

Katso video: Itse tehty superpallo on tiedettä ja taidetta - Forssan kuvataidekoulu on mukana kehittämässä luonnontieteiden opetusta

LUMA 2020 on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama opetuksen ja oppimisen kehittämisen ohjelma.

Forssan kuvataidekoulun korutaideryhmä veti valkoiset laboratoriotakit ylle ja ryhtyi kokeilemaan kemiallista reaktiota. Opettajina toimivat Helsingin yliopiston kemian opetuksen keskuksen osaajat Oona Kiviluoto ja Vilja Kämppi.

Valkotakit mittaavat kahteen eri astiaan oikeassa suhteessa lasivettä eli natriumsilikaatin vesiliuosta ja teknistä etanolia. Ne yhdistetään ja sekoitetaan huljuttelemalla. Lopputuloksena syntyy limainen massa. Siitä voi ennen kovettumista muotoilla käsin esimerkiksi superpallon.

Kun tähän polymeroitumisreaktioon tuodaan mukaan muotoja, värejä, helmiä, kimalteita ja muotteja, tieteestä syntyy taidetta. Myös pelottomilla kokeiluilla ja sattumalla on merkityksensä.

Kuvataidekoululaiset tutkivat miten massaa voisi hyödyntää taide-esineissä. Forssalaisten kokemukset jaetaan muille LUMA-kouluille. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kuvataidekoululaiset tutkivat miten massaa voisi hyödyntää taide-esineissä. Forssalaisten kokemukset jaetaan muille LUMA-kouluille. Kuva: Lassi Puhtimäki

Työvaiheet tarkasti ylös

Pastellinsävyinen kuulakas pallo pompahtaa yli työpöydän. Lempi Lintukorpi teki ensin pallon, joka sai sävynsä elintarvikeväristä. Seuraavaan erään massaa hän halusi voimakkaamman värin ja tarttui pigmenttipitoisempaan akryylimusteeseen.

– Missä vaiheessa ja kumpaan aineeseen lisään glitteriä, hän kysyi Kiviluodolta ja Kämpiltä tiputeltuaan värit etanoliin.

– Emme tiedä. Emme ole sellaista kokeilleet. Testaa ja merkitse työvaiheet ja reaktio ylös. Arvioi myös lopputulos. Kemialliset kokeilut kannattaa merkitä tarkasti muistiin, jotta ne voi halutessaan toistaa, he ohjeistivat.

Siida Moberg (edessä), Lempi Lintukorpi, Emma Viherä ja Teija Lauronen opettelivat superpallomassan valmistusta ja käsittelyä. Opettajana seuraa Oona Kiviluoto. Kuva: Lassi Puhtimäki
Siida Moberg (edessä), Lempi Lintukorpi, Emma Viherä ja Teija Lauronen opettelivat superpallomassan valmistusta ja käsittelyä. Opettajana seuraa Oona Kiviluoto. Kuva: Lassi Puhtimäki

Osan massasta Lintukorpi laski paperin päälle kuivumaan ja osan hän muotoili kostein käsin sileäpintaiseksi. Unohdetusta massasta muodostui kuivumisen jälkeen pinnaltaan kiinnostava laatta. Röpelöisen tummasta väripinnasta tuikahtelivat glitterhileet.

– Tästä tuli hieno. Se näyttää vähän kuin palaneelta, opettajat arvioivat.

12–14-vuotiaat kuvataidekoululaiset ja heidän opettajansa Teija Lauronen tutustuivat polymeroitumisreaktioon ja sen synnyttämään kiinteään aineeseen niin, että sitä voidaan työstää jatkossa oppitunneilla.

– Ajatuksena on, että sitä hyödynnetään koruissa, Lauronen lisää.

Massan tekoa pääsevät kokeilemaan myös koulun hieman nuoremmat opiskelijat.

Kuvataidekoulun opettaja Teija Lauronen istui oppilaaksi koruryhmänsä joukkoon testaamaan uutta massaa. Taustalla Emma Viherä ja Lempi Lintukorpi.

Forssa mukana ainoana taiteen perusopetuksen oppilaitoksena

Forssan lasten ja nuorten kuvataidekoulu pääsi mukaan valtakunnalliseen LUMA 2020 -projektiin, jossa kehitetään lapsia ja nuoria varten uusia innostavia tapoja oppia matematiikasta, luonnontieteistä ja teknologiasta.

– Mukana on 160 oppimisyhteisöä varhaiskasvatuksesta ja perusopetuksesta aina toisen asteen oppilaitoksiin asti. Forssan kuvataidekoulu on ainoa mukana oleva taiteen perusopetuksen tarjoaja. Olemme tästä yhteistyöstä Forssan kanssa todella innostuneita, kertoi LUMA 2020:n projektipäälikkö Oona Kiviluoto.

Opinahjojen kanssa opetusta ja oppimista ovat kehittämässä 50 eri toimijaa aina yliopistoista ja korkeakouluista erilaisiin yhdistyksiin ja elinkeinoelämään. Mukana ovat erityisesti opettajia kouluttavat yliopistot.

– Eri päiväkodeissa ja kouluissa saadut kokemukset vedetään kesäkuussa yhteen, ja niitä levitetään sitten mukana olleiden opettajien kautta eri puolille maata. Ideat hyödynnetään myös materiaalipaketteina ja opettajien täydennyskoulutuksen verkkokursseina, Kiviluoto kertoi. FL

 

Lue myös: 

Forssan kuvataidekoulu harvalukuiseen joukkoon

Forssan kuvataidekoulu pakkasi taiteen elämykset matkalaukkuihin

 

LUMA 2020

LUMA 2020 on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja LUMA-keskus Suomen toteuttama luonnontieteiden ja matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen kehittämisen ohjelma.

Se toteutetaan vuosina 2019–2020 yhteistyössä päiväkotien, koulujen, elinkeinoelämän ja eri organisaatioiden kanssa.

LUMA-keskus Suomi on 11 korkeakoulun verkosto.

Ministeriö on osoittanut ohjelmalle noin 2,8 miljoonaa euroa.

Tavoitteet:

Toiminnan päätavoitteena on tukea lasten ja nuorten innostusta matematiikkaa, luonnontieteitä ja teknologiaa kohtaan sekä nostaa opiskelumotivaatiota.

Tavoitteena on myös kehittää näiden aineiden opetuksen ja oppimisen laatua aina varhaiskasvatuksesta alkaen.

Se etsii uusia toimintatapoja, malleja ja materiaaleja sekä uudenlaista yhteisöllistä täsmäkoulutusta uusien opetussuunnitelmien tueksi.

Samalla etsitään uusia tapoja, miten koko oppimisyhteisö voi toimia yli oppiainerajojen ja yhteisöllisesti koulun ulkopuolisten kumppanien kanssa

Opetuksen ja oppimisen kehittäminen pohjautuu uusimpaan tutkimustietoon ja suomalaisiin innovaatioihin.

Ohjelmaan kuuluu myös verkostoituminen alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti.

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic