Lounais-Häme

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta kasvanut räjähdysmäisesti – liikenteen ilmastotavoitteet karkaamassa käsistä

Autokannan päästökehitys kulkee väärään suuntaan. Ladattavien hybridien ja sähköautojen osuus tuontiautoista on kuitenkin jyrkässä nousussa.
Käytettyjä henkilöautoja arvioidaan tuotavan tänä vuonna ulkomailta Suomeen 50000 kappaletta. Kuva: Leila Oksa
Käytettyjä henkilöautoja arvioidaan tuotavan tänä vuonna ulkomailta Suomeen 50000 kappaletta. Kuva: Leila Oksa

Käytettyjen autojen tuonnin räjähdysmäinen kasvu merkitsee sitä, että suuripäästöisten autojen osuus Suomen tieliikenteessä kasvaa. Samalla kuitenkin myös ulkomailta tuotujen ladattavien hybridien määrä on voimakkaassa nousussa.

–  Autokannan päästökehitys kulkee ihan muuhun suuntaan kuin sen pitäisi, jotta päästötavoitteet saavutettaisiin, arvioi Autotuojat ja -teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio.

Tämän vuoden ennuste on, että käytettyjä henkilöautoja tuodaan Suomeen noin 50  000 ja pakettiautot päälle. Tosin alkuvuoden kehitys ennakoi, ettei aivan näin korkeaan määrään päästä. Heinäkuun loppuun mennessä autoja oli tuotu vajaat 25  000.

Viime vuonna käytettyjä henkilöautoja tuotiin 40  000, eli kasvu on todella ripeätä. Vuonna 2014 käytettyjä autoja tuotiin Suomeen alle 20  000.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna hieman päälle 120  000, joten käytettyjen tuontiautojen osuus rekisteröinneistä on noussut varsin merkittäväksi.

Ulkomailta, etupäässä Ruotsista ja Saksasta tuodut käytetyt autot ovat olleet tyypillisesti suuria Mercedes-Benzejä, Volvoja ja BMW:tä, mikä näkyy keskimääräisissä hiilidioksidipäästöissä. Viime vuonna tuotujen käytettyjen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 173 grammaa kilometriltä, kun uusien autojen keskipäästöt ovat 122 grammaa kilometriltä.

Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin johtavan asiantuntijan Outi Ampujan mukaan Saksassa on monissa kaupungeissa perustettu vyöhykkeitä, joilla ei saa ajaa päästörajat ylittävillä autoilla. Rajat koskevat ilman laatua heikentäviä lähipäästöjä.

–  Se laskee vanhempien autojen hintaa, koska niillä ei voi ajaa joka paikkaan. Suomessahan ei ole tällaisia ympäristövyöhykkeitä, Ampuja sanoo.

Kolme kertaa viime vuotta enemmän

Alkuvuoden aikana tuoduista käytetyistä autoista 18 prosenttia oli sähkö-, hybridi- ja kaasuautoja. Tammi-kesäkuussa Suomeen tuotiin ulkomailta runsaat 2  600 ladattavaa hybridiä, mikä on miltei kolme kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Myös käytettynä tuotujen täyssähköautojen osuus on kasvanut, mutta määrät ovat edelleen vähäisiä.

Ampuja arvioi, että autokannan uudistamisessa on tekemistä. Hänen mukaansa on kuitenkin myönteistä, että osa käytettyinä tuoduista autoista kulkee sähköllä tai biokaasulla.

–  Tämä kertoo myös siitä, että ihmiset ovat kiinnostuneita vaihtoehtoisista käyttövoimista ja haluavat olla vaikuttamassa osaltaan päästöjen vähentymiseen, Ampuja arvioi.

Uusia autoja myyty liian vähän

Käytettyjen tuontiautojen määrän lisääntymisen taustalla on se, että Suomessa ostetaan uusia autoja liian vähän. Vaihtoautoja ei tule tarpeeksi kotimaasta.

Rinta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi kertoo, että tuontiautoilla täydennetään vaihtoautovalikoimaa.

–  Me emme ainakaan saa ostettua Suomesta niin paljon kuin tarvitsemme, Rinta-Jouppi sanoo.

Myös käytettyihin autoihin keskittyvän Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski arvioi, että Suomessa on kymmenen vuoden ajan myyty liian vähän uusia autoja, mikä heijastuu käytettyjen autojen kauppaan.

–  Hyvistä käytetyistä autoista on puutetta, Kalliokoski sanoo.

Pörssinoteeratulla Kamuxilla on autoliikkeitä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Saksassa. STT

 

Autoala: Verottaja suosii käytettyinä tuotuja autoja

Autotuojat ja -teollisuus -etujärjestön toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että poliittiset päätökset kannustavat hankkimaan käytettyjä tuontiautoja vähäpäästöisempien uusien autojen sijasta.
–  Autoverotus suosii ulkomailta käytettyinä tuotuja autoja. Ne saavat niin sanotun epävarmuusvähennyksen, mitä uusissa autoissa ei ole, Kallio kertoo.
Auton verotusarvoa määritettäessä tuontiautolle myönnettävä epävarmuusvähennys on 10 prosenttia. Sen saavat 2–8 vuotta vanhat autot. Yli 8 vuotta vanhoissa autoissa vähennys on jopa 15 prosenttia. Syynä kaavamaisiin lukuihin on se, että aikaisemmin tuomioistuimet olivat tukossa käytettyjen tuontiautojen arvonmäärityskiistojen vuoksi.
–  Siitä haluttiin kertaheitolla eroon, ja tehtiin tällainen hihasta ravistettu epävarmuusvähennys, Kallio sanoo.
Ulkomailta tuotu käytetty auto on usein vaihtoehto uudelle autolle. Autoliikkeet myyvät ulkomailta tuomiaan autoja, sillä kotimaisia vaihtoautoja ei ole tarpeeksi tarjolla heikosti käyneen uusien autojen kaupan vuoksi.

Ruotsi noussut tärkeimmäksi tuontimaaksi

Kallion mukaan vanhoja suuripäästöisiä autoja virtaa Euroopassa lännestä itään, ja käytettyjen autojen tuojana Suomi kuuluu Itä-Eurooppaan. Sen sijaan Ruotsista vietiin viime vuonna ulkomaille 110  000 käytettyä autoa.
–  Luvut ovat aivan päälaellaan Suomen ja Ruotsin välillä, Kallio ihmettelee.
Ruotsi on noussut tärkeimmäksi tuontimaaksi ohi Saksan. Kallion mukaan syinä ovat kruunun heikkous suhteessa euroon sekä Ruotsin suuri vaihtoautotarjonta erinomaisten uusien autojen myyntivuosien jälkeen.
–  Saksan määrä on ollut koko lailla vakio. Kasvu on tullut käytännössä kokonaan Ruotsista, Kallio kertoo.
Myös varustetaso vaikuttaa. Ruotsi-autoissa on muun muassa kahdet rengaskerrat, kun Saksa-autoista talvirenkaat useimmiten puuttuvat.

Uusimmat