Lounais-Häme Forssa

Kesä on bisnesideoiden kulta-aikaa – Vältä nämä 5 yleistä sudenkuoppaa, jos suunnittelet yrityksen perustamista

Moni liikeidea syntyy kesälomalla. Ideoiden toteuttamiseen liittyy kuitenkin monta sudenkuoppaa.
Forssalaisen Heimo Viitamäen mielestä aloittelevalla rakennusalan yrittäjällä on tiellään niin monta kompastuskiveä, ettei hän olisi perustanut toiminimeä ilman konkarin tukea. Kuva: Tapio Tuomela
Forssalaisen Heimo Viitamäen mielestä aloittelevalla rakennusalan yrittäjällä on tiellään niin monta kompastuskiveä, ettei hän olisi perustanut toiminimeä ilman konkarin tukea. Kuva: Tapio Tuomela

 

Pekka Ekholm Forssan Yrityskehityksestä tietää, että tänäkin kesänä moni lomalainen hautoo aurinkotuolissaan ajatusta siitä, ettei enää palaisi töihin. Vaihtoehtona on oma yritys, jossa pääsee toteuttamaan itseään ja käyttämään koko potentiaaliaan.

– Sitten kun alkavat sateet, ihmiset tulevat keskustelemaan ideoistaan Yrityskehitykseen. Alkusyksy on meillä ruuhkaisinta aikaa, Pekka Ekholm sanoo.

Mitä paremmat syyt henkilöllä on olla palaamatta töihin, sitä sitkeämpi hän on yleensä aloittelevana yrittäjänä. Sitkeydestä huolimatta aloittelijoiden esteinä on monia varsin tyypillisiä kompastuskiviä, jotka Pekka Ekholm kehottaa kiertämään jo silloin, kun bisnesideat vasta hautovat kesäauringon alla.

1. Tarve ja kysyntä menevät sekaisin

Moni aloitteleva yrittäjä sekoittaa tarpeen ja kysynnän. On lukuisia palveluita, joille on yhteiskunnassa aito tarve. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla on runsaasti erilaisia tarpeita. Tarpeellinen palvelu ei kuitenkaan ole kysytty, jos asiakas ei ole valmis maksamaan palvelusta riittävää hintaa. Yrityspalvelupäällikkö Pekka Ekholm muistuttaa, että kysyntää on syytä testata ennen yrityksen perustamista. Hänen mielestään paras tapa on laittaa lehteen ilmoitus palvelusta ja katsoa, miten se lähtee vetämään. Vasta kun asiakkaat ovat oikeasti valmiita maksamaan palvelusta eivätkä vain sano olevansa, palkkatöistä irtautuminen tulee realistiseksi.

2. Kilpailuhenki on liian voimakas

Pekka Ekholmin mukaan aloittelevan yrittäjän on turha kilpailla isoja yrityksiä vastaan. Kannattaa pikemminkin keksiä jotain omaa, jota muut eivät seudulla tarjoa.

– Jos Forssasta valmistuu samana päivänä 15 floristia, kaikki eivät voi perustaa kukkakauppaa Forssaan. Mielikuvituksellista voisi olla vaikka kukkapalveluiden myyminen juhliin. Yrittäjä ei tarvitsisi omaa kivijalkaliikettä, vaan voisi tilata kukat tarpeeseen, Ekholm ideoi.

Hän kehottaa myös liittoutumaan isojen kanssa mieluummin kuin kilpailemaan niitä vastaan. Esimerkiksi jalkahoitoja tarjoava pieni putiikki saa vahvan jalansijan solmiessaan kumppanuuden ison terveysalan toimijan kanssa.

– Liika kilpailuhenki ei ole hyväksi. Kannattaa mieluummin keksiä jotain omaa.

3. Oman työn myyminen yhdelle asiakkaalle

Ekholm kehottaa miettimään pari kertaa, ennen kuin alkaa myydä pelkästään omaa työtään. Lomien pitäminen voi olla hankalaa, puhumattakaan sairaslomista. Jos sen sijaan myy jonkun toisen tekemiä tuotteita, oma arki helpottuu.

– Kannatan ajatusta monistamisesta. Vesijumppatunti kannattaa pitää 40 henkilölle mieluummin kuin yhdelle. Taideteoksen voi painaa postikorteiksi mieluummin kuin yhdeksi tauluksi, Ekholm sanoo.

Hänen mukaansa vaarallisinta on myydä omaa työtään vain yhdelle toimijalle. Kun asiakkaita on useita, yhden sopimuksen päättyminen ei kaada omaa bisnestä kokonaan.

4. Kaikkea vähän kaikille

Yrittäjän kannattaa päättää selkeästi erikoistumisalansa. Jos yritys ratkoo jokaisen asiakkaan erilaista ongelmaa, työn tehokkuus kärsii, koska työntekijät joutuvat jatkuvasti oppimaan uutta. On asiakaslähtöistä erikoistua tarkasti ja tuntea osa-alueensa kuin omat taskunsa. Työnteko tehostuu ja asiakkaat saavat taattua laatua. Tärkeää on myös se, että kuuluu itse tuotteensa tai palvelunsa kohderyhmään.

– Kun oikeasti tietää, mistä puhuu, pääsee asiakkaan korvien väliin ja ymmärtää tämän tarpeet.

5. Laskimen käyttö unohtuu

Ekholmin mukaan liian moni ammatinharjoittaja vain perustaa yrityksen sen enempää miettimättä tuloja ja menoja. Lopputulos ei ole aina kannattava.

– Kustannusrakenne pitää miettiä ennen kuin aloittaa yritystoiminnan. Voi vaikka päättää, että vuokrat saavat olla korkeintaan 10 prosenttia yrityksen liikevaihdosta.

Ekholm on huomannut, että liian moni aloitteleva yrittäjä tekee sitä, mikä on kivaa, kun pitäisi miettiä, mitä jää viivan alle.

– Tulevaisuudessa esimerkiksi omistaminen ei ole järkevää, vaikka se onkin mukavaa. Rekka-auto kannattaa hankkia leasing-sopimuksella.

Aloittelevan yrittäjän on syytä varautua köyhiin vuosiin. Tyypillinen yrittäjä pääsee laskemiinsa ansioihin vasta kolmantena vuonna yrityksen perustamisesta. FL

Uusimmat