Lounais-Häme

Käytäntö haltuun

-Moikka. Kiinnostaisiko teitä ilmainen autonpesusetti?

Iloinen tervehdys kauppakäytävällä pysäyttää useimmat ohikulkijat. Kutomon kauppakeskuksen käytävällä päivystävät Leena Uusimäki ja Jenna Blomerus tarjoavat etuseteleitä mahdollisille asiakkaille sellaisella varmuudella, että on vaikea uskoa työkokemusta olevan takana vasta kaksi tuntia.

Uusitalo ja Blomerus ovat ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijoita Forssan ammatti-instituutista. Heidän varsinaisena tehtävänään on houkutella asiakkaita koeajamaan autoliikkeen uusia automalleja Forssan Laatuautossa.

-Aluksi kyllä jännitti lähteä tähän melko kylmiltään. Saimme kuitenkin hyvän opastuksen ja homma lähti käyntiin aika nopeasti. Nyt olemme jakaneet joitakin kymmeniä etuseteleitä ihmisille, kertoo Blomerus.

Ammatti-instituutin merkonomiopiskelijoilla on tänä keväänä mahdollisuus opiskella ProMe-ryhmässä, jossa osa opiskelusta suoritetaan tehden erilaisia projekteja yrityksille ja myös yhdistyksille. ProMe on lyhenne sanasta projektimerkonomi, joka osaltaan kuvailee opiskelumuodon luonnetta.

ProMe-kokeilua koordinoiva opettaja Anu Kaseva kertoo, että projekteihin osallistuvat opiskelijat suorittavat osan opinnoistaan käyttäen tiimioppimisen metodeja. ProMe-ryhmäläiset opiskelevat tulevaa alaansa pelkän teoriaopiskelun sijaan suorittamalla käytännön työtehtäviä ryhmässä ja työpareina. Ohjaaja tai opettaja on mukana auttamassa, mutta varsinaisen käytännön työn ja ongelmanratkaisut opiskelijat toteuttavat itse.

-Työelämä viestii tällä hetkellä voimakkaasti, että yritykset arvostavat työnhakijoilta oma-aloitteisuutta ja oikeaa asennetta ja vuorovaikutustaitoja. Projektimuotoisen tiimiopiskelun tavoitteena on opettaa opiskelijoille myös vuorovaikutustaitoja, sosiaalisia taitoja ja yrityskulttuurin tuntemusta, joita työelämässä tarvitaan, Kaseva kertoo.

Vastaavia metodeja on käytetty ammattikorkeakouluissa jo pitkään. Samaa on kokeiltu jonkin verran myös ammattiopistoissa, ja muutama ammattioppilaitosta Suomessa on lähtenyt lähes kokonaan tiimioppimisen tielle.

-Tiimioppiminen ja projektimainen työskentely sopivat kaikille aloille. Tämä on esimerkki 2010-luvun oppimisesta, huomauttaa Kaseva.

Opiskelijat ovat Kasevan mukaan innoissaan kokeilusta.

-On ihana nähdä miten tosissaan he ovat projekteihin lähteneet ja miten innoissaan he tästä ovat, Kaseva iloitsee.

Jenna Blomerus ja Leena Uusimäki vahvistavat Kasevan sanat.

-Käytännössä meidän ei tarvitse tietää autoista mitään, sillä varsinainen tehtävämme on myydä yritystä mahdollisille asiakkaille. Olemme päässeet keskustelemaan monenlaisten ihmisten kanssa ja samalla opimme tekemään yhteistyötä yritysten kanssa. Tämä on tosi opettavaista, sillä pääsemme käytännön kautta tekemään ja oppimaan asioita, joita tarvitsemme tulevaisuudessa, Uusimäki kertoo.

ProMe-kokeilu ei ole varsinaisesti erillinen hanke, eikä sitä varten ole kerätty hankerahoitusta, vaan se on yksi oppimistyökalu muiden joukossa. Tällä hetkellä mukana on 21 liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Anu Kasevan mukaan tavoitteena on nyt pilotoida ProMe -opiskelu osaksi merkonomiopintoja, ja jatkaa sitä myös ensi syksynä ja ensi vuonna.

Uudenlainen opiskelumalli on herättänyt myös yrityselämän kiinnostuksen. ProMe-opiskelijoita tavataan lähiaikoina muun muassa Hamkin Yhteiskuntapäivässä Forssan Lehden osastolla. Lisäksi promelaiset tekevät tänä keväänä yrityksille erilaisia tapahtumajärjestelyitä, promootiokeikkoja, markkinoinnin suunnittelua, inventaariota, nettisivujen uudistamista ja kaikenlaista muuta, mihin yrityksissä kaivataan apuvoimia ja uutta näkökulmaa. FL

 

Uusimmat