Lounais-Häme

Kaahailu kuriin Somerolla

Somerolla on tullut mitta täyteen keskustan ja erityisesti Joensuuntien ilta- ja yöaikaiseen kaahailuun. Tekninen toimi on selvitellyt eri vaihtoehtoja liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Listalla ovat olleet muun muassa hidastetöyssyt, nopeusnäytöt ja heräteraidat.
Teknisen lautakunnan alkuperäisessä esityksessä Joensuuntielle kaavailtiin viittä hidastetöyssyä ja nopeusrajoituksen alentamista 30 kilometriin tunnissa. Tien molempiin päihin suunniteltiin heräteraitoja ja nopeusnäyttöjä.
Juuri ennen kokousta tekninen johtaja Marko Mäkinen sai kuitenkin oleellista lisätietoa poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta. Keskuksesta näytettiin vihreää valoa sille, että kunta hankkisi Joensuuntielle liikennevalvontakameran.
– Käytännössä me siis rakentaisimme kameratolpalle puitteet ja kamera tulisi valtiolta. Viesti oli, että siellä päässä ollaan valmiita yhteistyöhön. 
– Töyssyt toimisivat takuuvarmasti kaahailun hillitsemisessä, mutta niissä on myös nurja puolensa. Someron saviperäinen maa aiheuttaa isoja riskejä. Edellytin esityksessäni, että ennen töyssyjen rakentamista olisi tehty tärinämittaukset ja kiinteistökatselmukset.
Mäkisen saaman tiedon mukaan Joensuuntien varren yrittäjät eivät suhtaudu kovin myötämielisesti hidastetöyssyihin.
– Töyssyissä on sekin huono puoli, että kaikki joutuvat kärsimään, vaikka kaahailijoihin yritetään vaikuttaa, Mäkinen huomauttaa.
Rahaa liikenneturvallisuuden parantamiseen on varattu 100 000 euroa. Liikennevalvontakameran puitteiden rakentaminen maksaisi arviolta noin 15-20 000 euroa. Yhdelle töyssylle katselmuksineen ja mittauksineen tulisi hintaa noin 12 000 euroa.
Liikennevalvontakameran lisäksi kaahailuun tullaan mahdollisesti puuttumaan alentamalla nopeusrajoitusta koko ydintaajaman alueella. 
Keskustelussa on ollut myös liikennevalojen asentaminen linja-autoaseman liepeille Pentti Nikulan patsaan kohdalle. Liikennevalojen vaikutusta tehostamaan voitaisiin rakentaa korotettu suojatie. Liikennevalojen arvioitu kustannus on 12-15 000 euroa.
Keskustelussa niin ikään esillä olleissa nopeusnäyttötauluissa ongelmana on niiden sijoittaminen. Joidenkin arvioiden mukaan taulusta pitäisi olla lähimpään suojatiehen matkaa reilusti, jopa satoja metrejä. Se ei Joensuuntiellä onnistu. 
– Nopeusnäyttö voitaisiin mahdollisesti asentaa muualle, Pärnämäentielle tai Pappilantielle, Mäkinen toteaa. FL

Joensuuntien turvallisuus
Raimo Rönkkö toimitti syksyllä 2013 kansalaisaloitteen nopeusrajoituksen laskemiseksi Joensuuntiellä 30 kilometriin tunnissa.Tekninen lautakunta päätti tuolloin, ettei rajoituksen laskeminen todennäköisesti laskisi ajoneuvojen nopeuksia eikä näin ollen parantaisi liikenneturvallisuutta.Lautakunta totesi, että parempia tuloksia saataneen aikaan yleisellä liikennevalistuksella.Kaupunginvaltuusto varasi teknisen lautakunnan esityksestä 100 000 euroa keskustaajaman liikenneturvallisuuden parantamiseen vuodelle 2016. Määräraha siirrettiin edelleen käytettäväksi vuonna 2017.Rönkkö toimitti kuntalaisaloitteensa toistamiseen marraskuussa 2016. Kuukautta myöhemmin hän veti aloitteensa pois.

Asiasanat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic