Lounais-Häme

Kakkostielle viimein huomiota

Hallitus osoitti torstaina kauan kaivattua rahoitusta valtatie 2:n korjaukseen. Vuosille 2017–2019 perusväylänpitoon myönnetystä 364 miljoonan euron lisärahoituksesta kakkostielle lohkesi 7,6 miljoonan euron potti. Lisärahoitus täydentää helmikuussa 2016 julkaistua hallituksen 600 miljoonan euron korjausvelkaohjelmaa. Forssan kaupunginjohtaja Sami Sulkko on päätökseen omien sanojensa mukaan erittäin tyytyväinen.

-Tässä nähdään, miten tärkeää on, että seudulla on oma ministeri. Tie on ollut seudulla agendalla ja maakuntaliitto on tehnyt paljon asian eteen, mutta lopulta nämä ovat poliittisia päätöksiä aina, kommentoi Sulkko uutista.

Hän kuitenkin lisää, että merkitystä on myös ollut Hämeen liiton yhteistyöverkostolla seudullisten kärkihankkeiden ajamiseksi. Yhteistyö on tiivistynyt viime vuosien aikana ja kakkostien parannukset ovat kuuluneet liiton ykköshankkeisiin.

-Kaikilla rintamilla on ollut draivia, kiittelee Sulkko.

Hän pitää positiivisena lisänä, että valtatie 9:n väli Aurasta Humppilaan sai 6,2 miljoonaa euroa liittymien parannuksiin.

-Kaikki, mikä lisää liikenteen turvallisuutta ja seudun saavutettavuutta, lisää alueen vetovoimaa. Se vaikuttaa suoraan tänne tuleviin investointeihin ja pendelöintiin, sanoo Sulkko.

-Jos joskus saadaan nopeusrajoitukset lähelle sataa ja ohituskaistat, niin se on hyvä. Siihen peilaten tilanne on nyt hyvä.

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.) rahoituksen osoittaminen valtatie 2:n kehittämiseen on iloinen uutinen ja osoitus vuosien yhteistyön hedelmällisyydestä.

-Nämä ovat erinomaisia uutisia seudulle. Viime hallituskaudella saimme kakkostielle kaksi kertaa rahoitusta perusparannukseen. Näitä asioita on kymmeniä vuosia viety eteenpäin ja se työ kantaa nyt, forssalaisministeri iloitsee.

Nyt Mullinkallion ja Häiviän välisen korjausvelan paikkaamiseen suunnatulla summalla voidaan kohentaa liittymäjärjestelyitä, leventää tietä ja lisätä tieturvallisuutta riista-aitaa ja tiekaiteita pystyttämällä. Toisaalta tipoittain vuosien mittaan parannetussa tiessä on vielä tulevaisuudessakin työsarkaa.

-Tieosuuksia on vielä parannettavissa Humppilan paikkeilla ja Helsinkiin päin johtavalla tiellä ennen Karkkilaa. Jälkimmäisellä osuudella ei vielä ole valmista tiesuunnitelmaa, joka Forssan eteläpuolelta 12 kilometrin osuudelta löytyy, Grahn-Laasonen sanoo.

Grahn-Laasonen on kokoomuksen liikenneasioista neuvotteleva ministeri ja hän kiittelee puolustusministeri Jussi Niinistön ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa toiminutta yhteistyötä. Nyt tehdyt rahoituspäätökset tehtiin Liikenneviraston esityksen pohjalta.

-Asia oli korkealla Liikenneviraston suunnitelmissa. Tämä on iso panostus vaikeina aikoina, ministeri huomauttaa.

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kes.) huomauttaa, että alkujaan Forssan seudun teille odotettiin kymmenen miljoonan euron rahoitusta, mutta Humppilan tiet jäivät vielä vartomaan tulevaisuuden rahoituspäätöksiä. Tierahoitusta kuviteltiin olevan enemmän, kunnes selvisi, että suurimmille kaupunkiseuduille kohdennetut MAL-hankkeet ja rautatiet vaativat yhteensä noin 170 miljoonan siivun. Tiehankkeisiin kohdennettiin 163 miljoonaa euroa. Anttila kuitenkin kehottaa katsomaan, minne asti nyt myönnetyillä varoilla päästään.

Tien kunnostusta Anttila pitää yhtä tärkeänä seudun työpaikkojen kannalta kuin Forssan aluesairaalaa, jonka kohtalo nyt rassaa forssalaisen kansanedustajan mieltä.

-Soten kanssa menee nyt hermot. Ei vielä taideta ymmärtää, mitä päivystysasetus merkitsee. Jos se menee läpi, se on sairaalan menoa, päivittelee Anttila. FL

Tieremontin taustat
Valtatie 2:ta luonnehtivat raskaan liikenteen määrä ja heikot ohitusmahdollisuudet. Keskimääräinen onnettomuusaste on korkeampi kuin valtateillä yleensä.Tiellä vuosien 2007 ja 2011 välillä sattuneissa onnettomuuksissa on loukkaantunut yli 80 henkilöä. Seitsemän onnettomuuksista oli kuolonkolareita. Tiellä on ajanjaksolla tapahtunut myös 245 yhteentörmäystä hirven tai peuran kanssa. Porin ja Helsingin välillä kulkevaa Valtatie 2:ta korjattiin vuonna 2012 noin 8 miljoonalla eurolla tieosuudella Karkkila–Loukku. Loukusta Forssan suuntaan Mullinkalliolle valtatien levennystä jatkettiin vuonna 2013 noin viiden kilometrin matkalla eduskunnan myöntämällä kahden miljoonan euron määrärahalla. Hallituksen vuosille 2017–2019 osoittama perusväylänpidon lisärahoitus on siirretty teiden nimeämättömistä kehittämishankkeista. Sillä kurotaan umpeen liikenneverkon korjausvelkaa. Velka on yhteensä 2,6 miljardia euroa, ja se kasvaa vuosittain 100 miljoonalla eurolla.

Fingerpori

comic

Uusimmat