Lounais-Häme

Juhannuksen alkoholikaupassa alkuperäinen lonkero kiinnostaa – uusi hitti on miedompi 5,5-prosenttinen kuohuviini

Tämän juhannuksen alkoholimyyntiin ei odoteta päivittäistavarakaupassa suuria muutoksia, vaikka uusi alkoholilaki mahdollistaa ensimmäistä kertaa 5,5-prosenttiset alkoholijuomat ja laajemman juomavalikoiman.

Eniten uusista kauppojen alkoholituotteista kiinnostaa vanha ja alkuperäinen Hartwallin 5,5-prosenttinen ginilonkero. Se on vallannut markkinaosuutta käymisteitse valmistetulta lonkerolta.

-Lonkeroiden myynnistä vahvempaa on lähes puolet, kertoo S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa.

Vahvat oluet eivät sen sijaan ole lyöneet läpi ruokakaupoissa.

-Vahvempien oluiden osuus oluen myynnistä on sattumoisin 5,5 prosenttia, Oksa toteaa S-ryhmän tilastoista.

Myös K-ruokakaupoissa vahvojen oluiden osuus on alle kymmenen prosenttia, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

Kulutuskäyttäytyminen samanlaista mutta runsaampaa

Alkoholijuomien myyntiosuuksien ei odoteta merkittävästi muuttuvan juhannuksen pyhinäkään.

Alkoholia itsessään on kuitenkin varattu S-ryhmässä myyntiin tavallista enemmän, sillä juhannuksena oluiden menekki kasvaa puolella ja siiderien sekä lonkeroiden kaksinkertaistuu.

Myös Keskossa juhannuksena kauppa käy tavallista enemmän.

-Juhannuksen menekkiin on varauduttu hyvissä ajoin tarkoilla myyntiennusteilla. Kauppiaat tekevät lisäksi omia ratkaisujaan, kertoo Erkkilä.

Viinit tulivat ruokakauppoihin, mutta mietoina

Uusi alkoholilaki on kuin onkin tuonut viinit ruokakauppoihin, kun valmistustaparajoitus poistui. Kyse ei ole kuitenkaan perinteisistä viineistä, vaan 5,5-prosenttisista versioista.

Esimerkiksi suomalaisten suosimaa mansikkaista kuohuviiniä Fresitaa saa nykyään 5,5-prosenttisena, ja se myy hyvin. Kaupoista saa jopa mietoa valko- ja punaviiniä.

Erkkilä muistuttaa, että silloin alkoholin kerta-annokset pienenevät verrattuna perinteiseen viiniin.

-Ollaan enemmän miedompien juomien suunnalla. Meillä on 20–30 mietoa viiniä valikoimissa.

Alkoholittomat jyräävät

Merkittävin trendi on kuitenkin, että suomalaiset juovat aiempaa vähemmän alkoholia ja yhä enemmän alkoholittomia. Tämä koskee alkoholittomia oluita, mutta myös virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä.

Alkuvuodesta suurin alkoholitrendi onkin ollut alkoholiton. Siitä huolimatta, että kaupasta saisi entistä vahvempaakin.

Toukokuussa tosin alkoholinmyynti lienee kasvanut viime vuoteen nähden.

-Se johtuu lämpimästä säästä, toteaa Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) toimitusjohtaja Kari Luoto.

Uhkakuvat eivät käyneet toteen

Uusi alkoholilaki on tilastojen mukaan vähentänyt alkoholin myyntiä etenkin Alkoissa ja matkustajatuonnissa.

Kokonaiskulutus näyttää tähän mennessä vähentyneen. Tulos on päinvastainen siihen nähden, mitä alkoholilain vastustajat ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL esittivät vielä viime vuoden lopulla.

-He eivät huomioineet veronkorotusta eivätkä heräteostoksista luopumista, PTY:n Luoto sanoo.

Alkossa ei enää käydä yhtä usein esimerkiksi aidon lonkeron takia, joten väkevämmät juomat jäävät samalla ostamatta. Lonkeroa ei tarvitse liioin laivaltakaan hakea.

Myös keskiostoksen väkevyys ruokakaupoissa arvioitiin raa’asti yläkanttiin. Luodon mukaan keskiolut jyrää edelleen ylivoimaisesti, eikä vahvakaan olut ole kaupoissa usein kuin 5,2-prosenttista.

Luoto muistuttaa, että kokonaiskuva alkoholimyynnistä nähdään vasta kesän jälkeen. Myyntiin vaikuttaa monta muuttujaa, ei lainkaan vähäisimpänä kesän kuumuus.

 

Uusimmat