Lounais-Häme

Kaikulan silta täysremonttiin

 

Kaikulan sillasta uusitaan täyskorjauksessa reunapalkit, vesieristykset, asvaltit, kaiteet ja pilarit. Sillan urakoi MPV-Infrarakenne oy Uudenmaan ELY-keskuksen lukuun. Sillankorjaus valmistunee loppukesästä, mutta urakka-aikaa on syyskuulle.

Ensimmäisessä työvaiheessa uusitaan reunapalkit, jolloin ajokaistoja hiukan kavennetaan ja alikulkukorkeutta lasketaan väliaikaisesti. MPV-Infrarakenteen toimitusjohtaja Pasi Pelkonen arvioi, ettei tämä juuri vaikuta ohikulkuliikenteeseen.

– Kun pintarakennetta ruvetaan tekemään kuukauden päästä huhti-toukokuun vaihteessa, silloin rajoitetaan Hämeenlinnaan päin menevää liikennettä.

Pintarakennetyöt kestävät kuukauden sillanpuolta kohden eli kaksi kuukautta.

– Sanotaanko, että liikenne alkaa hiljalleen normalisoitua juhannuksen tienoille kesäkuun loppuun mennessä. Tietysti teemme senkin jälkeen töitä, mutta liikennettä ei varmasti paljon häiritä. Todennäköisesti elokuussa sillalla ei ole enää mitään hommaa, Pelkonen arvioi.

MPV-Infrarakenteella on Kaikulan sillan kanssa yhtä aikaa tekeillä maantiesillat Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Siltakolmikon työmaapäällikköinä toimivat Mikko Hartikka ja Jussi Korhonen. Työt tehdään sitatriolla porrastetusti, joten työmiehiä ei paikalla näy kuin jaksottain.

– Sillankorjauksessa on otettava huomioon aina kuivumisajat. Betonin kuivuessa viikkoon ei ole työtä ollenkaan, jolloin toisella sillalla tehdään toista vaihetta. Betonin kuivumista ei voi eikä saa nopeuttaa, Pelkonen sanoo.

Kaikulan maantiesilta on valmistunut vuonna 1980 eli 36 vuotta sitten. Käytännön kokemusten perusteella silta tulee peruskorjausikään 30–40 vuoden iässä. Peruskorjauksen jälkeen silta kestää Pelkosen mukaan taas saman ajan mitä uusikin.

Uudenmaan ELY-keskuksen alueella on noin 3000 siltaa, joista osapuilleen 30 peruskorjataan tai uusitaan vuosittain. Kaikulan silta Forssassa kuuluu tänä vuonna alueen 14:n merkittävimmän siltahankkeen joukkoon. Suurempien siltojen lisäksi kesän kuluessa uusitaan teräsputkisiltoja ja korjataan pienempiä siltojen rakenneosia.

ELY-keskus korjaa siltoja tänä vuonna alueellaan noin 19 miljoonalla eurolla. Uudenmaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä on paljon vilkasliikenteisiä teitä, joiden sillat ovat tulleet peruskorjausikään.

– Korjauskohteina ne ovat suurista liikennemääristä johtuen erittäin vaativia, arvioi siltainsinööri Olli-Pekka Aalto.

Lisäksi alueella tehdään vuosittain noin sadalle sillalle ylläpitokorjauksia, jotka ennaltaehkäisevät vaurioiden syntyä ja hidastavat siltojen rappeutumista. Ylläpitokorjausten haitat liikenteelle ovat vähäiset.

ELY-keskus tarkastaa alueensa sillat säännöllisesti, ja huonokuntoisimmat korjataan vuosittain laadittavan kunnostusohjelman mukaisesti. Määrärahojen niukkuuden vuoksi korjauksia on viime vuosina jouduttu lykkäämään, joten ns. korjausvelka on maassa kasvanut. FL

 

Uusimmat