Lounais-Häme Jokioinen

Jokioinen alentaa ajonopeuksia loppukesällä – Kunnan kaduilla saa ajaa maksimissaan 40 km/t

Asemakaava-alueen kunnan kaduilla nopeusrajoitus on jatkossa maksimissaan 40 km/t.
Kunnan kadut ovat pääasiassa asuntoalueiden tonttikatuja. Kokoojakaduilla, joihin Kehätie lukeutuu, nopeusrajoitukseksi muuttuu 40 km/t. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kunnan kadut ovat pääasiassa asuntoalueiden tonttikatuja. Kokoojakaduilla, joihin Kehätie lukeutuu, nopeusrajoitukseksi muuttuu 40 km/t. Kuva: Lassi Puhtimäki

Jokioisten kunta aikoo laskea nopeusrajoituksia asemakaava-alueella olevilla kunnan kaduilla.

Kokoojakaduilla, joilla nopeusrajoitus on nykyisin 50 km/t, nopeusrajoituksesi tulee 40 km/t. Tällainen katu on esimerkiksi Kehätie Puistometsässä.

Muutos koskee myös Myllytien ja Pellilän teollisuusalueen työpaikka-alueiden katuja, joihin kuuluvat Vatavantie, Jussintie, Edvardintie, Lintukankaantie, Tuukantie, Timontie, Leivänkuja ja Myllytie.

Asemakaava-alueen pienemmillä kunnan kaduilla nopeusrajoitus alenee 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa.

Kunnaninsinööri Kari Tasala huomauttaa, että kaikilla kunnan kaduilla nopeusrajoitus ei suinkaan tule muuttumaan, sillä osalla kaduista on jo voimassa alempi nopeusrajoitus.

– Aikanaan nopeuksia on alennettu siellä täällä. Nyt kaava-alueen katujen nopeusrajoitukset yhtenäistetään.

Nopeusrajoitusten muutos ei koske myöskään Ely-keskuksen teitä, joita ovat esimerkiksi Turuntie, Humppilantie ja Keskuskatu.

Asia ollut esillä jo vuodesta 2014

Ajonopeuksien laskemista asemakaava-alueella on valmisteltu teknisessä lautakunnassa jo vuodesta 2014 saakka. Tasala haarukoi, että liikennemerkkejä vaihdetaan nyt joitakin kymmeniä.

– Varsia ei tarvitse vaihtaa, mutta joissain paikoissa varsi voidaan joutua siirtämään näkyvyyden kannalta parempaan paikkaan.

Uudet nopeusrajoitukset astuvat voimaan heti, kun liikennemerkit saadaan paikoilleen. Työ tehdään kesälomien jälkeen todennäköisesti elo-syyskuussa.

Liikennemerkkien uusimiseen on varauduttu tämän vuoden talousarviossa, ja sitä pidetään katurakenteiden muuttamista edullisempana keinona parantaa liikenneturvallisuutta.

– Asuntokaduilla liikkuu vanhuksia ja lapsia, ja näkyvyys voi olla heikko. Kaikista kaduista ei voi tehdä pihakatujakaan, Tasala toteaa. FL

Uusimmat

Näkoislehti

7.8.2020

Fingerpori

comic