Lounais-Häme Forssa

Jo kerran viikossa tehty voimaharjoittelu hyödyttää iäkkäitä, Forssa tarjoaa omaa saliaikaa

Kerran viikossa suoritettu harjoittelu riitti iäkkäille ihmisille parantamaan päivittäisistä toiminnoista selviämistä.
Vesihelmen kuntosalissa kokoontuu säännöllisesti ikääntyneitä voimaharjoitteluun. Kuvassa treenaamassa Raimo Siltanen. Kuva: Seppo Pessinen

Jo kerran viikossa tehty voimaharjoittelu hyödyttää iäkkäitä. Tämä käy ilmi Jyväskylän yliopiston tuoreesta tutkimuksesta.

Kerran viikossa tehty voimaharjoittelu kuntosalilla on hyödyllistä yli 65-vuotiaiden terveydelle. Hyödyt näkyivät veriarvojen, lihasvoiman ja henkisen hyvinvoinnin paranemisena.

Voimaharjoittelu on tärkeää läpi elämän, mutta jo kerran viikossa suoritettu harjoittelu hyödyttää iäkkäitä.

Voimaharjoittelu on tärkeää läpi elämän, mutta jo kerran viikossa suoritettu harjoittelu hyödyttää iäkkäitä.

– Henkilöt, joiden verenpaine-, kolesteroli-, glukoosi- ja tulehdusarvot olivat korkealla, hyötyivät eniten yhdeksän kuukauden voimaharjoitteluohjelmastamme. Kaksi tai kolme kertaa viikossa harjoittelu ei lisännyt näitä hyötyjä, yliopistotutkija Simon Walker Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.

 

Esimerkiksi Forssan kaupunki tarjoaa ikääntyneille kaupunkilaisille mahdollisuuksia liikkumiseen ja voimaharjoitteluun.

Vesihelmen kuntosalissa kokoontuu vertaisohjaajan johdolla kuntosaliryhmät ikäihmisille maanantaisin kello 13-14, keskiviikkoisin kello 10-11 ja perjntaisin kello 9-10.

Edistyneemmät ja hyväkuntoiset kiertoharjoittelevat Vesihelmen salissa maanantaisin kello 10-11 ja torstaisin kello 11-12.

Myös Tyykihovin seniorikuntosali palvelee voimaharjoittelijoita maanantaisin kello 12-13 ja 13-14. Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän yksiköistä löytyy myös saleja voimaharjoitteluun.

 

Kansalliset ja kansainväliset suositukset opastavat harjoittamaan lihasvoimaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Myös tässä tutkimuksessa lihaskasvu ja rasvan palaminen olivat tehokkaampia enemmän kuin kerran viikossa harjoitelleilla.

– Kerran viikossa suoritettu harjoittelu riitti kuitenkin hyvin iäkkäille ihmisille parantamaan päivittäisistä toiminnoista selviämistä. Kauppakassien kantoon, portaiden kävelyyn ja WC-pöntölle istumiseen tarvitaan lihasvoimaa, jota voimaharjoittelulla voidaan parantaa, Walker sanoo.

Tutkimuksessa oli mukana 106 65–75-ikäistä miestä ja naista. He harjoittelivat kuntosalilla 1–3 kertaa viikossa valvotuissa olosuhteissa.

Harjoitteet sisälsivät liikkeitä koko vartalon lihaksille. Liikkeinä olivat esimerkiksi jalkaprässi, penkkipunnerrus, vatsarutistus ja selkäojennus. Henkilöt suorittivat 2–5 sarjaa, 4–12 toistoa ja ainakin yksi sarja oli suoritettu uupumukseen asti.

Tutkimusta on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö. FL

Fingerpori

comic

Uusimmat