Lounais-Häme Jokioinen

Jokioisten kunta hioo viraston työprosesseja, asiakaspalveluja ja toimintojen fyysistä sijoittelua vastaamaan tämän päivän tarpeita

Jokioisten kunnanviraston alakerrassa ei ole enää kunnan antamaa palvelua, vaan asiakkaiden on kivuttava yläkertaan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Jokioisten kunnanviraston alakerrassa ei ole enää kunnan antamaa palvelua, vaan asiakkaiden on kivuttava yläkertaan. Kuva: Lassi Puhtimäki

Jokioisten kunnanviraston organisointi ja palveluprosessit kaipaavat muutoksia, koska ne perustuvat 1986 valmistuneen talon arkkitehtuuriin ja toimivat miltei samalla tavalla kuin viraston valmistumisen aikaan.

Kunnantalo on sinällään palvellut hyvin ja on edelleen hyvässä kunnossa, mutta kunnallisten palvelujen tuottamistavoissa, tietotekniikassa ja etenkin asiakkaitten palvelutarpeissa on tapahtunut valtavasti muutoksia viime vuosikymmenten aikana.

Ajankohtaiseksi on tullut tarkastella viraston työprosesseja, asiakaspalveluja ja toimintojen fyysistä sijoittelua vastaamaan tämän päivän tarpeita. Asiakaspalvelun täytyisi olla helposti saavutettavissa tietotekniikan keinoja unohtamatta.

Kunnanhallitus päätti käynnistää kunnanviraston palvelumuotoiluhankkeen viivytyksettä, jotta tulokset ovat käytettävissä alkusyksyllä ensi vuoden 2020 talousarviota laadittaessa. Kunnanhallitus hyväksyi kolmesta tarjokkaasta FCG Suunnittelu ja tekniikan tarjouksen, jonka kattohinta on 14 380 euroa (alv 0).

– Viraston palvelua ei ole ikinä arvioitu ulkopuolisin silmin eikä sitä, palveleeko se tämän ajan kansalaista, toteaa kunnanjohtaja Jarmo Määttä.

– Nyt on tarkoitus katsoa, onko työntekijöiden fyysinen sijoittuminen sellaista kuin sen pitäisi olla. Meillähän ei ole tällä hetkellä talon alakerrassa mitään kunnan antamaa palvelua, aula on tyhjä. Pohdimme, pitäisikö esimerkiksi sijoittaa alakertaan niitä ihmisiä, jotka tekevät asiakaspalvelutyötä.

– Olemme kuitenkin asiakkaita varten, joten palvelunkin pitäisi olla fyysisesti helposti asiakkaan saatavilla ettei tarvitsisi kiivetä portaita pitkin toiseen kerrokseen. Se on esteettömyysnäkökulmastakin nurinkurista. Meillä on talossa hissi, mutta se on niin monen mutkan takana, että vammaisen ihmisen on aika hankala saada palvelua kunnanvirastolla.

Palvelumuotoilutyö vie konsultilta nelisen kuukautta. Prosessi sisältää suunnittelua ja neuvottelua henkilöstön kanssa.

Mahdolliset tilojen remonttitarpeet on tarkoitus varata kunnan ensi vuoden talousarvioon. FL

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic