Lounais-Häme

Kauppakamarit ajavat uutta rahoitusmallia, budjettiraha ei riitä väyliin

Kauppakamarit katsovat, että väyläverkon kokonaisuuden sujuvuus on kriittinen asia talouskasvun, yritysten toimintaedellytysten sekä kilpailukyvyn kannalta. Kuva: Seppo Pessinen
Kauppakamarit katsovat, että väyläverkon kokonaisuuden sujuvuus on kriittinen asia talouskasvun, yritysten toimintaedellytysten sekä kilpailukyvyn kannalta. Kuva: Seppo Pessinen

Pelkkä budjettirahoitus ei ole riittävä kattamaan liikenteen korjaus- ja investointivelkaa.Maahan tarvitaan myös uusi rahoitusmalli. Näin toteavat suomalaiset kauppakamarit vaaliohjelmassaan.

– Liikenneväylien korjaamisen lisäksi tarvitaan investointeja uusien väylien rakentamiseen ja rataverkon tason nostamiseen, korostaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Kauppakamarit katsovat, että Suomi tarvitsee liikenteelle uuden kokonaisvaltaisen rahoitusmallin, jonka avulla on mahdollista tavoitella Ruotsin tasoa infran rahoituksessa sekä käynnistää uusia infrahankkeita etupainotteisesti.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että väyläverkon kokonaisuuden sujuvuus on kriittinen asia talouskasvun, yritysten toimintaedellytysten sekä kilpailukyvyn kannalta.

– Suomi on eurooppalaisittain pullonpohja ja saari, mikä takaa sen, että meillä on logistisesti huonot lähtökohdat kilpailijamaihimme verrattuna. Maantieteelle emme voi mitään, mutta sitä vastoin meidän tulisi tehdä kaikkemme, jotta voimme taata kilpailukykyisen asemamme, hän sanoo.

Uuden rahoitusmallin pitää pystyä vähentämään korjaus- ja investointivelkaa Suomen eri osissa. Se ei kuitenkaan saa nostaa teiden käytön nettokustannuksia. Lisäksi hankeyhtiöiden käyttöä yksittäisissä uusissa hankkeissa tulee niiden mukaan edistää.

Hämeen kauppakamari pitää pääradan kapasiteetin kasvattamista merkittävänä keinona siirtää maantiekuljetuksia raiteille Helsingin ja Oulun välisessä liikenteessä.

– Riihimäki-Tampere -osuudella lisäraidepari parantaisi tilannetta oleellisesti. Raskaan liikenteen vähentäminen pääteillä parantaisi liikenneturvallisuutta, hillitsisi teiden kulumista ja laskisi liikenteen päästöjä, Eerikäinen jatkaa.

Kauppakamarit haluavat kiinnittää ohjelmassaan huomiota myös siihen, että Suomen on paremmin hyödynnettävä EU:n rahoitusmahdollisuudet liikenteelle. FL

Uusimmat