Lounais-Häme Forssa

Kasperin bisnestä ohjaavat laatu ja pitkäikäisyys – "Nyt pitää tehdä asioita, joilla on maksimaalinen merkitys juuri nyt"

Forssassa valmistettavat Kasperi-tuotteet suunnitellaan pitkäikäisiksi ja helposti korjattaviksi.
Fold top -reppu on Kasperi-yrityksen suosituin tuote. Se syntyi yrityksen perustaja Janne Kasperi Suhosen tarpeesta saada sopivankokoinen reppu lyhyille metsäretkille. Kuva: Lassi Puhtimäki
Fold top -reppu on Kasperi-yrityksen suosituin tuote. Se syntyi yrityksen perustaja Janne Kasperi Suhosen tarpeesta saada sopivankokoinen reppu lyhyille metsäretkille. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kasperi-laukut saivat alkunsa puhtaasti tarpeesta. Kymmenisen vuotta sitten yrityksen perustaja Janne Kasperi Suhonen työskenteli freelance-valokuvaajana, ja pyöräili päivittäin ympäri Helsinkiä laukussaan painavia valokuvaustarvikkeita.

Laatumerkkien Euroopassa valmistetut laukut eivät kuitenkaan kestäneet kovassa kulutuksessa puoltatoista vuotta pidempään.

– Päätin suunnitella ja teettää nahasta kymmenen kestävää laukkua, joista yhden pidän itselläni ja loput myyn kattaakseni kulut, Suhonen kertoo.

Vuonna 2015 laukkujen valmistaminen oli jo sillä tavalla ”karannut käsistä”, että Suhonen perusti Kasperi-yrityksen. Viime vuosi oli ensimmäinen, kun Suhonen teki päätoimisesti töitä Kasperi-laukkujen parissa.

Kestävää ja korjattavaa

Laukkujen ja reppujen tarkoituksena on olla mahdollisimman kestäviä. Uutta mallia testataan vähintään puoli vuotta ennen kuin ne laitetaan myyntiin.

– Laukkujen rakenteet on suunniteltu niin, että ne voi helposti korjata. Tarjoamme asiakkaille myös korjauspalveluja, Suhonen kertoo.

Tuotteet on tehty kasviparkitusta pintanahasta.

Premium-laatuisten nahkatuotteiden tekijää oli aluksi hankala löytää Suomesta. Lopulta tekijöitä löytyi Sastamalan ja Forssan seudulta. Forssassa laukkuja valmistaa Suomen Käsityöteollisuuden oy.

Lue lisää: Kolme yritystä saman katon alle: Forssassa on Suomen suurin nahkaompelimo

Toistaiseksi laukuista suurin osa myydään Suomeen, mutta myyntiä ulkomaille on tarkoitus kasvattaa.

– Suomessa tuotteilla on iso potentiaali. Asiakasryhmässä ei ole mitään selkeää segmenttiä. Laukut ja reput toimivat myös moneen käyttöön: arkeen, matkustukseen ja retkeilyyn, Suhonen luettelee.

Esimerkiksi yrityksen suosituin tuote, pari vuotta markkinoilla ollut fold top -reppu, on suunniteltu siten, että siinä on ulkoisia kiinnityspisteitä, ja sisäpuolella on erillinen tasku kannettavalle tietokoneelle. Kasperi-tuotteiden onkin tarkoitus olla funktionaalisia ja käytössä mukavia.

– Jos reppua kantaa retkellä kuusi tuntia selässä, se on oltava ergonominen.

Kasperin perustaja Janne Kasperi Suhonen suunnittelee ja myös tekee laukkuja itse.

Kestävämpi tapa tehdä bisnestä

Yritystoiminnassa Suhonen kertoo koko ajan menneensä hieman vastavirtaan: tarkoituksena ei ole myydä asiakkaille mahdollisimman paljon laukkuja.

– Suurin osa maailman bisneksestä tehdään sillä ajatuksella. Uskon, että myös meidän tavallamme voi tehdä bisnestä. Sen lisäksi, että myymme laukkuja, myös huollamme ja vuokraamme niitä.

Yrityksessä tehdyllä työllä on kuitenkin myös tarkoitus elää. Joku kohtuus pitäisi Suhosen mielestä kuitenkin löytää.

– Yrityksemme on tarkoitus kasvaa, mutta ei me haluta maailmaa näillä laukuilla täyttää.

Laukkujen valmistuksen, korjaamisen ja huollon lisäksi yritys on kehitellyt myös uudenlaista parkitsemisprosessia, jota voisi tulevaisuudessa viedä esimerkiksi ulkomaille.

– Nyt pitää tehdä asioita, joilla on maksimaalinen merkitys juuri nyt.

Vaatteiden värjäys ja nahan parkitseminen ovat esimerkiksi Ganges-joen suurimpia saastuttajia. Siksi sillä alueella muutokset nahanparkitsemisprosessissa saisivat aikaan maksimaalisen hyödyn.

Lue myös: Nahkan parkitsemiseen oli vain huonoja vaihtoehtoja – Forssalaisyritys kehitti uuden tavan ja tähtää sillä korkealle

Palvelutoimintaa massatuotannon sijaan

Kasperi-tuotteet ovat melko arvokkaita. Suhonen kuitenkin muistuttaa, että halvoissa tuotteissa ympäristö- ja eettiset ongelmat on usein ikään kuin ulkoistettu kehittyviin maihin. Heidän tuotteissaan näin ei ole.

– Bisnestä on mahdollista tehdä myös siten, että tuotteet on tehty hyvin ja mahdollisimman ekologisesti ja eettisesti.

Maailmassa osataan Suhosen mukaan tehdä kestäviä tuotteita, mutta tapa tehdä bisnestä on vääristynyt: pitkäikäisen sijaan halutaan koko ajan uutta. Vaateteollisuudessa nopean massatuotannon sijaan pitäisi panostaa palvelutoimintaan, korjauksiin ja huoltoon.

– Niin monet merkit ovat ilmassa, että näin ei voi jatkua. Nyt kaikki ovat ymmärrettävästi huolissaan koronasta, mutta ilmastonmuutos ei silti ole mennyt minnekään, Suhonen sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

10.8.2020

Fingerpori

comic