Lounais-Häme

Itsemurhakolariin joutunut kuljettaja voi joutua vaihtamaan ammattia – 12 prosenttia onnettomuuksista on itse aiheutettuja

Kuljettajalle voi onnettomuuden seurauksena aiheutua fyysisten vammojen ja sairauslomien lisäksi kuntoutuksen ja psykoterapian tarvetta. Pahimmillaan kuljettaja saattaa jopa joutua vaihtamaan ammattia.
Raskaan liikenteen kuljettajien on usein lähes mahdotonta välttää tahallisesti aiheutettua kolaria. Kuvituskuva. Kuva: Tuomela Tapio
Raskaan liikenteen kuljettajien on usein lähes mahdotonta välttää tahallisesti aiheutettua kolaria. Kuvituskuva. Kuva: Tuomela Tapio

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin itse aiheutetussa onnettomuudessa osallisena olleiden raskaan liikenteen kuljettajien työssä jaksamista ja tuen tarvetta onnettomuuden jälkeen.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että itse aiheutetut onnettomuudet vaikuttavat raskaan liikenteen kuljettajien hyvinvointiin. Kuljettajalle voi onnettomuuden seurauksena aiheutua fyysisten vammojen ja sairauslomien lisäksi kuntoutuksen ja psykoterapian tarvetta. Pahimmillaan kuljettaja saattaa jopa joutua vaihtamaan ammattia.

Kyselytutkimuksesta ja onnettomuustutkinnan tiedoista selvisi, että riittävän tuen tarjoaminen kuljettajille tukisi heidän selviytymistään työssä ja yksityiselämässä onnettomuuden jälkeen.

Miten kuljettajia voidaan tukea?

Itse aiheutettujen, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkimuksessa on keskitytty aiemmin onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan taustojen selvittämiseen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosien 2011–2016 aineiston mukaan Suomessa noin 12 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itse aiheutettuja. Vuosina 2011–2016 tutkijalautakunnat tutkivat vuosittain keskimäärin 253 kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Tuoreessa Helsingin yliopiston, Liikenneturvan ja liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemässä tutkimuksessa haluttiin selvittää onnettomuuskokemuksen vaikutusta itse aiheutetuissa onnettomuuksissa osallisena olleisiin raskaan liikenteen kuljettajiin.

– Raskaan liikenteen kuljettajien on vaikeaa ja usein lähes mahdotonta välttää tahallisesti aiheutettua kolaria. Siksi on tärkeää saada tutkimustietoa siitä, miten kuljettajia voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla näiden valitettavien onnettomuuksien jälkeen, Traficomin johtava asiantuntija Inkeri Parkkari sanoo.

Itsemurhien ehkäisykeinot pätevät

Tutkimuksessa todettiin myös, että liikenteen itse aiheutettujen onnettomuuksiin ehkäisyyn pätevät yleiset kaikkien itsemurhien ehkäisyssä tehokkaimmiksi todetut toimenpiteet kuten syrjäytymisen vähentäminen ja masennuksen ja päihdeongelmien tunnistaminen sekä niiden tehokas ja oikea-aikainen hoito.

Tutkimuksen ”Tieliikenneitsemurhat raskaan liikenteen kuljettajien näkökulmasta” tekivät dosentti Igor Radun Helsingin yliopistosta, erikoistutkija Jenni Radun Turun ammattikorkeakoulusta, suunnittelija Jyrki Kaistinen Liikenneturvasta ja johtava asiantuntija Inkeri Parkkari Traficomista.

Tutkimusta ovat Traficomin lisäksi rahoittaneet Työsuojelurahasto, Helsingin yliopisto ja Onnettomuustietoinstituutti.

Lue myös:  Itsemurhia tehtiin 810 viime vuonna – Uusi itsemurhien ehkäisyohjelma käynnistyy 2020

Fingerpori

comic

Näkoislehti

28.3.2020

Uusimmat