Lounais-Häme

Jätedieseliä markkinoidaan kustannustehokkaimpana keinona vähentää liikenteen päästöjä

Muut öljy-yhtiöt: Biopolttoaineiden osuutta lisäävän lain myötä Nesteellä monopoliasema markkinoilla.
Neste markkinoi uusiutuvaa dieseliään, jonka se lupaa vähentävän ilmastoa rasittavia päästöjä radikaalisti. Kuva: Terho Aalto
Neste markkinoi uusiutuvaa dieseliään, jonka se lupaa vähentävän ilmastoa rasittavia päästöjä radikaalisti. Kuva: Terho Aalto

Edullisin tapa vähentää 90 prosenttia kasvihuonepäästöjä heti. Näin valtion osin omistama öljynjalostusyhtiö Neste markkinoi uusiutuvaa dieseliään, jonka se lupaa vähentävän ilmastoa rasittavia päästöjä radikaalisti.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtavan asiantuntijan Nils-Olof Nylundin mukaan Neste voi päästä päästövähennyksiä koskevaan lupaukseensa, jos dieselin raaka-aineet on valittu huolella.

–  90 prosenttia tarkoittaa sitä, että on hyvin tarkkaan valittu raaka-aine. Se raaka-aine on jotakin jätteeksi luokiteltavaa tavaraa.

Nylund puhuu kasvihuonepäästövähenemästä. Kun jäte laitetaan uudelleen kiertoon polttoaineena, on vähenemä korkea, parhaimmillaan juuri 90 prosentin luokkaa.

–  Otetaan esimerkiksi käytetty paistoöljy. Valmiiksi nestemäisen raaka-aineen prosessointi on helppoa ja silloin päästään korkeaan kasvihuonepäästövähenemään. Ulos tulee hyvälaatuista tavaraa, Nylund sanoo.

VTT:n asiantuntijan mukaan Suomi on kärkimaa uusiutuvan dieselin tuotannossa. Yli puolet maailmassa vuosittain tuotetusta viidestä miljoonasta uusiutuvasta dieseltonnista tuotetaan Suomessa.

Neste hyödyntää dieselissään esimerkiksi eläin- ja kasvirasvajätteitä. Nesteen lisäksi myös metsäyhtiö UPM valmistaa Lappeenrannan biojalostamollaan puupohjaista uusiutuvaa dieseliä.

 

Hintalappu 20 senttiä suurempi litraa kohti

 

Uusiutuvan dieselin laajamittaisen käyttöönoton tiellä on kuitenkin muutamia esteitä. Ensimmäinen on hinta.

Nesteellä on Helsingistä Rovaniemelle ulottuvalla alueella noin 50 asemaa, joilla uusiutuvaa dieseliä voi tankata. Vähittäismyyntijohtaja Sam Holmberg huomauttaa, että mitä laajemmalle uusi tuote leviää, sitä enemmän jatkuvia kuluja se tuottaa yhtiölle.

–  Meidän pitää tarkastella, minne voimme kohtuullisin kustannuksin lisätä säiliö- ja mittarikapasiteettia. Eri dieseleitä kuljettavat erilliset säiliöautot, jotta fossiilinen ja uusiutuva tuote eivät pääse sekoittumaan, Holmberg sanoo.

Toistaiseksi uusiutuva diesel on vain vaihtoehto fossiiliselle tuotteelle. Uusiutuvan dieselin tuottaminen on fossiilista kalliimpaa, ja uusiutuva maksaa noin 20 senttiä enemmän litraa kohti.

–  On annettu kuluttajalle mahdollisuus valita, sillä osalle pienikin ero voi olla ratkaiseva tekijä.

Nesteen markkinointi edullisuudesta perustuu siihen, että uusiutuvaa dieseliä voi tankata tavalliseen dieselkäyttöiseen autoon.

