Lounais-Häme

Kanta-Häme aallonharjalla: Vanhusten palveluohjaus sähköistyy

Palveluohjauksessa kuntalaiset saavat tilannettaan koskevaa neuvoa ja ohjausta, joilla varmistetaan, että ihminen saa oikeita palveluja oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Oleellista on, ettei ihmistä juoksuteta luukulta toiselle.

Kanta-Hämeen alueella pilotoidaan uutta sähköistä työkalua ikääntyneiden palveluohjauksessa. Vastaavaa työkalua ei Suomessa ole ennen ollut käytössä. Sähköinen työkalu toimii erityisesti ammattilaisen tukena palveluohjauksessa, jota voidaan työkalun avulla seurata.

-Työkalu tuo työhön hallittavuutta, erityisesti siinä kohdin, kun se saadaan yhteyteen asiakastietojärjestelmän kanssa. Sen jälkeen työntekijä saa heti tietoonsa, missä vaiheessa asiakkaan asiat ovat, valaisee muutosagentti Annukka Kuismin Oma Hämeestä.

Työkalu kertoo visuaalisessa muodossa esimerkiksi missä, kuinka paljon ja millaisista asioista tietoa tuotetaan, mikä tapahtumaketjun kesto on, miten paljon työskennellään asiakkaan kanssa, kuinka paljon aikaa menee odotteluun ja palaako asiakas samaan prosessiin uudelleen.

Esimerkiksi ikääntyneiden palvelusta tulee ilmoittaa kahdesti vuodessa, kuinka kauan aikaa on keskimäärin kulunut asiakkaan palvelutarpeen arvioinnista palvelun alkamiseen. Sähköinen työkalu pystyy tarjoamaan tarkkaa faktatietoa numeroin, kun aiemmin ilmoitukset ovat perustuneet vain arvioihin.

-Tämä lisää läpinäkyvyyttä. Jossain vaiheessa työkalun kehityksessä päästään myös siihen, että asiakas voi itse sen avulla tarkistaa, missä vaiheessa hänen asiansa etenee ja mikä on seuraava vaihe. Silloin asiakas voi toivottavasti myös antaa palautetta palveluohjauksen eri vaiheista, Kuismin toteaa.

Sähköisen työkalun ovat kehittäneet Kanta-Hämeen muutosagentit Kuismin sekä Jari Pekuri hallituksen I&O- ja LAPE-kärkihankkeista. Kuisminin ja Pekurin kertomien tarpeiden ja ominaisuuksien pohjalta järjestelmän tuotteistamisen on tehnyt Flowmedik oy. FL

Uusimmat