Lounais-Häme

Kaupunkipuisto houkuttelee matkailijoita

Kansallinen kaupunkipuistoverkosto suunnittelee, kehittää, markkinoi ja pyrkii lisäämään puistojen tunnettuutta yhteistuumin luottaen etenkin nettimarkkinoinnin voimaan.

Tämänvuotisen verkostotapaamisen ohjelma pyörii markkinoinnin ja matkailun teemojen ympärillä.

Kahden päivän ajan kaupunkipuistojen edustajat ja matkailualan ammattilaiset keskustelevat Forssassa mm. brändäyksestä, tutustuvat eri sähköisten medioiden mahdollisuuksiin, keskustelevat tuotteistamisesta ja yritysyhteistyöstä.

Samalla osallistujat tutustuvat Forssan kansalliseen kaupunkipuistoon ja sen eri nähtävyyksiin. Verkostotapaamisessa on mukana myös paikallisia matkailuyrittäjiä, jotka esittelevät KKP-tuotteitaan ja markkinointiyhteistyötään kaupungin kanssa.

 

Kansallisten kaupunkipuistojen verkosto luottaa joukkovoimaan ja tiivistyneeseen yhteistyöhön. Kaupunkipuistokaupungit ovat yhdessä tuottaneet valtakunnallisen kansallisten kaupunkipuistojen esittelyjulkaisun, jota voit selata myös verkossa. Verkosto on avaamassa myös yhteiset facebook-sivut. Ajatuksissa on myös juhlakirja.

Kaikki kahdeksan kansallista kaupunkipuistoa esittäytyvät julkaisussa kulttuurikierroskohteena, Etelä-Suomen rengasreittinä, joka houkuttelee vierailijoita viipymään pitemmäksi aikaa.

 

Puistoverkoston ohjausryhmän puheenjohtaja Mari Helin Turusta kehuu, kuinka jokainen kaupunkipuisto on uniikki kohteensa.

Kansalliset kaupunkipuistot punovat yhteen suomalaisen kaupunkielämän, -kulttuurin ja luonnon parhaat palat. Ne muodostavat kertomuksen suomalaisten kaupunkien kehityksestä.

 

Ympäristöneuvos Jukka-Pekka Flander ympäristöministeriöstä uskoo kaupunkipuistojen vetovoimaan. Hän huomauttaa, ettei kansallispuistojakaan perustamisvaiheessa tunnettu eikä aina tunnustettu, mutta nykyisin ne vetävät väkeä ja tuovat rahaa myös alueiden talouteen.

-Vaaditaan pitkäjänteisyyttä, kun uusia tuotteita markkinoidaan.

Kansallisten kaupunkipuistojen markkinoinnin haasteena on termin epämääräisyys. Matkailun ja markkinoinnin asiantuntija, Entran Soila Palviainen toteaa, että ihmisille on tarjottava nimikkeiden sijaan kivoja paikkoja, matkailutuotteita ja palvelua.

Kaupunkipuistot palveluineen voivat tavoitella nettinäkyvyyttä vaikkapa TripAdvisorissa, maailman suurimmalla matkailusivustolla.

Forssan seudun matkailusihteeri Mari Noromies-Wahl toteaa, että arvostatuksen hyödyntäminen matkailullisesti on vasta alussa. Kaupunki hallinnoi statukseen liittyvää tuotteistusta. Tarinallisuus on keskiössä. FL

 

Kahdeksan tähtikaupunkia
Suomessa on kahdeksan kaupunkia, jotka ovat saaneet arvostetun kansallisen kaupunkipuistostatuksen.Ne muodostavat kansallinen kaupunkipuistoverkoston (KKP-verkoston), joka kokoontuu vuosittain. Verkostopäivät ovat nyt 6.–7.9. Forssassa.Kansallisten kaupunkipuistojen tavoitteena on säilyttää kaupunkiluontoa ja rakennettua kulttuuriympäristöä laajana, eheänä kokonaisuutena – kaupunkilaisten olohuoneena.Kansalliset kaupunkipuistot ovat osa kestävää kaupunkisuunnittelua ja -rakentamista.Kansallisen kaupunkipuistostatuksen ovat saaneet Hämeenlinna, Heinola, Pori, Hanko, Porvoo, Turku, Kotka ja Forssa.Parhaillaan Helsinki, Kuopio ja Kokkola selvittävät mahdollisuuksia perustaa kansallinen kaupunkipuisto. Perustamisesta päättää lopullisesti ympäristöministeriö.Kaupunkipuistoverkoston koko ei näiden jälkeen ole enää kasvamassa.

Uusimmat