Lounais-Häme Ypäjä

Ypäjän Kartanon koulun seiskoilla on toive: "Parantakaa maailmaa ja kierrättäkää"

Oppilaat paneutuivat kiertotalousteemaan koko lukuvuoden pitkäjänteisesti työskennellen.
Mikaela Paija, 14, Aino Sirén, 13, ja Ronja Palovaara, 13, muodostivat pienryhmän, jonka aiheena oli materiaalien elinkaari, kiertotalous ja kierrätys. He muun muassa laativat kierrätysohjeet kotitalousluokan kierrätyspisteelle, jossa kerätään nyt myös muovia. Kuva: Lassi Puhtimäki
Mikaela Paija, 14, Aino Sirén, 13, ja Ronja Palovaara, 13, muodostivat pienryhmän, jonka aiheena oli materiaalien elinkaari, kiertotalous ja kierrätys. He muun muassa laativat kierrätysohjeet kotitalousluokan kierrätyspisteelle, jossa kerätään nyt myös muovia. Kuva: Lassi Puhtimäki

Seitsemäsluokkalainen Emilia Reiman, 14, sanoo, että tämä lukuvuosi on avannut hänen silmänsä.

– Kotonakin olen kertonut perheelle, että jos roskaaminen jatkuu tällaisena, maailman merissä on vuonna 2050 enemmän roskaa kuin kaloja.

Reiman, Mikael Laine, 13, ja Aku Rantanen, 14, eivät vielä pode ilmastoahdistusta mutta ymmärtävät, että sellainen voi iskeä, jos maapallon tilanne edelleen huononee ja tuntuu siltä, ettei asialle voi itse mitään.

Oppilailla on selvä viesti ihan jokaiselle.

– Parantakaa maailmaa ja kierrättäkää!

Kartanon koulun seitsemäsluokkalaiset ovat saaneet perehtyä monialaisesti luonnonvaroihin ja kierrättämiseen. Opittu vedettiin yhteen viimeisellä kouluviikolla. Kuva: Lassi Puhtimäki

Hävikkiruokabattlessa taisteltiin kekseliäisyydessä

Kartanon koulun seitsemäsluokkalaiset ovat syksystä saakka toteuttaneet monialaista oppimiskokonaisuutta (mok), jonka teemana on ”luovasti luonnonvaroista”.

– Lähtökohtamme on ollut positiivinen: pienilläkin teoilla voi lievittää ilmastoahdistusta, vastuuopettajat Marianne Saikku ja Iiris Ojala sanovat.

He ovat vierailleet oppilaiden kanssa muun muassa Kiimassuon jäteasemalla, maitotilalla ja Ypäjän vehnämyllyssä ja kuulleet viljelijän, jäteneuvojan ja mehiläisasiantuntijan puheenvuoroja.

Oppilaat tekivät pienryhmissä ympäristöaiheisia esitelmiä ja saivat käytännön kosketuksen aiheeseen siivoamalla koulun pihaa ja piirtämällä kantaaottavia julisteita.

– Hävikkiruokabattlessa teimme lounasaterian jääkaappiin jääneistä aineksista ja 30 prosentin alennuksessa olleesta pääraaka-aineesta. Vähän kilpailtiinkin, kuka keksii parhaiten, Saikku kertoo.

Kotitalousluokkaan hankittiin uudet kannelliset keräysastiat ja aloitettiin muovinkierrätys.

Saikku tosin joutuu viemään muovit Forssaan tai Loimaalle.

– Heitän haasteen varsinkin niille nuorille, jotka ovat nuvassa: tehkää kunnanisille tai -äideille tai LHJ:lle aloite, että myös Ypäjällä ruvettaisiin keräämään muovia.

Teemaa ei pätkitty päiviksi tai viikoiksi

Monessa koulussa opetussuunnitelmaan pakollisina kuuluvat oppiainerajat ylittävät monialaiset oppimiskokonaisuudet toteutetaan yksittäisinä teemapäivinä tai -viikkoina.

Ypäjällä pitkäjänteisen teematyöskentelyn on mahdollistanut se, että Saikku ja Ojala opettavat Kartanon koulussa yhteensä yhdeksää oppiainetta.

– Joinakin päivinä meillä on ollut peräkkäin neljä oppituntia, mitkä ovat muuttuneet mok-päiviksi, Saikku kertoo.

He ovat innoissaan projektista, sillä pienessä koulussa omassa oppiaineessa ei yleensä voi tehdä yhteistyötä.

Oppilaat osallistuivat lukuvuoden suunnitteluun, ja palautteen perusteella he odottavat kiertotalousteemalle jatkoa. Se on myös opettajien intressi.

– Meidän pitää kasvattaa näitä (oppilaita) huolehtimaan ympäristöstä, Saikku sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic