Lounais-Häme

Jäärät jäävät kehittäjien jalkoihin

 

Paikalliset nuoret yrittäjät ovat havainneet, että vanhoillisissa yrityksissä on urauduttu ajatteluun: “Näin meillä on aina tehty.”

Parmarine oy:n kehityspäällikkö Marjut Vahos arvioi nuorkauppakamarin ja yrittäjien järjestämässä BusinessKlubissa, että toiminnan kehittäminen on äärimmäisen tärkeää – etenkin vanhoilla aloilla, joissa hintakilpailu on kireää. Uusilla kasvavilla aloilla jaettavaa on sentään enemmän.

Ydinkysymys ei Vahoksen mukaan ole, miten jotain tehdään vaan miksi. Hän tähdentää, että vain kehittymällä voi kasvaa ja menestyä.

Kehittyminen koskee niin tuotetta kuin toimintaakin, jossa jokainen työntekijäkin kantaa yrityskulttuurin mukaisesti oman vastuunsa. Itseohjautuvassa organisaatiossa johtaja on Vahoksen mukaan enemmänkin valmentaja.

Asiakasta on kuunneltava, mitä vaikeuttaa se, että asiakas ei välttämättä itsekään osaa tarpeitaan sanoa saati tiedostaa.

– Pitäisi päästä asiakkaan pään sisälle, muistuttaa Forssan Yrityskehitys oy:n yrityspalvelupäällikkö Pekka Ekholm.

Yritystoiminnan menestystekijöitä ovat Ekholmin mukaan etenkin osaamisen monistaminen, verkottuminen ja sosiaaliset innovaatiot.

– Yrityselämän parhaat keksinnöt ovat sosiaalisia, kuten franchising, hän sanoo.

– Ei kannata verisesti kilpailla vaan liittoutua, hän opastaa.

Esimerkiksi ruotsalaiset miettivät erilaisia palvelukonsepteja, eivät niinkään tuotteiden valmistamista. Ansaintalogiikka pitää Ekholin mukaan olla kunnossa. Hissiyhtiö Koneenkin tulos syntyy hissienhuollosta ja vakuutusyhtiöillä sijoitustoiminnasta.

Yritystaival kannattaa hänestä jakaa etappeihin, jolloin bisneksen oppii pikkuhiljaa.

Yrittäjältä vaaditaan ripeää ongelmanratkaisukykyä. Reklamaation sujuva hoito on parhaita tapoja saada hyviä ja kestäviä asiakassuhteita.

Yrittäjän ominaisuuksiin kuuluu myös ketteryys. Toimitilat vuokraamalla tai välineet liisaamalla yrittäjä kykenee tarvittaessa nopeisiin muutoksiin, kuten vaihtamaan osoitetta.

Nuoria yrittäjiä Ekholm kannustaa tekemään päätöksiä kylmien eurojen eikä operatiivisen sujuvuuden näkökulmasta.

Yrittämiseen lisää pontta alkanut noususuhdanne. Yrittäjä kaipaa Ekholmin mielestä menestyäkseen myös tuuria.

Rahoitusmaailma on kovin pirstaleinen, sillä joka rahoittajalla on oma arvomaailmansa. Tuki ei saisi Ekholmin mielestä ohjata toimintaa, sillä “uskollisin” raha tulee asiakkailta.

Salon kehittämis- ja elinkeinopalvelujen erityisasiantuntija Irina Kujanpää Forssasta arvioi, että mitä suurempi tavoite on, sitä pidemmälle pääsee. Ongelmanratkaisussa tarvitaan kokeilua.

– Kokeilussa ei voi epäonnistua, sillä siitä saa aina tietoa, mitä pitää tehdä toisin ja onko suunta oikea.

– Tulevaisuus tulee tekemällä. Se tapahtuu menemällä sitä kohti! FL

 

Klubeillatäyttä asiaabisneksestä
Forssan Seudun Nuorkauppakamari järjestää kuluvana vuonna yhdessä Forssan Yrittäjien kanssa yhteensä kymmenen BusinessKlubia.BusinessKlubit on suunnattu yrittäjille, liike-elämän vaikuttajille sekä kaikille, jotka haluavat kehittää omaa bisnesosaamistaan.Klubeilla kuullaan joka kerta kolme näkökulmaa vaihtuvasta liiketoimintaan liittyvästä aiheesta sekä verkostoidutaan.Tilaisuudet ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.Tapahtumasta saa tietoa BusinessKlubin Facebook-sivulta.Ensimmäinen klubi käsitteli myyntiä ja toinen liiketoiminnan kehittämistä. Seuraava BusinessKlubi käsittelee brändiä keskiviikkona 12. huhtikuuta. Tilaisuus on Autokeitaalla.Forssan Seudun Nuorkauppakamari on alle 40-vuotiaiden kehittymis- ja kouluttautumisjärjestö, jonka avulla voi verkostoitua liike-elämän toimijoiden kanssa.

Uusimmat