Lounais-Häme

Kaamosaika koettelee

Työterveyspsykologi Virpi Laakso kertoo, että talviaika vaikuttaa ihmisiin monella tavoin.

-Pimeyden vaikutus tuppaa laskemaan mielialaa. Voi olla vähän mieli maassa. Vaikeimmillaan tulee jopa kaamosmasennusta – silloin puhutaan jo virallisesta diagnoosista.

Vaikkei olisi varsinaisesti masentunutkaan, kaamosaika vaikuttaa mieleen ja elimistöön.

-Voi olla, että mikään ei oikein innosta. Väsymys lisääntyy. Ärtymyskin voi vetää pinnan tiukalle, Virpi Laakso luettelee.

Yhteydenottoja työterveyspsykologille tulee talviaikaan monista syistä, mutta Laakso myöntää, että pimeyskin tuo kuormitukseen oman osansa.

-Puheissa tulee esiin, että tämä pimeä aikakin vaikuttaa.

Yhteydenotot psykologille lisääntyvät vuoden loppua kohti, Virpi Laakso kertoo.

-On pitkä syksy takana, eletty töitä paiskien. Lähestyvä joulukin aiheuttaa omat paineensa. Joulunaika aiheuttaa mielelle painetta riippumatta perhetilanteesta, se on aina mielelle erityistä aikaa. Jouluun liittyy paljon odotuksia, tuntoja ja tunnelmia.

Monella työpaikalla myös kiire vaikuttaa työntekijöiden mielialaan ja jaksamiseen.

-Tämä aika voi olla hyvin kiireistä aikaa työpaikoilla, paljon deadlineja, asioita, jotka pitää saada päätökseen. Tulossa on lomia ja vapaapäiviä. Ne aiheuttavat painetta töihin ja töiden kasautumista. Ihmiset stressaantuvat.

Työterveyspsykologi tarjoaa vinkkejä, joiden avulla henkistä kuormitusta voisi vähentää.

-Voi miettiä esimerkiksi deadlineja, voisiko joitakin siirtää myöhemmäksi. Stressistä ja omista tunnelmista kannattaa puhua työpaikalla ääneen, silloin saa vertaistukea. Kannattaa myös pyytää apua töissä. Usein muillakin työtovereilla on kiire, joten paljon ei välttämättä saa, mutta pienikin apu voi olla merkittävä jaksamisen kannalta.

Oikein kiireiseen ja stressaavaan työpäivään Laakso suosittelee minitaukoja.

-Silloin voi keskittyä hetkeksi vaikka vain hengittämiseen tai johonkin muuhun rauhalliseen. Ei nyt välttämättä tarvitse meditoimaan ryhtyä. Minitauoksi käy muukin, vaikka jaloittelu tai lyhyt käväisy ulkona. Pienelläkin tauolla voi olla elvyttävä vaikutus.

Hän kertoo, että myös kirkasvalolampusta osa kokee hyötyvänsä.

Jos pimeys painaa, Virpi Laakso kehottaa turvautumaan hyviksi havaittuihin elämäntapoihin.

-Ulkoilu on tärkeää, varsinkin, jos pystyy ajoittamaan sen valoisaan aikaan. Kaikenlainen liikunta auttaa myös.

Nukkuminen voi tähän aikaan vuodesta häiriintyä jatkuvan pimeyden vuoksi, mutta työterveyspsykologi suosittelee hyviin yöuniin panostamista.

-Kannattaa panostaa siihen niin paljon kuin itse voi vaikuttaa. Rauhoittavat iltarutiinit voivat auttaa asiaa.

Hän suosittelee myös harrastamaan niitä asioita, jotka itselle tuottavat hyvää mieltä.

-Moni pitää esimerkiksi kynttilöiden polttamisesta ja vuodenaikavaloista. Harrastukset voivat auttaa, vaikkapa käsityöt, kirjojen lukeminen tai metsäretket. Jokaisen täytyy miettiä se oma hyvänmielen juttunsa.

Virpi Laakso kertoo, että talvikausi on psykologinkin vastaanotolla työntäyteistä.

-Helmikuussa aletaan jo kokea, että pimeyden vaikutus helpottaa.

Mainossataman yrittäjä Johanna Talikainen toteaa, että heillä loppuvuosi on kiireisintä aikaa. Hän tekee paljon työtä toimiston ulkopuolella, mutta toimistolla ollessa tauot ovat tärkeitä.

