Joukkoviestintämarkkinat kasvoivat – verkkomainonta kasvoi eniten

Helsinki
23.11.2018, 09:42

Talous

Joukkoviestintämarkkinat kasvoivat viime vuonna 1,4 prosenttia 3,8 miljardiin euroon, kertoo Tilastokeskus. Verkkomainonta lisääntyi eniten, 14,2 prosenttia, mutta sen osuus jäi vain 10 prosenttiin koko joukkoviestintämarkkinoista.
Päivälehtien alamäki jatkui edelleen, sillä niiden osuus putosi lähes 3 prosenttia. Kokonaisuudessaan kustannustoiminta pysyi kuitenkin selvästi suurimpana ryhmänä 2 miljardilla eurolla. Kustannustoimintaan kuuluvat sanomalehtien lisäksi ilmaisjakelulehdet, aikakauslehdet ja kirjat.
Erityisesti kirjat näyttävät pysyvän suomalaisten suosiossa. Kirjamarkkina kasvoi yli 4 prosenttia.
Suurin yksittäinen toimiala joukkoviestintämarkkinoilla oli televisio yli 1,1 miljardilla eurolla. Televisiolla oli kokonaisuudessaan hyvä vuosi, sillä kasvua kertyi 2,2 prosenttia. Kasvu perustui kuitenkin tilausvideoihin, sillä televisiomainonta supistui edelleen.
Elokuvateatterit ylsivät huomattavaan kasvuun. Elokuvateattereiden myynti lisääntyi yli 9 prosenttia. Osuus koko joukkoviestintämarkkinoista pysyi kuitenkin pienenä.
Tilastokeskus huomauttaa, että kasvusta huolimatta joukkoviestintämarkkinoiden koko on supistunut suhteessa koko kansantalouteen. Viime vuonna joukkoviestinnän osuus bruttokansantuotteesta oli 1,7 prosenttia, kun kymmenen vuotta aiemmin osuus oli 2,1 prosenttia.

STT

Kuvat:

Kaupallinen yhteistyö