Lounais-Häme

Kalkkarokäärmeen varoittelua ja kyydin maksaminen viinapullolla – Kaveriporukka Forssan seudulta ajaa Route 66:lla

Forssan seudulta oleva kaveriporukka on kulkemassa Yhdysvaltojen halki legendaarista Route 66:ta pitkin. Matkaan on mahtunut muun muassa kalkkarokäärme.
Jack Danielsin tehtaalle ryhmä teki yli tuhannen kilometrin koukkauksen Lynchburgiin, Tenneseen osavaltioon. Matkalal ovat mukana Juhani Suvilampi (vas.), Jarmo Rantanen, Jari Stenberg ja Rami Hirsimäki. Kuva: Rami Hirsimäki
Tucumcarissa sijaitsee yksi tunnetuimpia majapaikkoja Route 66:n varrella, Blue Swallow Motel.

Forssan seudulla asuvat Rami Hirsimäki, Jarmo Rantanen, Jari Stenberg ja Juhani Suvilampi ovat tehneet vaihtelevalla porukalla jo vuosia yhteisiä “poikien reissuja”. Tänä vuonna luvassa oli matkoista tähän mennessä suurin, kun suuntana oli Yhdysvaltoja halkova Route 66.

Hirsimäki kertoo, että reissua suunniteltiin ja sitä varten säästettiin rahaa jo parin vuoden ajan. Matka alkoi syyskuun viimeisenä tiistaina Illinois’n osavaltion Chicagosta ja päättyy kaksi viikkoa myöhemmin Kaliforniaan, Los Angelesin alueella sijaitsevaan Santa Monicaan.

– Meillä on ollut mukana muutama sata riviä Excel-taulukkoa suunnitelmia matkaa varten. Taulukossa on merkattuna, että missä mennään ja missä voitaisiin käydä, mutta emme ole sitä orjallisesti seuranneet, Hirsimäki sanoo.

Vaikka matka on hyvin suunniteltu ja pohjattu, vain ensimmäinen majapaikka Chicagossa oli varattu ennakkoon. Muuten poppoo on yöpynyt osittain sattumanvaraisestikin.

– Tunti tai kaksi ennen pimeää olemme pysähtyneet kohdalle osuvalle paikkakunnalle.

Tie vaihtelevassa kunnossa

Taakse ovat matkalla jääneet muun muassa Oklahoma, Texas ja New Mexico. Ryhmä on seurannut melko tarkasti alkuperäisen Route 66:n reittiä – sen verran mitä mahdollista. Tie on monilta osin poistunut aktiivisesta käytöstä liikenteen siirryttyä monikaistaisille moottoriteille.

– Osittain tie on todella hyvää, osittain se on hiekkaista ja huonokuntoisempaa. Joiltain osin Route 66:ta ei voi enää ajaakaan, Hirsimäki kertoo.

Vanhaa tietä ei ole läheskään joka paikkaan merkattu kovin tarkasti sen jäätyä uudempien teiden alle, mutta avuksi ryhmä on ottanut nykyteknologian. Kännykkäsovellus reitistä on pitänyt miehet oikealla tiellä.

Yksi tunnetuimpia nähtävyyksiä Route 66:lla on Texasin Amarillossa sijaitseva Cadillac Ranch.

Jack Danielsin tehdas pakollinen kierros

Yhteensä kilometrejä matkalla kertyy yli 5000. Tosin siihen tuli myös yli 1000 kilometrin ylimääräinen lenkki, kun kaverukset piipahtivat viskimerkki Jack Danielsin tehtaalla Tennesseen osavaltiossa.

Suomen hintatasoon tottuneille polttoaineen hinnasta pieni kiertoreitti ei ainakaan ryhmän mukaan jää kiinni. Ensimmäisen 4000 kilometrin aikana vuokrattu seitsenpaikkainen Chevrolet Tahoe V8 -auto oli kuluttanut menovettä 250 euron edestä.

Porukka kertoo, ettei ole muutenkaan pitänyt kiirettä tien päällä. Kun kohdalle on osunut pysähtymisen arvoinen paikka, silloin on pysähdytty. Pysähdyspaikkoina ovat Jack Danielsin tehtaan lisäksi toimineet muun muassa automuseot sekä Amerikan alkuperäiskansoja käsittelevä museo.

Tien päällä mielenkiintoisia nähtävyyksiä ovat olleet esimerkiksi “aavekaupungit” – aiemmin niin vilkkaat paikkakunnat, jotka ovat täysin tyhjentyneet Route 66:n jäätyä moottoriteiden vuoksi sivuun.

Avolava tarjosi kyydin

New Mexicon Tucumcarissa Harry Sullard (vas.) antoi kyydin ryhmälle heidän majapaikkaansa ja sai palkaksi Jari Stenbergiltä ja muilta matkalaisilta suomalaisen viinapullon ja salmiakkia.

“Pojat” kertovat, että suuremmilta kommelluksilta he ovat matkalla välttyneet. Mitä nyt kalkkarokäärme oli puraista yhtä matkalaista.

– Meidän piti ottaa kuva sen kanssa, mutta käärme alkoikin helistää peräänsä ja kääntyä, niin tuli kuvattavalle kiire. Ja meitä muita nauratti, Jarmo Rantanen ja Rami Hirsimäki kertovat.

Yhdysvaltalaiset ovat olleet matkalaisille mukavia, ja suomalaisturisteista on oltu syvällä keskilännessä ja etelävaltioissa kiinnostuneita. Ystävällisyydestä he saivat osoituksen New Mexicossa sijaitsevassa Tucumcarin kaupungissa.

Ryhmä oli mennyt illallistamaan kaupungin ainoaan ravintolaan, jossa sai ruoan kanssa olutta. Oluen nauttimisen jälkeen taas ei voinut mennä auton rattiin, jotta pääsisi takaisin muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle majapaikalle. Ravintolan pihalla ollut lasvegaslainen Harry Sullard kuitenkin tarjosi poppoolle kyydin avolava-autonsa lavalla.

– Mietimme, mitä annamme hänelle palkaksi kyydistä. Olimme ottaneet Suomesta mukaan yhden Koskenkorva-pullon ajatuksella “kyllä sille vielä käyttöä tulee”. Annoimme sitten Kossu-pullon ja Sisu-askin miehelle, ja hän oli hyvin tyytyväinen, Hirsimäki naureskelee. FL

Kaveriporukan etenemistä voi seurata myös Instagramissa aihetunnisteella #4monkeys.

Alla on video matkalaisten auton tuulilasikameralla kuvattuna:

Chicagosta Santa Monicaan

Route 66 oli vuonna 1926 perustettu valtatie, joka kulki Chicagosta Kaliforniassa sijaitsevaan Santa Monicaan.

Reitti kulki yhteensä kahdeksassa osavaltiossa: Illinois’ssa, Missourissa, Kansasissa, Oklahomassa, Texasissa, New Mexicossa, Arizonassa ja Kaliforniassa.

Matkan kokonaispituus on lähes 4000 kilometriä.

Route 66:sta tuli vuonna 1938 ensimmäinen kokonaan päällystetty valtatie.

Reitin käyttö kasvoi vuosien varrella ensin teollisuuden ja työmatkaliikenteen, myöhemmin matkailun vuoksi.

Route 66:n alamäki alkoi 1950-luvulla, kun presidentti Dwight Eisenhower alkoi rakennuttaa suuria Interstate-moottoriteitä.

1970-lukuun mennessä lähes kaikki alkuperäisen Route 66:n osat olivat ohitettavissa moderneilla nelikaistateillä.

Tänä päivänä osa alkuperäisen tien osista on kunnostamattomia ja huonossa kunnossa.

Lähde: National Historic Route 66 Federation, Kilroy

Uusimmat