Lounais-Häme

Kela-takseissa yhä pulmia: “Asiakkaat ovat tottuneet siihen, että he pääsevät samalla taksilla kotiin”

Syyskuun alussa tulevat voimaan myös sote-kyytien muutokset, joissa ennakkoaika on Kela-kyyteihin verrattuna jopa kaksi tuntia.
Marjo Kanerva kertoi Kela-kyytien välityspalvelimen ongelmista ja asiakkaiden palautteesta.Syyskuun alussa Forssan alueelle tulevat vielä sote-kyydit samaan välityskapulaan.

Kiistelty Kela-taksikuljetukset aiheuttavat edelleen hämminkiä. Heinakuun alussa voimaan tulleen uudistuksen tarkoitus oli alun perin yhdistellä Kelan kuljetettavat saman taksin kyydittäväksi.

– Nyt järjestelmä johtikin siihen, että jos Lounais-Hämeestä viedään kaksi tai kolme ihmistä samalla kertaa vaikka TYKSiin tai TAYSiin hoitoon, kukin heistä joutuu tulemaan eri taksilla takaisin. Niin on, vaikka odotusaika olisi korkeintaan 10–15 minuuttia, kertoo kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila (kesk.).

– Niin ilmastopoliittisesti kuin taloudellisestikin tällainen järjestelmä on täysin järjetön. On valtion talouden, asiakkaiden ja myös taksiyrittäjien etu, että kyydeistä tulee menopaluu-taksa takaisin.

Taksinkuljettaja Marjo Kanerva Taksipalvelu J. Liuskista Jokioisilta kertoo, että Kela-muutos muutti paljon vanhaa käytäntöä.

– Asiakkaat ovat tottuneet siihen, että he pääsevät samalla taksilla kotiin. Asia ei toimi hyvin, jos he joutuvat odottamaan kaksi tai kolme tuntia vanhainkodeissa, palvelukeskuksissa ja sairaaloissa. Ei se oikein ole nyky-yhteiskuntaa, eikä taloudellisesti kannattavaa kuljettajallekaan.

Kela-taksien toimintaa Forssassa ja lähiseudulla on nyt hankaloittanut se, että välityspalvelin, josta tulevat viestit kyytiä tarvitsevista asiakkaista, on ollut jumissa 15. elokuuta lähtien.

– Tilaukset kyllä välittyvät autoilijoille puheviesteinä, mutta ennakot ja autot liikenteessä eivät taksin ruudulta näy.

Kela-kyydit välittävä Tampereen Aluetaksi on saanut myös palautetta hankaluuksista asiakkailta ja taksiyrittäjiltä. Toimitusjohtaja Helvi Liukkaala kertoo, että palvelimeen liittyvä ongelma on löydetty ja se tullaan korjaamaan tämän viikon alussa. Kela-kyydeissä haetaan puolestaan oikeita toimintatapoja.

– Kelan kuljetuksissa on iso painoarvo sillä, että matkoja voidaan yhdistellä ja säästää siten yhteiskunnan varoja. Kun auto tilataan, mukaan tulee tunnin järjestelyvara siltä varalta, että yhdistelyjä löydetään. Tämä on ollut monille asiakkaille uusi asia ja ymmärrän kyllä sen, että se hämmentää.

– Kyse on kuitenkin eri palvelusta kuin jos asiakas tilaisi ja maksaisi itse taksin. Nyt maksaja on yhteiskunnan taho, jolla on oikeus määrittää sääntöjä ja rajoittaa toiminnasta aiheutuvia kustannuksia.

Liukkaala mainitsee, että asiakkaan on aina mahdollista tilata paluumatka jo hyvissä, jos hän tietää, että paluu tapahtuu pian.

– Tällöin odotusaikaa ei ole, koska yhdistelyä voidaan tehdä jo sinä aikana, kun tilaus on ollut meillä sisällä.

Kelan asiakkaan on myös mahdollista saada vakiotaksioikeus eli oikeus käyttää tuttua taksinkuljettajaa. Tällainen on mahdollista yksin matkustavalle alle 16-vuotiaalle lapselle tai vaikeasti sairaalle lapselle.

Oikeus voidaan myöntää myös yksilöllisen harkinnan perusteella. Tähän vaikuttaa terveydentila ja avun tarve kuljetuksen aikana. Vakiotaksiasiakkuus on yleensä voimassa toistaiseksi.

Kanta-Hämeen maakunnassa astuu 1. syyskuuta voimaan myös sote-kuljetusten muutos. Sote-kyydit ovat lakiin perustuvia vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolakiin liittyviä taksikuljetuksia, jotka ovat kuntien ja kaupunkien myöntämiä.

– Siellä on erilaisia asiointimatkoja henkilöille, joille liikkuminen on vaikeaa. Matkoja on eri henkilöillä käytettävissä eri määrä ja niiden myöntämisperusteet saattavat vaihdella kunnittain. Kunnat myöntävät matkat ja maksavat niiden aiheuttajakustannukset omavastuuosuuden ylittävältä osalta, Liukkaala kertoo.

Sote-kyyteihin on luvassa samoja piirteitä kuin nykyisissä Kela-kyydeissä. Kela-kuljetuksissa tilaukseen varattava ennakkoaika, jolloin matkojen yhdistelyä haetaan, on yhden tunnin mittainen. Tulevissa sote-kuljetuksissa ennakkoaika tulee kuitenkin olemaan pituudeltaan jopa kaksi tuntia.

– Siinäkin haetaan tuottavuutta matkoja yhdistelemällä. Terveydenhuollossakin on matkoja, joissa on pakko päästä nopeasti hoitoon ja totta kai sellaiset tunnistetaan kyytien joukosta. Silloin kun kyse on kiireettömästä toiminnasta, niin odotusaikoja voi välttää tilaamalla paluukyydin samalla.

Heinäkuussa Sirkka-Liisa Anttila kertoi Forssan Lehdelle, että hän yrittää saada muutoksen Kela-taksien asetukseen liikenneministeri Anne Bernerin kautta. Hänestä ongelmia on edelleen ja aivan liikaa.

– Tämä on iso ja vakava kysymys. Heikompiosaisilla, sairailla ihmisillä ei saa olla palvelut näin heikossa jamassa kuin ne osassa alueita ovat olleet.

– Osoitteeni hoitaa asia ministeri Bernerin kautta oli sillä tavalla väärä, että ainoastaan hänen virkamiehensä ovat olleet neuvottelupöydissä mukana. Korjausliikkeen vastuu on ministeri Pirkko Mattilalla ja Kelan hallituksella, joka tekee alkaneella viikolla uusia päätöksiä.

Anttilan mukaan suurin kysymys on nyt se, pystytäänkö asia hoitamaan Kelan hallituksen päätöksellä vai tarvitaanko siihen lakimuutos.

– Suurin tavoitteeni on ollut saada Kela-taksien menopaluutaksa takaisin. Ainakin Kelan taksipalveluista vastaavat henkilöt ovat käyneet pari viikkoa sitten Pirkanmaalla, koska sen välityskeskukselle kuuluvat myös Häme ja Forssan seutu.

Tulevia sotekuljetuksia Anttila aikoo nyt käsitellä hyvinvointikuntayhtymässä, tosin vielä valmistavana keskusteluna, ei pykäläasioina.

– On tärkeää, että luottamushenkilötkin saavat tietoa siitä miten palvelut toteutetaan. FL

Kela-kyydeissä edelleen paljon parannettavaa – odotustaksan puuttuminen risoo kansanedustajaa

Uusimmat