Lounais-Häme Forssa

Jami Oksanen kiihdytti kolminkertaiseksi mestariksi SM-, PM-ja EM-tasolla

Matkulainen ajoi Suomen ja Pohjoismaiden mestaruuksien kruunuksi myös EM-tittelin.
Etualalla starttaava Jami Oksanen kahmi päättyneellä kaudella kolme mestaruutta SM-, PM- ja EM-tasolta.

Forssalainen Jami Oksanen varmisti moottoripyörien kiihdytysajon Super Comp Bike -luokan Suomen mestaruuden Kauhavalla ajetussa finaalikisassa.

Oksanen oli asettanut Suomen mestaruuden kauden tavoitteeksi heti ensimmäisestä Virtasalmella ajetusta kisasta lähtien.

Sarjan kovasta tasosta kertoo se, että kaikki mitalisijat olivat vielä ratkaisematta ennen finaalikisaa. Kauhavalla huono onni oli viedä Oksasen mestaruuden tekniikan rikkouduttua jo ensimmäisellä kierroksella. Lopulta eroa toiseksi jääneeseen Toni Suokkaaseen jäi vain kuusi pistettä.

– Finaalipäivänä tunteet vaihtelivat laidasta laitaan. Kun putosin heti ensimmäisessä lähdössä, tiesin homman menevän todella tiukaksi. Mestaruus varmistui kuitenkin jo ennen kisapäivän viimeistä lähtöä, Oksanen kertoo.

 

Pohjoismaiden mestaruuden Oksanen voitti viikkoa ennen Kauhavan finaalia Ruotsissa käydyssä kisassa. Luokka ei kuitenkaan ollut Super Comp Bike. Kauden 2017 jälkeen käytiin monia keskusteluja, joiden seurauksena Oksanen sai tälle vuodelle kuljetettavakseen myös Super Gas Bike -luokan moottoripyörän.

-Jami ei jaksanut enää kuunnella kanssakilpailijoiden piikittelyä, vaan pyysi minua rakentamaan hänelle pyörän myös Super Gas-luokkaan, pyörien rakentamisesta ja virittämisestä vastaava Kari Lukkala sanoo.

Uudella pyörällä päätettiin lähteä kiertämään Pohjoismaiden mestaruussarjaa. Kaksi kisaa oli Ruotsin Tierpissä, yksi Alastarolla ja yksi Norjan Gardemoenissa. Ne tuottivat tulosta ja matkulaisesta leivottiin EDRS Pro Nordic MC -sarjan Pohjoismaiden mestari.

 

Menestyksekkään kautensa Oksanen kruunasi vielä valloittamalla Summit Racing EDRS Series -sarjan mestaruuden. Titteli tuli Super Gas Bike -luokassa, jossa Oksanen voitti syyskuun puolivälissä ajetun Norjan Gardemoenin finaalikisan. Summit Seriesin kisoista tuloksena oli lopulta kolme voittoa kaksi toista sijaa, joilla mestaruus varmistui varsin suurella piste-erolla. Sarjassa ajetaan epävirallisesta Euroopan mestaruudesta ja siihen osallistui tällä kaudella 55 kilpailijaa.

 

Kuljettajan tehtävissä Oksanen on luontainen lahjakkuus. Hän ratkaisee suuren osan kisoista jo lähtövaloissa. Oksasen reaktiot ovatkin koko kuljettajajoukon parhaimmat. Reaktioidensa ansiosta hän pääsee jo lähdössä pakomatkalle, jota vastustajien on lähes mahdoton saavuttaa.

– Ryhdyn kahdensadan metrin kohdalla katselemaan vastustajan sijaintia. Usein voin jo hyvissä ajoin ennen maalia hiljentää vauhtia, jotta en vahingossa alita indeksiaikaa, Oksanen toteaa.

 

Oksasen saavutuksia juhlistettiin torstaina Matkun kylätalolla kyläyhdistyksen tarjoamilla mitalikahveilla. Kyläyhdistyksen lisäksi Forssan kaupunki antoi tunnustuksen matkulaisurheilijan huippusuorituksille. FL

 

 

Drag racen kilpailuryhmät:

Super Comp- ja Super Gas Bikessa kiihdytetään neljännesmailin eli 402 metrin matkalla. Molemmat kilpailuluokat ovat tarkkuusajoa, jossa luokalle määrättyä indeksiaikaa ei saa alittaa. Pudotusajoissa voittaakseen pitää olla vastustajaa ennen maaliviivalla alittamatta kuitenkaan indeksiaikaa. Kilpailujärjestelmä asettaa suuret paineet sekä pyörän virittäjälle, että kuljettajalle.

Super Gas Bike -luokka on tarkoitettu sekä tehdastuotantoisille moottoripyörille että hitaammille kilpapyörille. Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Käynnistys omalla startilla, apuvirran käyttö on sallittu. Luokassa on kiinteä 9.5 s indeksi ja loppunopeudet ovat n. 250 km/h.

Super Comp Bike -luokassa moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa, ilokaasu, ahtaminen, ulkopuolinen käynnistyslaitteisto ja keulimisen estävä wheelie bars sallittu. Luokassa on kiinteä 8.5 s indeksi.