Lounais-Häme

Kartanonkadulla rikotaan lakia

Terje Parkkila näkee Kartanonkadulla sijaitsevan kukkakauppansa edessä silloin tällöin läheltä piti -tilanteita, kun pelkästään kävelijöille tarkoitetulla kadun puolella ajetaan polkupyörillä. Lain mukaan polkupyörällä ajaminen jalkakäytävällä on kielletty yli 12-vuotiailta.

-Vaaratilanteita tulee välillä, kun joku esimerkiksi lähtee kaupasta isojen kukkien kanssa, eikä näe kovaa ohi ajavaa pyörää, Parkkila kertoo.

-Lastaustilanteet ovat vaarallisia, kun kannamme Kartanonkadulle pysähtyneestä autosta tavaraa sisään, lisää kaupan työntekijä Carola Flyström.

Tilanne Kartanonkadun jalkakäytävällä on joissain paikoin jopa ahdas, kun parkkipaikat vievät osan tilasta ja esimerkiksi kauppojen rappuset osan. Lastenrattaiden tai rollaattorin tullessa vastaan tila käy pieneksi.

Kun Kartanonkatu remontoitiin vuonna 2013, rakennettiin keskustan puolelle katua kevyen liikenteen väylä, jossa myös pyörät saavat kulkea. Moni ajaa silti toisella puolella tietä jalkakäytävällä lain vastaisesti.

-Onhan se pieni ongelma, myöntää vanhempi konstaapeli Mika Penttilä Forssan poliisiasemalta.

-Olen nähnyt, että ihmiset käyttävät jalkakäytävää pyörätienä, mutta kukaan ei ole esimerkiksi pysäyttänyt poliisiautoa sanoakseen, että olisi sattunut jotain, Penttilä sanoo.

Yhteentörmäyksiä ei olekaan paikalla Penttilän tietojen mukaan sattunut.

Penttilän mukaan ongelmaan on vaikea puuttua. Tällaisissa rikkomuksissa poliisi käyttää ensisijaisesti käskyjä ja kehotuksia rikesakon antamisen sijaan. Penttilä kertoo neuvoneensa väärällä puolella tietä ajavia siirtymään oikealle puolelle.

-Poliisin neuvo tietysti menee myös perille, mutta muisti vain voi olla vähän lyhyt. Seuraavana päivänä voidaan ajaa taas väärällä puolella, Penttilä pohtii.

Penttilä epäilee, että suuri osa väärällä puolella pyöräilevistä on asioinut tai menossa asioimaan johonkin kadulla olevista liikkeistä tai esimerkiksi seurakuntatalolle.

-Vaikea kuvitella muita syitä, koska olisihan se paljon rauhallisempaakin ajaa toisella puolella. Oikea puoli on vielä torin puolella, eli jos on menossa torille, ei minkään pitäisi houkutella väärälle puolelle, Penttilä sanoo.

Flyström taas uskoo, että kyseessä on jopa tietämättömyys laista.

-Luulen, että ihmiset eivät osaa katsoa liikennemerkkejä. He vain ajavat katsomatta sen paremmin, Flyström sanoo.

Forssan tekninen johtaja Antti Heinilä uskoo syynä olevan osittain tietämättömyys mutta vielä enemmän välinpitämättömyys.

Kaupunki ei ole asian tiimoilta saanut palautetta, mutta Heinilä sanoo tiedostavansa ongelman.

-Esteitähän siihen ei pystytä rakentamaan. Jos siinä on este pyöräilijälle, siinä on este myös kävelijälle. Tämä on hankala tilanne, Heinilä sanoo.

Penttilän mukaan kevyen liikenteen kampanja olisi Forssassa paikallaan.

-Ihmisten käyttäytymismalleja on vain vaikea muuttaa, hän sanoo.

Kartanonkadun remontti on silti ollut ehdottomasti sekä Heinilän että Penttilän mukaan äärimmäisen hyvä asia. Aiemmin pyöräilykin oli laitonta molemmilla puolilla, ja pyöräilijät joutuivat autojen sekaan.

-Surullisen kuuluisat töyssyt ovat maailman surkein tapa rajoittaa nopeutta, mutta Kartanonkadun remontti on parantanut turvallisuutta huomattavasti. Vakavat onnettomuudet ovat kadonneet täysin. Aika vähillä kolareilla Kartanonkadulla on menty, Penttilä sanoo. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic