Lounais-Häme

Kapea ajotie aiheuttaa närää Ruokosuontiellä: "Kulku kotiini on aika lailla tehty mahdottomaksi"

Ruokosuontien uusi kevyen liikenteen väylä tehtiin koululaisten liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Jotkut ovat kuitenkin havainneet ongelmia tien kapeudessa ja reunan nostossa.

Kari-Pekka Rantanen asuu Ruokosuontiellä. Tie siirtyi hänen talonsa kohdalta puolitoista metriä lähemmäs taloa.

-Tien reuna nousi siinä myös 50 cm vanhasta. Minulle sanottiin, ettei se nouse yhtään. Kun ajan autolla pihaan, en pääse sille jokaisella autolla. Menin sinne Mersulla, niin jäin pohjasta kiinni.

-Kysyin tietä suunnittelevalta henkilöltä, minkälaiset korkomerkit tielle on annettu. Alku- ja loppukorkomerkki, hän sanoi. Liittymiä ei siis ole huomioitu ollenkaan, kuten kiinteistöämme.

Rantanen kertoo, että tie on nyt reilusti korkeammalla kuin hänen talonsa sokkelin yläreuna.

-Taloni on rossipohjainen, joten joudun korottamaan tien tuloa, että pääsen siitä kaikilla autoilla. Vesi valuu siitä alimpaan pisteeseen eli talon alle. Täytyisi vähintäänkin asfaltoida koko piha, että veden saisi varmuudella ohjattua kaivoihin.

Rantasen mukaan ihmisiä ei myös ole kuultu ollenkaan tien kapeuteen liittyen.

-Siinä on nyt valtava väylä pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta hyvä että kaksi pakettiautoa mahtuu ajotiellä vastakkain.

Rantasesta joustavampi ratkaisu olisi ollut tehdä kävelytie, josta ei saisi ajaa muuten kuin pihoihin.

-Siihen olisi voinut laittaa esteitä väliin. Minulle ei lisäksi tiedotettu millään lailla etukäteen, koska työ alkaa ja mitä siitä tulee.

 

Ruokosuontiellä anoppinsa kiinteistöä hoitava Mauri Perälä näkee tiessä myös ongelmia kääntyville isoille autoille.

-Laskelmieni mukaan suojatien korokkeet tehdään niin lähelle keskustasta tulevaa tietä, ettei kuorma-auto, bussi, öljyauto tai paloauto pysty kääntymään. Kun esimerkiksi tulee Ruokosuontieltä uuteen T-risteykseen, niin siihen tulee mutka. Jotta kuorma-auto pääsisi läpi siitä, se joutuu kääntymään oikealle.

-Liikenneviraston noin 8-metrisen mallikuorma-auton kääntösäde on 9,8 metriä. Se ei pysty kääntymään mutkassa omalla kaistallaan, vaan menee täysin vastaan tulevalle kaistalle ja vielä metrin verran ruohikolle. Pitää siis tien ulkopuolelta vielä ajaa.

Perälän mukaan kun kuorma-auto haluaa Ruokosuontieltä T-risteyksessä kääntyä keskustaan, niin se hädin tuskin mahtuu. Jälleen se on korokkeen keskikohdassa kiinni.

-Tämä tarkoittaa sitä, että kuorma-auton on keskustaan mennessään pakko käydä kääntymässä 400 metrin päässä Puistometsässä.

 

Kevytiikenteen väylä tehtiin sitä varten, että koululaiset pääsisivät turvallisesti kouluun kaukaisemmilta asuinalueilta. Ruokosuontiellä ajaa paljon kuorma-autoja, kertoo kunnaninsinööri Kari Tasala.

-Tietä on nyt tehty hiukan sellaiseksi, että sieltä pääsee, mutta se ei ole mikään suora kiitorata. Olisi tarkoitus, että siellä asuntoalueilla ei enää kauheasti kuorma-autoilla ajettaisi.

-Näitä asioita on monen vuoden aikana käyty liikenneturvallisuusihmisten kanssa läpi. Mukana on ollut ELY-keskuksen, Trafin ja Liikenneviraston ihmisiä. Pelastuspuolen autot mahtuvat, ne on tarkistettu kahteen kertaan. Liikennesuunnittelija on tehnyt ne pykälien mukaan.

Tasala korostaa, että työ Ruokosuontiellä on vielä kesken ja liittymiä taloille parannellaan vielä.

-Se jäi kesken viime syksyllä, kun risteysalueella jouduttiin tekemään lunastustoimenpide ja talvella roudan aikaan töitä ei voinut tehdä.

 

Tasalan mukaan tien reunassa oli ojanne kunnan maalla ja 50 cm nousu voi olla peräisin sen pohjasta. Suojatien korokkeiden suunnitelma on Tasalan mukaan vielä neuvottelussa.

-Niihin tehdään pieniä muutoksia, mutta työ on vielä tekemättä.

-Katusuunnitelmat on käyty läpi monta kertaa. Ne tehnyt konsulttiyritys käy paikan päällä moneen kertaan katsomassa niitä siinä vaiheessa, kun töitä tehdään.

Olisiko kävelytie silti ollut kustannuksiltaan kevyen liikenteen väylää halvempi ratkaisu?

-Ei, koska runko pitäisi tehdä uusiksi. Asia ei ole niin yksinkertainen, että keksitään joku ratkaisu joka on hyvä loppuun saakka. Siinä on monta asiaa, jotka pitää ottaa huomioon.

-Kunta ei valvo kävelytietä, eikä poliisi ehdi valvomaan ajetaanko sillä autoilla. Ajokielloilla ei siinä oikein ole merkitystä.

Tasalan mukaan vanha tie oli rikki ja kallistellut.

-Sinne pantiin sitten tekniikkaa ja kaivoja lisättiin, valumavedet saadaan nyt tonttialueella paremmin pois. Siellä on monta asiaa, jotka ovat muuttuneet. Tonteille on tehty sadevesikaivot.

Suunnitelmien valmistumisesta on Tasalan mukaan ilmoitettu lehdissä ja kunnan kotisivuilla, mutta tiedotus ei hänestä ilmeisesti silti ole kohdannut kaikkia asukkaita.

-Olemme Rantasen kanssa keskustelleet tästä monta kertaa. Talo on rakennettu aikoinaan niin, ettei se täytä kaavamääräyksiä, kun se on tehty liian lähelle rajaa. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic