Lounais-Häme

Kakkostielle lupaillaan 12 miljoonaa

 

Valtatie 2:n peruskorjaus ei sisältynyt niihin isoihin investointeihin, joihin hallituksen kehysriihi tällä viikolla ohjasi varoja. Sen sijaan kakkostie saattaa saada jo ennen kesää myönteisen päätöksen peruskorjaukseen välillä Loukku-Humppila.

Pitkään kakkostien eteen töitä tehnyt kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) kertoo keskustelleensa kakkostien rahoituksesta liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) kanssa. Anttila uskoo, että myönteinen päätös saattaisi tulla jo ennen kesälomia.

-12 miljoonan euron rahoitus tarkoittaisi jo lainvoiman saaneiden suunnitelmien toteuttamista. Loukku–Forssa-väliä peruskorjattaisiin kahdeksalla ja Forssa-Humppila väliä neljällä miljoonalla eurolla. Tietä saataisiin tältä levennettyä ja sinne tehtäisiin muun muassa riista-aidat samaan tapaan kuin seitsemän kilometrin matkalla Karkkilasta Forssan päin on tehty, Anttila kertoo.

Forssan kaupunginjohtaja Sami Sulkko näkee kakkostien kehittämisen infrahankkeista seutukunnalle tärkeimpänä.

Sulkko sanoo kohanneensa useita tilanteita, joissa yritykset ovat pohtineet Forssaa sijoituskohteena, mutta moottoritieyhteydet ovat vieneet voiton. Hän muistuttaa, että kakkostien varsi on ainoa, josta ei ole muodostunut kasvukäytävää Helsingistä ulospäin.

Hän näkee, että kakkostien tila on seudulla myös ongelma.

-Monesti syytetään kakkostietä, mutta ei se niin surkeassa kunnossa ole. Meidän on mietittävä, olemmeko onnistuneet markkinoimaan omia vahvuuksiamme riittävän hyvin. Kaikkea ei voida pistää kakkostien piikkiin, Sulkko sanoo.

Hän mainitsee esimerkkinä Seinäjoen, joka ei tuudittautunut laskevaan trendiin, vaan käänsi kurssinsa Forssan seutua huomattavasti huonommasta sijainnistaan huolimatta johdonmukaisella työllä.

Yhtenä ongelmana Sulkko näkee heikentyneet julkisen liikenteen yhteydet välillä Forssa-Helsinki. Linja-autot eivät kulje enää yöllä ja lentokentälle pitää kulkea Helsingin keskustan kautta.

Hämeessä Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie sai noin 200 miljoonan rahoituksen. Sulkon mukaan seudun elinkeinoelämä on ollut poikkeuksellisen vahvasti mukana edunvalvonnassa.

-Siellä on mukana isompia toimijoita pörssiyhtiöistä alkaen. Meilläkin toimijat ovat tehneet hyvää työtä ja yrityksiä on saatu mukaan. Verkoston tiivistä ja laaja-alaista edunvalvontaa jatketaan, mutta kärsimme pienestä väestöpohjasta, Sulkko sanoo.

Kokoomuksen puolesta liikenneasioista hallituksessa vastaava Sanni Grahn-Laasonen näkee tärkeänä, että kakkostien rahoituksen eteen tehdään töitä yhteistyössä, jota hän kehuukin onnistuneeksi. Hän sanoo, etteivät tiepäätökset ole enää yksistään niin sanottua siltarumpupolitiikkaa, vaan nykyään toteutetaan asiantuntijoiden esityksestä vaikuttaviksi arvioituja hankkeita, joiden kautta on mahdollisuus edistää työllisyyttä.

-Pohjalla on liikenneviraston ja Ely-keskuksen esitykset, mutta toki me Sirkka-Liisan kanssa pystymme hallituspuolueiden edustajina vaikuttamaan päätöksiin. Keskustelen lähes päivittäin ministeri Bernerin kanssa. Meillä on kaikki hyvät perusteet saada se maaliin, Grahn-Laasonen näkee.

Koko kolmikko vakuuttaa, että töitä tehdään kakkostien ja seudun elinvoiman kehittämiseksi kaikin voimin. Ensi keskiviikkona Forssassa järjestetään tilaisuus, jossa koko Valtatie 2:n vaikutuspiirin toimijat neljän maakuntaliiton johdolla pohtivat Helsinki-Pori-väyläyhteyden kehittämistä 10–15-vuoden suunnitelmalla. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

25.9.2020

Fingerpori

comic