Lounais-Häme Forssa

"Juoksuta niitä lapsia nyt ilta pihalla, me siirsimme seminaarin tänne!" Pieni Teatterikoulu tarvitsee oman tilan Forssassa

Pieni Teatterikoulu on joutunut usein väistymään muiden tieltä.
Aladdin ja taikalamppu oli yksi esimerkki päättäjille siitä, mitä Pieni Teatterikoulu osaa. Näyttämöllä Suulas parturi (Silja Sandberg), kiillottajatar Alma (Saga Tikkala) ja Aladdin (Matias Warnicki).

”Juoksuta niitä lapsia nyt ilta pihalla, me siirsimme seminaarin tänne!”

Näin vastattiin Pienen Teatterikoulun ohjaajalle Tehtaankoululla. Tila oli varattu Wahren-opiston varausjärjestelmässä teatteriopintoihin, mutta seminaarinvetäjä ohitti sen ja syrjäytti samalla lapsiryhmän.

 

Tämä on yksi esimerkki siitä millaisiin tilanteisiin ilman omaa tilaa toimivat teatteritaiteen perusopetuksen ryhmät ovat Forssassa joutuneet.

Pieni Teatterikoulu kutsui päättäjiä tutustumaan ahdinkoon teatteritalolle.

– Olemme tarjonneet opetusta yli kymmenen vuotta, ja jo nyt mittamme on täyttynyt. Tarvitsemme oman tilan, totesi Wahren-opiston ilmaisuaineiden opettaja Eliisa Lintukorpi.

Ryhmiä on tällä hetkellä viisi, ja ne kokoontuvat lukuvuodessa noin 30 kertaa. Opiskelijat ovat 8–14-vuotiaita. Opiskelijoita olisi tulossa enemmänkin, mutta tila ei riitä.

 

Hätähuutona oppilaat, ohjaajat ja vanhempainyhdistys pyytävät Forssan kaupungin johdolta ja päättäjiltä koululle omaa tilaa. Sen tulisi soveltua teatteritoimintaan ja alan opetukseen, ja sinne pitäisi mahtua noin 60 katsojaa. Kalustuksen tulisi olla muunneltava.

– Sinne sijoittuisi kahdeksan ryhmän teatteriharjoitukset neljänä arki-iltana klo 16.30–21 ja viikonloppuisin esitysten läpimenot ja esitykset, opettajakolmikko Lintukorpi, Titi Lillqvist ja Minna Tiirikainen-James summaavat.

Omassa tilassa tulisi olla paikkansa myös tarpeistolle. Nyt ne kulkevat mukana paikasta toiseen, tai ne joudutaan jättämään harjoituspaikoille.

– Ikävä kyllä aikuiset leikkivät lasten esitysrekvisiitalla ja asuilla, ja niitä on jopa rikottu tai kuljetettu pois. Pysyvyys ja oma hallinta olisi meille tärkeää, opettajat toteavat.

 

Opetusta on annettu eri osoitteissa Tehtaankoululla, Saksankatu 1:n juhlatilassa tai joskus Lankavärjäämön maalausluokassa. Esiintymisharjoitukset ja itse esitykset sijoittuvat Forssan teatterin kahdelle näyttämölle.

Tilat ovat yhteiskäytössä. Kaikki käyttäjät eivät kunnioita sovittuja aikatauluja, vaan saattavat tulla koputtelemaan oville jo 45 minuuttia ennen omaa varaustaan.

– Keskittymisharjoitukset eivät saisi keskeytyä. Kaikki tilat eivät myöskään ole fyysisesti turvallisia ja tarpeeksi tilavia. Ilmaisua opiskellessa liikutaan todella paljon.

Kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kaisa Lepola myöntävät, että koulun tilaongelma on todellinen.

– Vähintä on, että heille löydetään soveltuvat tilat käyttöön. Uskon, että ne löydetään.

Lepola korostaa, että työtä tilaongelman ratkaisemiseksi on tehty aiemminkin.

– Pikku Spotin piti olla ratkaisu koulun tilaongelmaan, mutta runsas teatteritoiminta ei sinne mahdu.

Kesäniemi toteaa, että Forssa on kulttuurikaupunki, jossa myös esittävällä taiteella ja teatterilla menee kovaa.

– Pienet ovat tässä tilanteessa jääneet vähän jalkoihin.

 

Ohjaajat kokevat, että oman tilan puute on Pienen Teatterikoulun opetuksen vähättelyä.

– Emme ole kerho, vaan tarjoamme kahdeksanvuotisen koulutuksen, jolla on vahvistettu opetussuunnitelma, Lintukorpi muistuttaa.

Taiteen perusopetus on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää opetusta. Se antaa samalla oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. FL

Lapset mierolaisina kiertämässä

Pienen Teatterikoulun ohjaajat ja vanhempainyhdistys ovat koonneet lasten asian vakuudeksi synkeän paperin. Siihen on koottu sattumuksia, vaaroja ja ongelmia, joita koulun 8–14-vuotiaat oppilaat ovat kohdanneet mierolaisina kiertäessään.

Opetusta on annettu useassa eri tilassa saman opintovuoden aikana. Yhdessäkään niistä lapset ja nuoret eivät ole keskiössä, vaan parrasvaloissa ovat juhlivat, kokoontuvat ja harrastavat aikuiset.

Kun lukee rinnakkain Forssan lapsiystävällisyysfilosofiaa ja teatterikoulun esimerkkejä, nousevat väkisinkin niskakarvat pystyyn.

Kumpi näistä lauseista istuu Lasten Forssaan?

Tämä: ”Lapsiystävällisyyttä on ennen kaikkea sovittu tapa toimia lasten ja nuorten kanssa. Yhteisön jokainen aikuinen kantaa aikuisen vastuuta ja huolta lasten hyvinvoinnista. ”

Vai kenties tämä: ”Tehtaankoululla lasten toimintatilasta on löytynyt kerran nurkasta puolitäysi jaloviinapullo, kerran täysiä oluttölkkejä ja kerran irtonaisia savukkeita.”

Lasten Forssa ei ole valmis, ja päättäjillä on vastuu. Oman, teatteritaiteen opiskeluun, opettamiseen ja esittämiseen soveltuvan turvallisen tilan lapsille ja nuorille soisi löytyvän pian.

Johanna Puukka

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic