Lounais-Häme

Kakkostien liikennevalot herättäneet närää

Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jukka Aro kertoo, että elokuun alussa alkanut valtatie 2:n remontti on kirvoittanut heille myös negatiivista palautetta.

Tienkäyttäjät ymmärtävät kyllä remontin tärkeyden, mutta liikennevalot ovat aiheuttaneet purnaamista.

-Liikennejärjestelyt on koettu hankalaksi. Liikennevalot antavat oletuksena yhtä paljon vihreää molempiin suuntiin, vaikka toiseen suuntaan olisi pidempi letka, Aro sanoo.

 

Forssan Alun Helsingissä asuva päävalmentaja Risto-Matti Rousku ajelee Forssaan harjoituksiin ja peleihin neljästä kuuteen kertaa viikossa.

-Jos huono onni käy, matka kestää jopa 15 minuuttia pidempään kuin ennen remonttia, Rousku sanoo.

-Onhan se tietysti hyvä, että tietä uusitaan, aikamoinen tilkkutäkki kakkostie onkin ollut. Joissain paikoissa on saanut kiertää kuoppia, Rousku jatkaa.

Aron mukaan valo palaa oletuksena punaisena kolme minuuttia kerrallaan. Valojen pitäisi nyt kuitenkin tunnistaa, jos jompaankumpaan suuntaan on pidempi autojono, joka pitää purkaa, ja säätelee valoja sen mukaisesti.

Tavoite on Aron mukaan, että jonot olisivat niin maltillisia, että jokainen autoilija pääsisi jatkamaan matkaa yhdellä pysähdyksellä.

-Se ei ruuhka-aikoina ole mitenkään mahdollista. Perjantai-illat ovat pahimpia, mutta ehkä siinäkin suhteessa tilanne paranee nyt, kun mökkiläisiä kulkee vähemmän, Aro sanoo.

 

Kolmena päivänä viikossa Tammelasta Helsinkiin ajeleva Pilvimaria Siltainsuu lähtee iltapäivällä töistä tarkoituksella aiemmin, jotta välttää ruuhkahuiput.

-Yritän itse minimoida liikenteen vaikutukset, mutta matka kestää iltapäivällä noin vartin pidempään kuin aamulla, jolloin liikenne on vielä pientä, eivätkä työt ole vielä käynnissä, Siltainsuu pohtii.

-Ymmärrän kyllä, että pinna voi kiristyä, jos joutuu yli kymmentä minuuttia odottelemaan valoissa joka päivä molempiin suuntiin. Itse olen päässyt melkein aina yhdellä pysähdyksellä.

Matkaa Forssan ja Helsingin välillä hidastaa lisäksi se, että Karkkilan ja Loukun välillä uusitaan tällä hetkellä pinnoitetta. Pinnoitustyö valmistuu syksyn aikana.

Liikennevaloja on ajoittain ollut kakkostien varrella useampi.

 

Varsinainen perusparannus on tällä hetkellä käynnissä Eerikkilän risteyksen molemmin puolin. Paikalla louhitaan myös kalliota, jotta tietä saa levennettyä.

Töitä tehdään yhteensä noin 15 kilometrin matkalta niin, että työn alla on aina 500 metriä kerrallaan.

Työt aloitettiin elokuussa Mullinkallion kohdalta ja edetään kohti Häiviän risteystä.

Tietyöt jatkuvat loka-marraskuun taitteeseen, jonka jälkeen pidetään talvitauko. Töitä jatketaan keväällä maan sulaessa.

Projektipäällikkö Jukka Aron mukaan urakoitsijan kanssa ei ole lyöty vielä lukkoon tarkkaa ajankohtaa, jolloin työt syksyn osalta lopetetaan.

-Kelit vaikuttavat tietysti päätökseen. Ei työmaalla kannata päätä hakata seinään, jos maa jäätyy, Aro sanoo. FL

 

Valmista lokakuussa 2018
15Tällä hetkellä kunnostetaan noin 15 kilometrin matkaa Mullinkalliosta Häiviään.Tieosuuden pitäisi olla kunnossa lokakuuhun 2018 mennessä.Talvella töissä pidetään tauko. Korjaustöitä jatketaan, kunnes maa on taas sulaa.Työn alla on aina yksi kaista kerrallaan.7,6Perusparannuksen viimeiseen osuuteen on varattu 7,6 miljoonaa euroa.Riista-aitaa jatketaan, tietä levennetään kauttaaltaan kahdella metrillä, piennarta loivennetaan, tiekaiteita lisätään ja liittymäjärjestelyjä uusitaan.Toimet tähtäävät turvallisuuden parantamiseen.Turvallisemmalla tiellä saa tulevaisuudessa ajaa sataa kilometriä tunnissa.

Uusimmat