Lounais-Häme

Kela-kyydeissä edelleen paljon parannettavaa – odotustaksan puuttuminen risoo kansanedustajaa

Heinäkuun alussa voimaan astunut uusi taksilaki ei ole lähtenyt toimimaan odotetulla tavalla. Etenkin Kansaneläkelaitoksen eli Kelan korvaamien taksikyytien eli niin sanottujen Kela-taksien tilaaminen on ollut hidasta ja vaivalloista Kanta-Hämeessä. Pahimmillaan puhelinpalvelun jonotusajat ovat olleet useita tunteja.

Nimettömänä pysyttelevä forssalainen Kela-taksin käyttäjä yritti tilata taksia kolmena eri päivänä pääsemättä kertaakaan läpi asiakaspalvelijalle. Puhelimen ääressä vietettyä aikaa kertyi yhteensä 2,5 tuntia ennen kuin tärppäsi.

-Ennen tätä “hienon hienoa” uudistusta Kela-taksin sai helposti soittamalla ja kaikki sujui hyvin, palaute kuului.

Toinen närää aiheuttava asia on paluukyydit, jotka on täytynyt lakiuudistuksen jälkeen tilata aina erikseen. Asiakkaan esimerkiksi sairaalaan kuljettanut taksi ei jää enää odottamaan asiakastaan, vaan lähtee heti ajamaan tyhjää taksia takaisinpäin.

-Muutoksen jälkeen olen tilannut Kela-kyydin vain kerran, silloin jouduin jonottamaan noin puoli tuntia, ja nyt myös jouduin tilaamaan paluukyydin etukäteen. Minulla käynnit kestävät kolmesta minuutista tuntiin ja nyt on pakko tilata paluu sen pisimmän odotuksen mukaan, eli todellisuudessa joudun odottamaan kyytiä tunnin verran yhdeksän kertaa kymmenestä, ypäjäläinen Kela-taksin käyttäjä sanoi.

 

Kanta-Hämeen Kela-kyydeistä vastaa Tampereen Aluetaksi, jolle lakiuudistus muodostui erittäin hankalaksi. Kela joutui jopa reklamoimaan Tampereen Aluetaksin palvelut.

-Ongelmat alkuvaiheessa liittyivät meidän tietojärjestelmiin ja uusiin toimintatapoihin, jotka lakimuutoksen myötä tapahtuivat. Meillä oli myös pieniä haasteita autojen välityslaitteiden kanssa, Tampereen Aluetaksin toimitusjohtaja Helvi Liukkaala myönsi.

Ongelmat ovat kuitenkin paranemaan päin, sillä Tampereen Aluetaksi sai viime viikonloppuna jonotusajat Kelan sallimien jonotusaikarajojen alle.

-Olemme koko ajan tehneet toimenpiteitä tilanteen kuntoon saamiseksi. Heinäkuun alusta meillä on ollut koulutuksessa pari ihmistä ja kuun lopussa tulee vielä lisää. Olemme myös tehneet yhteistyösopimuksen yhteistyökumppanin kanssa, joka pystyy vastaamaan puheluihin ja saamme sitä kautta apua. Olemme myös avanneet verkkotilausmahdollisuuksia esimerkiksi hoitolaitoksia varten, Liukkaala kertoi.

 

Kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.) pitää pitkien jonotusaikojen lisäksi ongelmana myös meno- ja paluumatkojen korvauskäytännön eli niin sanotun odotustaksan puuttumista uudesta asetuksesta.

-Ei ole mitään järkeä, että Forssan taksi vie asiakkaan Tampereen keskussairaalaan eikä autoilija saa odottaa asiakasta, jolla on sairaalassa lyhyet hoidot. Asiakkaan täytyy ottaa toinen taksi Tampereelta, jolloin Forssan taksi tulee tyhjänä takaisin. Siinä ei ole ilmastonmuutoksenkaan näkökulmasta järkeä, Anttila sanoi.

-Lakiuudistukseen asti takseilla oli niin sanottu odotustaksa, joka tulisi Kelalle varmasti halvemmaksi kuin autojen ajattaminen edestakaisin niin, että paluumatka ajetaan tyhjänä.

Anttila on saanut runsaasti yhteydenottoja asiaan liittyen niin Kela-taksin asiakkailta kuin taksiyrittäjiltä.

-Asiakkaat kokevat nykytilanteen turvattomaksi. Aikaisemmin oli helppo sopia tietyn taksin kanssa, joka palvelee. Turvallisuuden tunne tulee tuttuudesta, Anttila totesi.

Anttila on ryhtynyt jo toimiin tilanteen korjaamiseksi.

-Yritän saada asetukseen muutoksen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kautta. Hänen ministeriönsä virkamiehet ovat estäneet meno-paluutaksan käytön neuvotteluissa Kelan kanssa tästä asetuksesta. Tämä täytyy saada muuttumaan. FL

 

Näin kela-taksi tilataan
Jos asiakkaalla on oikeus Kelan korvaamaan taksimatkaan, taksi tilataan alueellisesta tilausnumerosta, joka on Kanta-Hämeessä0800 98 821Soitto tilausnumeroon on maksuton.Matkakorvauksen saa heti taksissa ja matkasta joutuu maksamaan enintään 25 euron omavastuun. Jos Kela-taksin tilaa muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaa.1. Matka tilataan edeltävänä päivänä viimeistään kello 14.00. Jos taksia tarvitaan äkillisesti tai taksi on unohtunut tilata, matka tilataan myös silloin alueellisesta numerosta.2. Puhelun yhteydessä asiakas saa tiedon, mihin aikaan auto tulee noutamaan. Samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia, mikä saattaa vaikuttaa matkustusaikoihin.3. Alueelliseen tilausnumeroon on soitettava uudelleen, jos taksi ei saavu sovittuna aikana.4. Jos tilattuun matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, on siitä ilmoitettava viipymättä alueelliseen tilausnumeroon.5. Ennen matkan alkamista autoilijalle on näytettävä Kela-kortti.Lähde: Kela