Lounais-Häme

Juhannus on valtava logistinen haaste ruokakaupoille

Juhannusviikko on yksi kiireisimmistä viikoista ruokakaupoissa ympäri Suomea. Varhaisperunat, makkarat ja muut perinteiset juhannusruuat saavat kansan kauppoihin ennen juhannusta ja 2,5 vuotta sitten voimaan astuneiden vapaampien aukioloaikojen myötä myös juhannuksen aikana.

-Juhannus oli ennen vahvasti etupainotteinen juhlapyhä. Keskiviikko ja torstai olivat ennen aukiolojen vapauttamista todella kovia päiviä. Ovat ne edelleenkin, mutta esimerkiksi juhannusaaton myynnit ovat kaksinkertaistaneet myyntinsä siitä, mitä ne olivat ennen vapauttamista, Forssan K-Citymarketin kauppias Mikko Virtanen kertoi.

Vapaammat aukioloajat ovat vähentäneet myös ruuhkahuippuja. Esimerkiksi Forssan K-Citymarket pitää kauppansa ovet auki juhannusaattona aina kello 18 asti, kun aiemmin laki määräsi kaupat kiinni aattona jo kello 12.

-Juhannusaatto oli aiemmin pelkkää kaaosta, kun kaikki ihmiset rynnivät samaan aikaan sisään. Nyt kun sitä on miettinyt, niin kuinka hölmöä onkaan ollut rajoittaa aukioloaikoja. Millä perusteella niin on edes tehty, Virtanen kysyi.

 

Myös Forssan Prismassa vapaammat aukioloajat otettiin tyytyväisenä vastaan. Prisma pitää kauppansa auki juhannuksena joka päivä kello 21 asti.

-Aukioloajat ovat jonkin verran kasvattaneet myyntiä, ja onhan se asiakkaalle helpompaa, jos jokin tuote on jäänyt ostamatta, Prisma-johtaja Minna Hovila-Myllylä sanoi.

Forssan Lidl pitää ovensa auki juhannusaattona kello 18 asti, mutta on kiinni juhannuspäivänä.

-Liikevaihto ei ole suuresti kasvanut vaan jakaantunut laajemmin, mutta ruuhkat ovat tasaantuneet, Lidlin aluepäällikkö Kalle Korpela kertoi.

 

Juhannuksen normaalia arkea suuremmat asiakasmäärät vaativat ruokakaupoilta myös hyvää valmistautumista. Logistisesti haaste on suuri.

-Ei se helppoa ole, mutta onneksi on olemassa hyviä apuvälineitä tilausten teossa. Meillä on käytössä tilausjärjestelmiä ja raportointivälineitä, joista saamme tietoja viime vuosilta ja arvioimme niiden mukaan menekkiä, Hovila-Myllylä totesi.

Myös Lidl käyttää apunaan useita järjestelmiä, jotta tilausmäärät istuvat kauppojen kokoon.

-Forssan myymälä on tiloiltaan aika pieni, mikä aiheuttaa omanlaisiaan haasteita. Vaatii hyvää ennakointia ja valmistelua, että määrät ja kuljetuskapasiteetit ovat oikein, Korpela huomautti.

 

Haastetta lisää myös asiakkaiden entistä yksilöllisempi ostoskäyttäytyminen.

Virtasen mukaan Citymarket vastaanottaa runsaasti asiakaspalautetta ja toiveita. Osittain siksi, että palautteen antaminen on nykyään niin helppoa.

-Asiakkaat haluavat olla Suomessa tällä hetkellä enemmän yksilöitä. Valikoiman merkitys jokaiselle korostuu suunnattomasti. Se on kaupalle haasteellisempaa, mutta myös mielekästä. Valikoiman ylläpito on kuitenkin mukavaa hommaa, Virtanen sanoi.

Esimerkiksi Citymarketin erikoisoluiden myynti on kasvanut viime vuosina sadoilla prosenteilla.

-Jos ennen valikoimassa oli noin 100 erikoisolutta, niin nyt on 600, Virtanen paljasti. FL

 

Uusimmat