Lounais-Häme

Kanta-Häme ennakoi lisää kaistoja, kauppaa ja raiteita

Väestö kasvaa muutamilla tuhansilla. Forssan seudulla ei nopeaa käännettä näkyvissä.

Ehdotus Kanta-Hämeen maakuntakaavaksi sisältää mm. varauksen pääradan kahdelle lisäraiteelle läpi koko maakunnan eli yhteensä neljälle raiteelle.

Forssan seudulle on kirjattu ratayhteyden tarve niin pääkaupunkiseudulle kuin Riihimäellekin.

– Jotkut pitävät Forssan raideyhteyksiä toiveajatteluna, mutta asia on nostettava esille, jos Forssa ikinä halutaan raideliikenteen piiriin, Hämeen liiton suunnittelujohtaja Heikki Pusa perustelee.

Niin ikään varaudutaan siihen, että jossain vaiheessa moottoritiellä tarvitaan kolme kaistaa kumpaankin suuntaan. Kaupan alueita varataan lähinnä nykyisten keskittymien tuntumaan, samoin työpaikka-alueita.

Ehdotus Kanta-Hämeen maakuntakaavaksi on parhaillaan nähtävillä ja kansalaisten kommentoitavissa.

Toistaiseksi se ei ole herättänyt laajaa yleisön kiinnostusta, vaikka siihen sisältyy mielenkiintoisia avauksia. Ne koskevat erityisesti liikenneverkkoa ja kauppaa.

 

Maakuntakaava 2040:n pohjaksi on koottu massiivinen paketti tietoa ja ennusteita. Vaikka Kanta-Hämeen sijainti on erinomainen kasvukäytävällä, väestöennusteet eivät lupaa räjähtävää kasvua.

– Oma ennusteemme on hyvin maltillinen. Maakunnan asukasluku kasvaisi muutamilla tuhansilla 176 000:een 2040 mennessä, Pusa arvioi.

Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen ennustetaan kääntyvän plussalle. Forssassa miinukset ovat olleet jo pitkään isoja.

– Siellä tehdään paljon töitä kehityksen kääntämiseksi. Ennustekauden lopussa on hieman valoa näkyvissä.

Uuden maakuntakaavan periaate on olla mahdollistava.

– Tulokulma on se, että sillä tuetaan asukkaiden arkea ja elinkeinoelämän toimintaa.

Maakuntakaavalla on suuri “lentokorkeus” kuten Pusa asiaa kuvaa. Yksityiskohdat tulevat kuntien yleis- ja asemakaavoissa.

 

Kaupan sijoittumista keskustatoimintojen alueelle ei rajoiteta. Kaupunkien keskustoihin voi sijoittua myös ns. suuryksikköjä eli yli 4 000 kerrosneliön yksikköjä, jos asemakaava sen sallii.

Sen sijaan keskustojen ulkopuolelle niitä voi tulla vain, jos niihin on varaus maakuntakaavassa.

Täysin uusia varauksia suurkaupalle ei maakuntakaavassa ole.

– Pikemminkin se vahvistaa nykyisiä, esimerkiksi Hämeenlinnassa Tiiriön ja Tuulosen alueita ja vaihtoehtoina esimerkiksi Kirstula ja Suosaari.

Humppilassa on kakkostien varressa iso työpaikkakokonaisuus sekä iso laajennusmahdollisuus myös kaupalle.

Forssassa Autokeitaan tutumassa on varauksia kaupalle sekä nykyisessä Sortohaassa ja Piispanmäen ja Pilvenmäen alueella.

 

Lisäraiteet pääradalle ennakoivat, että sinne voisi syntyä metrotyyppistä lähijunaliikennettä. Tämän toivotaan houkuttelevan radanvarteen lisää asukkaita ja yrityksiä.

On väläytelty, että ns. tunnin juna tarvitsisi kokonaan uuden käytävän.

– Se kuitenkin muuttaisi koko yhdyskuntarakenteen. Maakuntakaava lähtee yksiselitteisesti siitä, että nykyisen ratakäytävän välityskykyä parannetaan, Pusa korostaa.

Moottoritien lisäkaistoihin varaudutaan, koska liikennemäärien arvioidaan kasvavan. Rekkojen pituus myös kasvaa ja niistä muodostetaan ehkä rekkajunia, jotka tarvitsevat oman kaistansa. FL

Oikaisu 17.1.2019 kello 10.43.  Jutun grafiikan otsikossa on virhe. Grafiikka kertoo Kanta-Hämeen taajamien ennustetuista asukasmääristä. Otsikosta puuttuu sana “taajamien”.

Uusimmat