-Työpisteellä kaipaan jaloittelua. Lisäksi tarpeen on perinteinen kahvi ja hyvä läppä työtovereiden kanssa.

Työpaikan rento ilmapiiri merkitsee paljon.

-Kaiken ei tarvitse liittyä työhön. Se on tärkeää varsinkin kun tehdään luovaa työtä. Hyvä ilmapiiri tuo luovuutta.

Kirjailija ja kulttuurivaikuttaja Pertti Munck kertoo olevansa eläkkeellä, muttei ehdi masentua talvellakaan.

-Olen niin aktiivinen, etten kerkiä kuin joskus kiroilemaan, kun on niin pimeää, hän toteaa.

Hän ei silti anna periksi.

-Jos alkaa kyttäillä pimeyttä, ei kohta ehdi muuta tehdäkään. Jos jotain ei saa tehtyä pimeällä, se siirretään päivännäölle. Kaamoksen sietokyky on asennekysymys.

Munckilla itsellään on useita konsteja tehdä pimeän ajasta mukavampaa. Hän pitää esimerkiksi kirkasvalolamppua suurena apuna, varsinkin kun lukee lehtiä aamulla hämärän aikaan.

Muutkin valot auttavat.

-Minähän olen sellainen elävän tulen tuijottaja, Munck toteaa.

Kynttilöitä hän polttaa joka päivä aamuin illoin.

-Rakastan kynttilöitä, ja nyt tietenkin ovat myös adventtikynttilät. Ruokapöydän päällä on oikea rautainen kuuden kynttilän kynttelikkö. Lisäksi minulla on iso lasimaljakko, jossa on merisuolaa pohjalla ja iso kynttilä. Poltan kynttilöitä myös uunin päällä. Minulla on puuhella, jossa palaa usein elävä tuli.

Hellan ylle hän ripustaa uutenavuotena myös tähtisädetikkuja – ja ampuu niitä pihalla.

Kirjailija suosittelee kaamoksen torjuntaan myös lukemista.

-Nyt juuri sain käsiini Riitta Jalosen palkitun kirjan Kirkkaus. Luulen, että joudun Riittaa Facebookissa vielä syyttämään, että hän vie yöuneni.

Vielä yksi vinkki löytyy kulttuurimiehen vakasta. Hän tunnustaa:

-Rakastan yli kaiken päikkäreitä. Nukun kahdet päiväunet päivittäin. Sanonkin vaimolle aina, että seuraavassa elämässä aion syntyä Siperiaan karhuksi ja nukkua koko talven.

Hän antaa vielä miehen hoito-ohjeen, joka sopii sekä kaamokseen että kesään.

-Säännöllisesti ruokaa ja vähän kehumista; sillä pääsee pitkälle, hymyilee Pertti Munck. FL

 

Työterveyspsykologien vinkit virkeyden lisäämiseen
Asenne: Hyväksy vuodenaika sellaisena kuin se on, niin se on helpompi kestää.Ulkoilu: Ulkoileminen varsinkin valoisaan aikaan nostaa vireystasoa.Liikunta: Kaikki liikunta virkistää, mutta erityisesti porukalla liikkuminen, kuten tanssi tai pelaaminen.Ravinto: Vaikka pimeän aikaan tekee mieli hiilihydraattipitoista ja makeaa syötävää, monipuolinen ruokavalio on tärkeää myös talvella. Jos et syö riittävästi kalaa, kannattaa syödä vaikka kalaöljykapseleita.Nukkuminen: Pimeä vuodenaika väsyttää ja silloin pitäisikin nukkua enemmän. Jos väsymys silti jatkuu, kannattaa miettiä elämäntapojaan ja tarvittaessa käväistä lääkärin pakeilla.Iltaohjelma: Älä jää joka ilta sohvalle, vaan suunnittele mukavaa ohjelmaa. Jos sovit tapaamisista läheistesi kanssa tai varaat tapahtumiin paikat, niihin tulee myös lähdettyä.Hauskuus ja hemmottelu: Huumori auttaa moneen, joten kannattaa esimerkiksi katsoa komediasarjoja. Myös saunominen, hieronnat ja mielihyvää tuottavat hoidot lisäävät hyvää oloa talven keskelle.Lähde: Mehiläinen oy