Lounais-Häme Forssa

"Jo haju kertoo paljon, kun astut asuntoon" – Kotihoitajat ovat epäuskoisia, että etäkäynnit toimisivat ja resurssipula helpottuisi

Hykyn kotihoitoa kriisiyttänyt 15 työntekijän vaje aiotaan saada paikattua lähikuukausien aikana. Asiakaskäyntien kesto on tavoitteena nostaa keskimäärin 20 minuuttiin.
Hykyn kotihoidossa on viiden kunnan alueella noin 150 kotihoitajaa ja 600 asiakasta. Aune Pyykkönen saa silmätipat, kun sairaanhoitaja Iida Komulainen tulee asiakaskäynnille. Kuvan henkilöt eivät esiinny jutussa. Kuva: Tapio Tuomela
Hykyn kotihoidossa on viiden kunnan alueella noin 150 kotihoitajaa ja 600 asiakasta. Aune Pyykkönen saa silmätipat, kun sairaanhoitaja Iida Komulainen tulee asiakaskäynnille. Kuvan henkilöt eivät esiinny jutussa. Kuva: Tapio Tuomela

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän (Hyky) kotihoidon resurssipula on helpottumassa loppuvuoden aikana.

Forssan sairaalan vuodenosastojen yhdistymisessä kotihoitoon siirtyi jo syys-lokakuussa kuusi vakanssia.

Ruisluodon palvelukeskuksen tyhjilleen jääneessä Kertunkammarissa on käynnissä yt-neuvottelut, joiden myötä kotihoito on saamassa toiset kuusi vakanssia lisää.

Vielä kesällä kotihoidossa oli 15 työntekijän vaje.

– Ensi vuoden alussa pääsemme jo lähes normaalitilanteeseen, vanhuspalveluiden palvelualuejohtaja Annukka Kuismin kertoo.

Hän uskoo, että loputkin kolme vakanssia saadaan siirrettyä kotihoitoon ensi vuonna, kun toimintojen uudelleen järjestelyä jatketaan Ruisluodossa.

– Kaikille työntekijöillemme on varmasti jatkossakin töitä tarjolla, mutta työympäristö voi muuttua.

Keväällä lähelle 20 minuuttia

Uudet työntekijät sijoittuvat viiden kunnan alueella pääasiassa Forssan kotihoitoon, jossa resurssivaje on ollut suurin viimeiset pari vuotta.

– Viesti, mikä kotihoidosta tulee, koskee kiirettä, työn määrää ja fyysistä ja henkistä painoa. Työntekijöitä ei ole tarpeeksi työn määrään nähden, Tehyn Forssan ammattiosasto 300:n pääluottamusmies Kristiina Nieminen kertoo.

Resurssipulan ohella turbulenssia on aiheuttanut uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto. Kuismin kiittää työntekijöiden selviytyneen hienosti haastavassa tilanteessa, joka ei ole voinut olla vaikuttamatta työn laatuun.

Maaliskuussa kotihoitokäyntien kesto oli keskimäärin 14 minuuttia. Syksyn aikana kesto on saatu nostettua 16 minuuttiin.

– 12 uudella vakanssilla tilanne ei vielä täysin korjaannu, mutta oletettavasti ensi keväänä pääsemme jo lähelle 20 minuuttia, mitä pidetään valtakunnallisesti hyvänä arvona.

Hoitaja ottaa yhteyden tabletilla

Hykyn keinovalikoimaan kuuluvat myös kuntoutuksen vahvistaminen, työn uudelleenorganisointi niin, että asiakkaalla kävisi mahdollisimman usein samat hoitajat, ja tabletin kautta suoritettavien etäkäyntien pilotointi.

Kotihoidon työntekijä voi seurata tabletin kautta esimerkiksi, että asiakas ottaa lääkkeensä.

– Noin 10 prosenttia käynneistä on mahdollista tehdä etänä. Valtakunnallisesti etäkäynneistä on hyviä kokemuksia, Kuismin kertoo.

Uusia ratkaisuja haettaessa ammattijärjestöjä ja työntekijöitä on kuultu ja kyselyjä ja selvityksiä on tehty.

– Esimiehet tekevät kovasti töitä, mutta tulokset eivät näy hetkessä, Nieminen sanoo.

Hän huomauttaa ikääntyneiden määrän kasvavan Forssan seudulla kovaa vauhtia samaan aikaan, kun palveluita ollaan siirtämässä yhä enemmän koteihin.

Kuismin uskoo vakaasti, että parempaa kohti ollaan menossa. Hän näkee positiivisena, että kotihoidon resurssit, imago ja sijaispula ovat nousseet valtakunnallisiksi puheenaiheiksi ja asioita on herätty tekemään toisin.

– Kotiin vietäviä palveluja monipuolistamalla ja räätälöimällä kotihoidossa tuetaan mahdollisuuksia hyvään ja terveeseen elämään kotona. FL

Uusimmat

Näkoislehti

20.9.2020

Fingerpori

comic