–  Tämä on uusista energiamuodoista kustannustehokkain valinta, kun ei tarvitse ostaa uutta autoa vaan voi vain pistoolia vaihtamalla valita puhtaamman vaihtoehdon, Holmberg esittää.

Holmbergin mukaan niillä asemilla, joilla dieseliä on saatavana uusiutuvana ja fossiilisena, viidesosa dieselautoilijoista valitsee uusiutuvan vaihtoehdon.

 

Raaka-aineet eivät nykyisellään riitä

 

Vaikka uusiutuvasta dieselistä olisikin varaa maksaa, toiseksi ongelmaksi muodostuu jätteiden ja tähteiden eli raaka-aineiden rajallisuus. VTT:n Nylund havainnollistaa asiaa kysymällä, paljonko omassa käytössä syntyy jäteöljyä suhteessa siihen, paljonko polttoainetta autoon tankataan.

–  Kun lasketaan yhteen koko maailman uusiutuvan dieselin tuotanto tällä hetkellä, se riittää Euroopan Unionissa kattamaan yhdeksän päivän dieselin kulutuksen, Nylund sanoo.

–  Yksistään uusiutuva diesel ei tätä planeettaa pelasta, jotain muutakin pitäisi keksiä.

Uusiutuva diesel ei ratkaise liikenteen päästöongelmaa yksistään edes Suomessa. Jotta Suomessa liikenteen päästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä, Nylundin mukaan tarvitaan biopolttoaineiden lisäksi myös sähköautoja ja keinoja, joilla polttomoottoriautojen kulutusta saadaan leikattua.

Lisäksi täytyy löytää uusia raaka-aineita, joista uusiutuvaa dieseliä voidaan jalostaa.

–  Pidemmällä aikavälillä puhutaan levistä saatavista öljyistä ja ties mistä, Nylund sanoo.

Nesteeltä kerrotaan, että haastavampien jätevirtojen hyödyntämismahdollisuuksia tutkitaan koko ajan.

–  Aikoinaan uusiutuvan dieselin tuotanto perustui yhteen kasvirasvaan. Jos reilun kymmenen vuoden aikana on tullut toistakymmentä raaka-ainetta lisää, eiköhän tulevaisuudessakin löydy sellaisia, joita emme vielä käytä, Holmberg arvioi.

 

Polttoainealan sisäiset kiistat kaatoivat etujärjestön

 

Suomessa helmikuussa hyväksytty laki velvoittaa, että vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineiden osuus on 30 prosenttia kaikista tieliikenteessä käytetyistä polttoaineista. Neste tuki valmisteluvaiheessa lakiesitystä, sillä sen tuottamalla uusiutuvalla dieselillä velvoite voidaan täyttää.

Sen sijaan muut isot öljy-yhtiöt, St1, Teboil ja ABC, vastustivat esitystä. Niiden mukaan laki takaa Nesteelle käytännössä monopoliaseman, se kun on lähes ainoa yhtiö, joka tuottaa talvioloihin soveltuvaa biopolttoainetta.

Poikkiteloin asettuneet öljy-yhtiöt katsoivat, että Neste voisi määrittää hinnan, jolla muiden täytyy ostaa lain edellyttämänä Nesteen uusiutuvaa dieseliä. Asiasta uutisoivat viime vuonna muun muassa Yle ja Helsingin Sanomat.

Ristiriita yhtiöiden välillä kärjistyi niin pahaksi, että lopulta alan etujärjestö Öljy- ja biopolttoaineala ilmoitti lopettavansa toimintansa tämän vuoden alussa.

–  Jäsenistön yhteisen toimintalinjan määrittely isoissa energia- ja ilmastopoliittisissa kysymyksissä on erittäin haastavaa. On arvioitu, että entisen kaltaiselle koko alan yhteiselle edunvalvonnalle ei enää löydy riittävää pohjaa, mikä johtaa järjestön toiminnan päättymiseen, tiedotteessa muotoiltiin.

Uusimmat