Lounais-Häme Kanta-Häme

Kanta-Hämeen Aluetaksi irtisanoi välityspalvelun työntekijät

Toimihenkilöt eivät hyväksyneet siirtymistä Taksi Helsingin työehtosopimukseen.
Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö kertoo yhtiön keskittyvän jatkossa brändin vahvistamiseen, myyntiin ja markkinointiin. Kuva: Esko Tuovinen
Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö kertoo yhtiön keskittyvän jatkossa brändin vahvistamiseen, myyntiin ja markkinointiin. Kuva: Esko Tuovinen

Kanta-Hämeen Aluetaksi irtisanoi toukokuun lopussa kaikki kymmenen välityspalvelun toimihenkilöä.

Yhtiö on vähentänyt henkilöstöään tasaisesti sen jälkeen, kun se hävisi viime vuonna sekä Kela- että sote- ja taksikortti-kyytien kilpailutukset isommille yrityksille.

Vielä vuosi sitten Kanta-Hämeen Aluetaksissa työskenteli yli 35 toimihenkilöä, joihin kuului välityspalvelun lisäksi muun muassa hallinnon, atk-puolen ja koulutusorganisaation työntekijöitä.

– Jouduimme markkinatalouden myllerrykseen, mikä on vaatinut henkilöstön sopeuttamista. Tämä on nyt viimeinen käänne, Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö kertoo.

 

Irtisanomisia perustellaan tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä.

– Jos töitä ei ole, henkilöstöä ei tarvita.

Ennen taksiuudistusta Kanta-Hämeen Aluetaksi välitti sote- ja Kela-kyydit mukaan lukien vuosittain 0,5 miljoonaa kyyditystä. Nyt määrä on Sirviön mukaan romahtanut 200 000 asiakkaiden itse maksamaan matkaan vuodessa.

Sirviö sanoo, ettei hän koe lakiuudistuksesta katkeruutta, “jos päättäjät ovat näin halunneet”. Hän uskoo alan olevan murroksessa.

– Välitysyhtiöiden rakenne muuttuu: pienemmät liittyvät isompiin, ja osa voi mennä konkurssiin.

 

Kanta-Hämeen Aluetaksi teki maaliskuussa yhteistyösopimuksen Taksi Hämeen taksivälityksen siirtymisestä Taksi Helsingin palvelukeskukseen.

Irtisanomiset ovat seurausta siitä, etteivät Kanta-Hämeen Aluetaksin toimihenkilöt hyväksyneet muutosta työsopimukseen, jossa työehdot olisivat muuttuneet muun muassa viikkotyöajan pidentymisen suhteen.

– Saimme jäseniltä yhteydenottoja, joissa kysyttiin, pitääkö työantajan tarjoama työsopimus allekirjoittaa. Ohjeistimme, ettei työsopimusten ja työehtosopimuksen voimassa ollessa tule laittaa mihinkään nimiä, minkä jälkeen työantaja ilmoitti irtisanovansa välittäjien työsuhteet tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä, Pron sopimusala-asiamies Pasi Vesala kertoo Pron verkkosivuilla.

Työntekijöillä on pääosin kuuden kuukauden irtisanomisaika. Pron tietojen mukaan Kanta-Hämeen Aluetaksi ei vapauttanut välityspalvelun työntekijöitä työvelvoitteesta, mutta yhtiö on muuttanut työvuoroja siten, että iltavuorolisän maksaminen alkaa myöhemmin eikä sunnuntaivuoroja tehdä.

Sirviö vastaa, ettei iltavuorolisien maksaminen ala myöhemmin vaan ilta- ja sunnuntaivuoroja ei enää ole; tekijät on sijoitettu päiväaikaa, jolloin kyytejä on enemmän.

– Henkilöstön alasajo tietysti harmittaa, mutta vaihtoehtoa ei ollut. Irtisanomiset oli raa’asti tehtävä. Meidän kyseenalainen kunniamme oli olla ensimmäinen, joka menetti molempien yhteiskunnan kuljetusten operoinnin.

Irtisanomisten jälkeen yhtiöön jäävät toimitusjohtaja, toimistopäällikkö ja osa-aikalomautettu toimistosihteeri.

 

Irtisanomiset eivät Sirviön mukaan näy Kanta-Hämeen Aluetaksin eli Taksi Hämeen asiakkaille.

Jo kesäkuun alusta alkaen taksin on voinut tilata myös Taksi Helsingin puhelinnumerosta ja Taksi Helsingin omalla älypuhelinsovelluksella. Kanta-Hämeestä tehtyihin tilauspuheluihin saatetaan vastata Helsingissä.

Sirviö tähdentää, että välitystoiminnan muutoksista huolimatta paikalliset yrittäjät ajavat edelleen Taksi Hämeen väreissä.

– Uskon, että autoilijat ovat hyvässä huomassa ja toimintamme jatkuu, vaikka joudumme supistamaan sitä aika lailla. Koska yhteistyökumppanimme vastaa vuoden lopusta lähtien kokonaisvaltaisesti teknologiasta ja välityksestä, tulemme keskittymään brändin vahvistamiseen, myyntiin ja markkinointiin. FL

Uusimmat