Lounais-Häme

Käteisen käyttö hiipuu

Jokioisten Leivän Forssan kahvilassa on vilskettä, vaikka lounasaika on juuri päättynyt. Yksi kahvilan asiakkaista on Ilkka Wiio, joka valitsee vitriinistä viinerin ja kaataa itselleen kupin kahvia.

Kuten suurin osa kahvilan asiakkaista, myös Wiio maksaa ostoksensa käteisellä.

-Tänään minulla sattuu olemaan käteistä. Aina ei ole. Olisikin aika tylsää maksaa parin kolmen euron ostokset kortilla, Wiio sanoo.

Jokioisten Leivän leipomokahvilassa voi maksaa käteisen lisäksi sirukortilla sekä pankkikortin tai puhelimen lähimaksulla.

Vaihtoehdoista huolimatta noin kaksi asiakasta kolmesta suosii käteistä ja loput maksavat ostoksensa kortilla. Pankkien tarjoamia mobiilimaksutapoja hyödyntää vain harva.

-Jos asiakas maksaa lähimaksulla, hän maksaa yleensä kortilla, ei kännykän sovelluksilla tai tarroilla, kertoo kahvilatyöntekijä Miia Seppänen.

Vaikka kahviloissa käteinen näyttää yhä olevan tärkeä maksuväline, monien muiden yritysten palveluiden ja tuotteiden maksamiseen käytetään yhä useammin pankkikorttia.

Someron Säästöpankin johtajan Liisa Lempisen mukaan 80 prosenttia kaikista suomalaisten tekemistä ostoksista tehdään kortilla. Vain 20 prosenttia ostoksista suoritetaan käteisellä. Kännykkään ladattavien sovellusten käyttö on vielä harvinaisempaa.

-Mobiilimaksaminen on Suomessa vasta lähtökuopissaan, Lempinen sanoo.

Myös Forssan Yrittäjien hallituksen jäsen ja itsekin yrittäjänä toimiva Kauko Nyström arvioi, että asiakkaat maksavat kännykällä vain harvoin. Hän kuitenkin uskoo, että puhelimen käyttö maksutapana yleistyy lähitulevaisuudessa.

Toistaiseksi asiakkaat näyttävät kuitenkin luottavan pankkikorttiin, joka syrjäyttää käteistä vuosi vuodelta.

-Vielä 1990-luvun ja 2000-luvun vaiheessa arviolta 65 prosenttia yrityksemme maksuista tapahtui käteisellä. Tänä päivänä lukema on tippunut noin 10 prosenttiin, Nyström kertoo.

Myös Lounaismaan Osuuspankin Forssan konttorissa on havaittu käteisen suosion jatkuva lasku. Osuuspankista voi yhä nostaa käteistä tiskiltä, mutta käteisnostoja tehdään vuosi vuodelta vähemmän.

-Vielä pari vuotta sitten käteistä nostettiin pankista selvästi useammin kuin nyt, kertoo asiakasneuvoja Henna Pehkonen.

Myyntipäällikkö Heikki Malmi jatkaa, että pankille on kuitenkin tärkeää säilyttää käteisnostopalvelut.

-Haluamme tarjota asiakkaille vaihtoehtoja.

Moni kaipaakin perinteisiä pankkipalveluita.

Esimerkiksi Osuuspankin asiakas Esko Pakarinen nostaa käteistä pankin tiskiltä aina, kun tarvitsee rahaa. Hän kertoo käyttävänsä pankkikorttia vain bensa-automaatilla ja Prismassa.

-Kyllä minä kiroaisin, jos käteistä ei enää joku päivä huolittaisi, Pakarinen sanoo.

Hänen mielestään käteisen avulla rahankäyttöä on helppo hallita. Maksaminen tuntuu konkreettiselta ja tutulta.

-En tiedä, mikä on pankkikortin lähimaksuominaisuus. En osaa käyttää myöskään kännykkää. En siis voi siirtyä uusiin maksutapoihin opettelematta hurjasti uusia taitoja.

 

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic