Lounais-Häme Forssa

Kela-taksit kulkevat Kanta-Hämeessä koko ajan varmemmin – nyt asiakkaita kummastuttavat sote-kyydit

Kela-taksit toimivat Kanta-Hämeessä koko ajan paremmin, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kertoo. Kanta-Hämeessä kysymyksiä herättävät nyt sote-kyydit.
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (vas.) ja Forssan seudun taksit ry:n puheenjohtaja Matti Lehtinen tapasivat lauantaina Forssan torilla ihmisiä ja tekivät taksitoimintaa tutuksi.

Forssalaisen Asta Jaakkolan vaikeasti kehitysvammaiselle pojalle haettiin loppukesällä Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymältä vakiotaksilupaa. Vakiotaksilupa antaa mahdollisuuden käyttää samaa tuttua taksinkuljettajaa sote-kyydeissä.

Jaakkolan täysi-ikäinen poika asuu ympärivuorokautista tehostettua palveluasumista tarjoavassa Lamminranta-palveluyksikössä Forssassa.

– Juho ei pysty puhumaan tai muuten ilmaisemaan itseään ja on pyörätuolissa. Taksinkuljettajan täytyy pystyä itse tulkitsemaan ja tarkkailemaan, onko kaikki hyvin, Asta Jaakkola kertoo.

 

Lupaa ei kuitenkaan vakiotaksiin tullut.

Vakiotaksiin on oikeus yksin matkustavalla alle 16-vuotiaalla tai vaikeasti sairaalla lapsella, minkä lisäksi oikeus voidaan myöntää myös yksilöllisen harkinnan perusteella. Harkinnassa painotetaan henkilön terveydentilaa ja avun tarvetta kuljetuksen aikana.

Syyskuun alusta lähtien ikäihmisten ja vammaisten sote-kyydit on Kanta-Hämeessä järjestänyt maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus (makupa). Samalla niin sanotut taksikortit jäivät historiaan.

Kielteistä päätöstä perustellaan Jaakkolan mukaan muun muassa sillä, että esimerkiksi sairauskohtauksen iskiessä kenen tahansa taksinkuljettajan on pystyttävä auttamaan asiakasta.

Jaakkola näkee, että vakiotaksin kanssa turvallisuusriski pienenisi, jos kuljettava tuntisi kuljetettavan entuudestaan. Asta Jaakkolan pojalla on myös epilepsia.

– Tämähän vaatii jo taksinkuljettajalta ihmeitä, jos tarvitsee lääkärinäkin toimia.

 

Jaakkolan tarina nousi pinnalle lauantaina, kun Forssan Seudun Taksit ry esitteli toimintaansa Forssan torilla ja teki Taksi-Hämettä tutuksi. Paikalla oli myös Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

– Kyllä tällaisissa tapauksissa omaiset oikealla asialla ovat, kun asiasta nostavat ääntä. Vakavasti kehitysvammaisilla tulisi olla vakiotaksioikeus. Joustavampiin ratkaisuihin olisi tarvetta, Koskinen sanoo.

Koskinen on Jaakkolan kanssa samaa mieltä, että taksinkuljettajalta vaaditaan tämän tyyppisissä kuljetuksissa paljon, ja tuttu taksinkuljettaja olisi selvä etu.

– Kuljettajalla on ikään kuin vastuu asiakkaasta matkan ajan.

Sote- ja maakuntauudistuksessa on haluttu lisätä valinnanvapautta, mutta Kela- ja sote-kyytien osalta sitä mahdollisuutta ei ole.

– Asiakas ei voi sote- ja Kela-kyydeissä valita kuljettajaa, kuten voimme hammaslääkärille mennessä valita lääkärimme. Tämä pitäisi muuttaa. Se olisi samalla kannuste myös kuljettajalle tehdä työnsä hyvin, Timo Koskinen sanoo.

 

Sote-kyytejä on Jaakkolan mukaan jouduttu Lamminrannassa välillä odottelemaan parikin tuntia.

Forssan Seudun Taksit ry:n puheenjohtaja Matti Lehtinen sanoo, että sote-kyytienkin välityksessä on ollut kangertelua alussa, samaan tapaan kuin Kela-taksien kohdalla aiemmin.

– Kyytien välityksessä on viime aikoina tapahtunut parannusta. Annamme jatkuvasti keskukselle palautetta, Lehtinen sanoo.

Kela-kyytien välitys on Lehtisen mukaan toiminut koko ajan paremmin alkuongelmien jälkeen. Koskinen toteaa keskustelleensa alkuviikosta Kelan edustajien kanssa, ja kertoo siellä olleen toiveikas tunnelma, että ongelmat ovat jäämässä taakse.

– Järjestelmältä voisi toivoa enemmän, autoilijoille on kuitenkin tärkeää, että tilanne saadaan kuntoon. Pikkuhiljaa homma parantuu, Lehtinen sanoo.

Timo Koskinen toteaa takseille ja Taksiliitolle tulevan paljon palautetta Kela-kyyteihin liittyen.

– Liittona harmittaa, kun asiakas kohtaa taksin, joka tekisi varmasti kaikkensa kyydittävän eteen, mutta järjestelmän käynnistämiseen liittyvät ongelmat tekevät siitä mahdotonta. FL

Uusimmat