Lounais-Häme Forssa

Joukko valtuutettuja ehdottaa: Liikennevalot pois päältä Forssassa, jollain aikavälillä tilalle liikenneympyröitä

Yhä useampi kaupunginvaltuutettu kannattaa valoista luopumista ja niiden korvaamista hyväksi koetuilla liikenneympyröillä.
Mika Penttilä on sitä mieltä, että nämä liikennevalot pitäisi korvata liikenneympyrällä tai -ympyröillä. Kuva: Tapio Tuomela
Mika Penttilä on sitä mieltä, että nämä liikennevalot pitäisi korvata liikenneympyrällä tai -ympyröillä. Kuva: Tapio Tuomela

Forssan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Mika Penttilä (kok.) ilmoitti joulukuun alussa järjestetyssä infotilaisuudessa asettuvansa ehdolle kuntavaaleissa niin kauan, kunnes Forssassa ei ole enää ainoitakaan liikennevaloja.

– Meillä on liikenneympyröiden osalta kaksi kalliiksi tulevaa kokonaisuutta, Puistolinnan risteys ja lyseon alueen kokonaisuus. Muista liikennevaloista voidaan luopua, Penttilä näki tuolloin.

Kysyimme muutamalta muultakin valtuutetulta, mikä heidän näkemyksensä asiasta on.

Manu Mäkinen (vas.) näkee, että liikennevalojen poistaminen on hyvä suuntaus. Hän liputtaa liikenneympyröiden puolesta.

– Joka paikkaan en ympyröitä kannata, mutta tarpeen mukaan niitä voidaan rakentaa. Esimerkiksi Puistolinnan risteys on yksi sellainen. Liikenneympyröissä osataan kyllä ajaa ja muutenkin forssalainen liikennekulttuuri on parantunut, tilaa osataan antaa, enimmäkseen jalkaisin tai pyörällä liikkuva Mäkinen näkee.

Yhtiönkadulta Mäkinen olisi valmis vähentämään liikennevaloja. Samoin Hämeentien pään valot Tammelan suoran alusta voisi Mäkisen mukaan ottaa pois käytöstä.

– Sammutetaan joitakin liikennevaloja ja kokeillaan, miten liikenne soljuu. Palautetaan sitten valot takaisin, jos se katsotaan tarpeelliseksi.

Talsoilan koulun läheisyydessä Turuntiellä olevia valoja Mäkinen pitää oikein tarpeellisina.

Liikenneympyrä on turvallinen ja ympäristöystävällinen

Mika Penttilä näkee sekä poliitikon että poliisin näkökulmasta valojen korvaamisen ympyröillä järkevänä ratkaisuna.

– Meillä ei ole ruuhkia, ellei punaiset valot aiheuta tulppia. Jos isoimmat risteykset muutettaisiin ympyröiksi, liikenne alkaisi sujua paremmin, Penttilä sanoo.

Hän pitää ympyröitä myös turvallisempana vaihtoehtona.

– Valoissa osa kiihdyttää ja osa jarruttaa niiden vaihtuessa. Takana tuleva olettaa, että edellä ajava menee valoista. Kun tämä jarruttaa, tulee peräänajoja. Liikenneympyrässä kolarin sattuessa molemmilla on sama suunta, jolloin liike-energia on pienempi, Hämeen poliisin vanhempi konstaapeli toteaa.

Hän huomauttaa, että liikennevalojen korvaaminen ympyröillä olisi myös ilmastoystävällinen ratkaisu.

Ely-keskuksen hallinnoimia, kakkostien rampin ja Yhtiönkadun risteyksen valoja Penttilä pitää ”maailman turhimpina”. Hänestä kaikki liikennevalot voisivat olla pois toiminnasta 22-06 välisenä aikana. Muutenkin liikennevaloja voisi kokeiluluontoisesti sammuttaa jo alkuillan aikana.

Valistusta ja asennemuutoksia tarvitaan

Kevyen liikenteen Penttilä uskoo pärjäävän sammutettujen valojen kanssa, kunhan liikennesääntöjä noudatetaan. Suurimmissa risteyksissä hän pitäisi liikennevaloja päällä niin kauan kun ne korvataan ympyröillä. Yhtiönkadulta Penttilä olisi valmis sammuttamaan osan valoista, mutta näkee siinä myös riskejä.

– Näkyvyys Yhtiönkadulla on hyvä, mutta kaksikaistaisuus toisi sen ongelman, että yhden antaessa tietä jalankulkijalle, viereistä kaistaa ajava ei välttämättä pysähdy. Tässä tarvitaan valistusta ja asennemuutoksia. Autokoulut ovat tähän kiinnittäneet paljon huomiota ja poliisikin harkitsee aina kortin ottamista pois.

Puistolinnan liikenneympyrälle ei ensi vuoden talousarviossa ole varattu määrärahoja. Penttilä toivoo, että ympyrä rakennetaan vuonna 2021.

– Moni ajaa siinä vanhan tavan mukaan, minkä seurauksena sattuu kylkikosketuksia. Uskon, että liikenneympyröitä tullaan rakentamaan jatkossa enemmän. Moni niiden vastustaja on muuttanut tai lieventänyt kantaansa Turuntien liikenneympyrän rakentamisen jälkeen.

Liikennevalojen kunnossapito maksaa

Janne Vuorenmaa (sd.) on profiloitunut valtuustossa kevyen liikenteen puolestapuhujaksi tehtyään useita aloitteita asioiden parantamiseksi. Vuorenmaa ei omista autoa, hän liikkuu jalkaisin tai polkupyörällä. Hänkin uskoo kevyen liikenteen turvallisuuteen, vaikka liikennevaloja vähennettäisiin.

– Monelta liikkujalta puuttuu pyörästä valot tai heijastimet. Tätä ei voi laittaa autoilijoiden syyksi, hän huomauttaa.

Vuorenmaa olisi valmis vähentämään liikennevaloja Forssassa. Hän muistuttaa, että Forssan liikennemäärät etenkin aamulla ja iltapäivällä ovat nyt eri luokkaa kuin isojen tehtaiden aikaan.

Liikennevaloja pitää hänen mukaansa vähentää myös taloudellisista syistä.

– Forssan kaupunki maksaa niiden kunnossapidosta useita tuhansia euroja vuodessa alihankkijalle. Monet 1970- ja 80-luvulla rakennetut valot ovat elinkaarensa päässä ja niiden kaikkien uusiminen maksaisi 2-3 miljoonaa euroa. Vanhoja valoja ei pysty myöskään ajastamaan kunnolla toimiviksi.

Vuorenmaa muistuttaa, että kaikkia liikenneympyröitä ei voi rakentaa kertarysäyksellä, vaan esimerkiksi kahden vuoden välein. FL

 

Lue myös: Forssan kaupunkialueella 14 liikennevalot – Osa turhia ja osa vielä turhempia? (FL 27.11.2019)

Forssan tekninen toimi esittää kiertoliittymää Puistolinnankin risteykseen (FL 18.10.2018)

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic