Lounais-Häme

K-ryhmän myynti kasvoi Kanta-Hämeessä yli 10 prosenttia – Kasvu suurempaa kuin Uudellamaalla

Aluejohtaja Timo Heikkilän mukaan kauppa on käynyt erittäin hyvin koko Etelä-Suomen alueella. Kuva: Esko Tuovinen

K-ryhmän myynti kasvoi 8,8 prosenttia Etelä-Suomen alueella vuonna 2019 edellisvuoteen verrattuna. Myynti oli yhteensä 1,6 miljardia euroa, josta päivittäistavarakaupan osuus oli lähes 1,2 miljardia.

Päivittäistavarakauppa Etelä-Suomessa kasvoi 3,9 prosenttia, kun Keskon kokonaismyynti alueella kasvoi 8,8 prosenttia. Kokonaismyyntiin sisältyy myös autokauppa ja rakentamisen ja talotekniikan kauppa.

Keskon Etelä-Suomen alueeseen kuuluvat Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme ja Uusimaa pois lukien Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.

”Kauppa käynyt erittäin hyvin”

Kanta-Hämeessä K-ryhmän kokonaismyynti kehittyi 10,5 prosenttia. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4 prosenttia. Kokonaiskasvu oli suurempaa kuin Uudellamaalla, jossa kehitystä oli 6,3 prosenttia.

Aluejohtaja Timo Heikkilän mukaan Keskon kauppiasvetoisuus vaikutti tulokseen.

– Kokonaisuudessaan kauppa on käynyt erittäin hyvin koko Etelä-Suomen alueella kauppiaiden toteuttaessa idearikkaasti kauppakohtaisia liikeideoita. Auton vähittäiskauppaan liittyvät yritysostot nostivat kokonaiskehitystä koko alueella, Heikkilä toteaa tiedotteessa.

Liikevoitto kasvoi kymmeniä miljoonia

Keskon liikevaihto nousi viime vuonna 10 720 miljoonaan euroon ja liikevoitto 462 miljoonaan.

Hallituksen osinkoehdotus yhtiökokoukselle on 2,52 euroa osakkeelta. Se ehdotetaan maksettavaksi kahdessa erässä.

– Keskon vuosi 2019 oli erittäin vahva. Liikevaihtomme kasvoi edelleen ja vertailukelpoinen liikevoitto parani ennätykselliset 33 miljoonaa euroa vuodesta 2018. Vuoden 2019 viimeinen vuosineljännes oli kaikkien aikojen paras vuosineljännes, kun liikevoitto parani 15 miljoonaa euroa ja oli 130 miljoonaa euroa, Keskon pääjohtaja Mikko Helander toteaa tiedotteessa.

Kauppakohtaisuus kannattaa

Viime vuoden loppu oli Keskolle positiivinen niin päivittäistavarakaupassa, ruuan verkkokaupassa, rakentamisen ja talotekniikan myynnissä kuin autokaupassakin.

Päivittäistavarakaupasta Helander nostaa esille kauppakohtaisen erikoistumisen.

– Strategiamme ytimessä ovat ketjukonseptien päälle rakennettavat kauppakohtaiset liikeideat. On ollut ilo seurata myynnin kasvua niissä K-kaupoissa, joissa kauppakohtainen liikeidea on näkynyt asiakkaille entistä parempina valikoimina ja palveluina. Näen edelleen merkittävää potentiaalia myynnin ja tuloksen kasvattamiseen tukemalla ja kannustamalla K-kauppiaita kauppakohtaisten liikeideoiden toteuttamisessa koko 1 200 K-ruokakaupan verkostossa. FL-LM

 

Lue myös: Hämeenmaalle jälleen ennätystulos – Prismojen aukiolosta vielä epävarmuus lakon aikana

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic