Lounais-Häme

Kalle Viippo aikoo kirkastaa MM-mitalinsa

 

Forssan Lehden äänestyksessä Lounais-Hämeen viime vuoden urheilijaksi valittu rataveneilijä Kalle Viippo saapui eilen Forssaan uuden kauden ensimmäiseltä kisareissultaan Portugalista.

18-vuotias Viippo sijoittui kolmanneksi F4-veneiden Trophy Cupissa, jota ajetaan lajin kuninkuusluokan F1:n rinnalla samoina kisaviikonloppuina.

Viippo joutui avauskisaan kylmiltään, sillä hän pääsi vasta kilpailupäivänä ensi kertaa veteen uudella veneellään, joka on Viipon uuden tallin kalustoa. Viippo ajoi viime vuonna Trophy Cupia ruotsalaistallissa, mutta nyt hän on Sami Seliön tallin kolmas jäsen. Seliön lisäksi F1-sarjaa tallissa ajaa Filip Roms.

Viipon sopimus Seliön talliin on varsin tuore eli tässä kuussa solmittu.

Viippo on kauden avaukseensa melko tyytyväinen siihen nähden, että alla oli uppo-outo vene.

– Talli toimittaa Trophy Cupiin kaikki muut paitsi potkurit. Ne eivät kunnolla sopineetkaan veneeseen, Viippo toteaa.

 

Kohta Viippo saa alleen toisenkin uuden veneen, kun hänen oma uusi F4-veneensä valmistuu lähipäivinä teipparin käsistä.

Viippo hankki uuden veneen samalta verstaalta Tanskasta kuin edellisenkin, joka jäi vaihdossa Tanskaan.

Viipon oma vene ja Seliön tallista käytössä oleva vene ovat F4-veneinä saman tehoisia, mutta muuten erilaisia.

– Ne ovat kuin eri maailmoista. Tallin vene on pitkä ja kapea, minun lyhyt ja leveä. Pidän omaa venettäni parempana, sillä se on tehty mittatilaustyönä minulle sopivaksi. Vanhaan veneeseeni verrattuna se on etenkin paljon kevyempi, Viippo kertoo.

 

Viippo ajaa viime kauden tapaan tänäkin vuonna neljää eri F4-sarjaa eli Trophy Cupin lisäksi MM-, EM- ja SM-sarjaa.

– Trophy Cupissa ajan näillä näkymin koko sarjan eli kahdeksan osakilpailua viidessä eri maassa. Loput osakilpailut ovat Aasiassa muun muassa Kiinassa ja Abu Dhabissa.

Tiukimmin Viippo keskittyy MM-sarjan kolmeen osakilpailuun. Ensimmäinen kisa ajetaan kesäkuun puolivälissä Imatralla ja seuraavat Englannissa ja Latviassa.

– Tämä on viimeinen kauteni F4-sarjassa ja ainoana tavoitteena on viime vuoden MM-pronssin kirkastaminen. Tämä on minulle jo viides kausi F-nelosissa, joten on aika edetä eteenpäin. F2-sarjaan pääsisin varmasti ensi kaudeksi eikä F1-sarjakaan ole poissuljettu, Viippo sanoo.

Uuden luokan sanelee myös raha. F2-kauden läpiajaminen on Viipon mukaan yli tuplaten kalliimpaa kuin nykyisen F4-luokan. F1-sarjassa budjetti nousee jo omaan potenssiinsa.

 

MM-tittelin lisäksi Viippo tavoittelee menestystä EM-kisassa, joka ajetaan yhtenä kisana Saksassa.

Seuratasolla Salon Kilpaveneilijöitä edustava Viippo haluaisi ajaa myös kaikki F4-luokan SM-osakilpailut, mutta kotikisa treenipaikalla Tammelan Kuivajärvellä taitaa jäädä heinäkuussa harmittavasti väliin.

– Englannissa on MM-osakilpailu edellisenä viikonloppuna ja kaluston kuljetus kestää niin kauan, että en taida saada venettä Tammelaan.

Viipon pitäisi olla MM-kisan aikaan myös ilmoittautumassa alokkaaksi Parolassa. Vastikään autonkorjaajaksi valmistunut Viippo uskoo armeijan ja kilpaveneilyn lomittuvan niin, ettei palvelus haittaa harrastusta. FL

 

 

 

Uusimmat

Näkoislehti

26.9.2020

Fingerpori

comic