Lounais-Häme Tammela

Kaukolantien käyttäjät harmistuneita tien kunnosta: "Tekarit lähtisivät suusta, jos sellaiset olisi"

Etenkin kesäisin ahkerassa käytössä olevan Kaukolantien kunto herättää harmistusta Tammelassa. Tänä kesänä tielle on odotettavissa kuitenkin parannusta.
Kaukolantien kunto harmittaa Saari-Kaukolan asukkaita. Tietä ahkerasti käyttävät Marja Puisto (vas.), Anne Karisvuo, Olli-Pekka Jasu, Kirsi Sotka, Helena Jasu ja Timo Huokuna ovat olleet useaan otteeseen yhteydessä esimerkiksi Tienkäyttäjien linjaan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kaukolantien kunto harmittaa Saari-Kaukolan asukkaita. Tietä ahkerasti käyttävät Marja Puisto (vas.), Anne Karisvuo, Olli-Pekka Jasu, Kirsi Sotka, Helena Jasu ja Timo Huokuna ovat olleet useaan otteeseen yhteydessä esimerkiksi Tienkäyttäjien linjaan. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kaukolantien käyttäjät ovat jo muutaman vuoden olleet käärmeissään, mutta tänä keväänä tien kunto on romahtanut entisestään.

Etenkin runsassateisen talven aikana tien kuopat alkoivat muuttua pahemmiksi. Soratieosuudella autoa tärisyttävät muun muassa nimismiehen kiharat.

Tietä ovat kuluttaneet myös esimerkiksi painavat kuorma-autot, joilla on viety hiekkakuormia lähellä sijaitsevalle työmaalle.

Tie sai 1980-luvun lopulla noin kahden kilometrin matkalle pintauksen, mutta soratien päälle laitettu kevytpinnoite alkaa olla elinkaarensa päässä.

Tiellä on suhteellisen paljon käyttöä etenkin kesäisin, sillä Kaukolantietä käyttävät paitsi paikalliset asukkaat esimerkiksi Forssaan ajaessaan, myös monet kesäasukkaat ja Saaren kansanpuistoon tai Venesillan leirintäalueelle kulkevat matkailijat.

Lue myös mielipidekirjoitus Kaukolantiestä tästä linkistä.

”Kun yhtä kuoppaa väistää, toiseen osuu”

Monet päällystetyn osuuden kuopista ovat syviä ja teräväreunaisia. Ainakin yhden autonrenkaan tiedetään hajonneen kuoppaan osuttuaan.

Tauno Puisto on asunut Kaukolantien varrella vuodesta 1939, eikä muista koskaan nähneensä sitä näin huonossa kunnossa.

– Tekarit lähtisivät suusta tällä tiellä, jos sellaiset olisi. Kun yhtä kuoppaa väistää, toiseen osuu, Marja Puisto harmittelee.

Paikalliset asukkaat ovat olleet esimerkiksi Tienkäyttäjien linjaan yhteydessä kymmeniä kertoja.

– Tämä tuntuu sen verran pieneltä asialta, että mielestäni olisi helpointa, että tie käytäisiin jo korjaamassa, kun sitä on toivottu jo vuosia, tietä ahkerasti käyttävä Timo Huokuna sanoo.

Juttu jatkuu kuvan alla.

– Kun yhtä kuoppaa väistää, toiseen osuu, Marja Puisto harmittelee.

”Rahoitus alimitoitettu tarpeeseen nähden”

Tiestä vastaa Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Projektipäällikkö Lauri Suikki Kaakkois-Suomen elystä kertoo, että tien kuntoa on mitattu viimeksi vuonna 2018, jolloin sen päällysteen arvioitiin olevan huonokuntoinen.

Päällystetyt tiet on luokiteltu kolmeen ylläpitoluokkaan, joiden mukaan päällystyskohteita priorisoidaan. Kaukolantie on luokiteltu vähäliikenteiseksi ja näin ollen alimpaan ylläpitoluokkaan.

Siitä huolimatta liikennettä vaarantavia reikiä ei Suikin mukaan sallita, ja ajomukavuutta oleellisesti haittaavat vauriot korjataan kahden viikon kuluessa.

– Viime vuosina päällysteiden ylläpidon rahoitus on ollut alimitoitettu tarpeeseen nähden, ja alimman ylläpitoluokan päällysteille ei ole osoitettu rahoitusta kunnostamiseen, Suikki harmittelee.

Lue myös: Matkussa vedetään kohta letkajenkkaa: Kreiviläntie kunnostettiin monen vuoden suostuttelun jälkeen (FL 30.5.2020)

Juttu jatkuu kuvan alla.

Viime viikkoina tietä on paikkailtu. Tietä käyttävät ovat skeptisiä sen suhteen, kuinka kauan paikat pysyvät paikallaan.

Ely korjauttaa tänä kesänä

Viimeisen parin viikon aikana liikennettä vaarantavia ja selvästi haittaavia vaurioita ja routaheittoja on korjattu myös Kaukolantiellä. Timo Huokuna kertoo seuranneensa paikkausta lähinnä huvittuneena, sillä monilta osin kyseessä on ollut lähinnä laastarin laittamista avohaavaan. Osassa paikatuista kohdista näkyy jo kahden viikon jälkeen selviä kulumajälkiä.

Paikkauksia tehdään päivystysluontoisesti, ja niiden kestävyys voi olla heikko. Paikkauksia voidaan joutua tekemään useamman kerran. Säällä, vauriotyypillä ja liikenteellä on suuri vaikutus paikkausten kestävyyteen, Suikki selittää.

– Päällystetylle osuudelle on suunnitteilla korjaustoimenpiteitä tälle vuodelle, mutta korjaustapaa tai laajuutta ei ole vielä päätetty. FL

Ely vastaa maanteistä

Maanteiden kunnosta Suomessa vastaa ely-keskus. Elyn hoidettavana on noin 78 000 kilometriä maanteitä Suomessa.

Ely-keskuksen rahoitus riippuu eduskunnan tekemistä budjeteista.

Noin 90 prosenttia eduskunnan vuosittain myöntämästä perustienpidon rahoituksesta käytetään teiden hoitoon ja ylläpitoon. Siihen kuuluu mm. teiden talvihoitoa, päällystämistä ja sorateiden hoitoa, siltojen korjauksia, sorateiden hoitoa, tienvarsien niittoa ja tiemerkintöjen tekoa.

Väyläviraston linjausten mukaan teiden kunnossapidon painopisteenä ovat päätiet.

Muilla teillä toimenpiteet kohdennetaan paikallisten olosuhteiden mukaan siten, että päivittäinen liikkuminen ja kuljetukset turvataan kaikilla maanteillä.

Lue myös: Lounais-Hämeessä riittää huonokuntoisia teitä mutta vain harva korjataan – ”Mielellämme laittaisimme kaikki kuntoon” (FL 18.8.2019)

Uusimmat

Näkoislehti

8.8.2020

Fingerpori

comic