Lounais-Häme Hämeenlinna

Keskussairaalan tietojärjestelmä petti ja 270 lähetettä katosi - Ongelma koskee myös Forssan seudun hykyä

Vielä ei ole selvää, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista Kanta-Hämeessä

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin käyttämässä Lifecare-potilastietojärjestelmässä on ilmennyt virhe, jonka vuoksi kaikkiaan 270 lähetettä on jäänyt lähettämättä joulu-tammikuussa. Lähetteistä 51 oli kiireellisiä.

Palveluntarjoaja on tehnyt sairaanhoitopiirin potilastietojärjestelmän palvelimille päivityksiä, joista johtuen osa potilaiden hoitolähetteistä jäi potilastietojärjestelmään 22. joulukuuta –28. tammikuuta välisenä aikana.

Ongelma koski sairaanhoitopiirin ulkopuolisia organisaatioita eli Mehiläistä, Terveystaloa, Pihlajalinnaa, Työsykettä ja Forssan hyvinvointikuntayhtymää. Kanta-Hämeen yhteisen LifeCare-tietokannan terveyskeskuksista ja Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä lähetteet ovat välittyneet normaalisti.

”On selvää, ettei tällaista saisi tapahtua”

Ongelmaksi paikallistui päivityksen valmistelussa tapahtunut virhe, joka on nyt korjattu.

– Vielä ei ole selvää, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista ja miten. Osana selvitystyötä pyydämme niitä potilaita, jotka epäilevät hoitonsa viivästyneen tämän ongelman vuoksi ottamaan yhteyttä potilasasiamieheemme. Osa potilaista oli hakeutunut hoitoon itsenäisesti ilman lähetettä, mutta on selvää, että tällaista ei saisi tapahtua ja kannamme vastuumme asiasta, sanoo KHSHP:n johtajaylilääkäri Sally Järvelä.

Terveyshaitasta ja viivästyksistä ilmoitus potilasasiamiehelle

Palveluntuottaja Tiedolle ilmoitettiin puuttuvista lähetteistä heti, kun ongelma havaittiin. Sairaanhoitopiiri sai tietää ongelmasta 28. tammikuuta tehdystä vaaratapahtumailmoituksesta. Tämän jälkeen kadonneita lähetteitä alettiin käydä läpi.

Kaikki kiireelliset lähetteet on sairaanhoitopiirin torstaina iltapäivällä lähettämän tiedotteen mukaan käsitelty ja loput pyritään käsittelemään kiireellisyysjärjestyksessä torstain 30. tammikuuta aikana.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri pyytää potilaita olemaan yhteydessä potilasasiamieheen, jos lähetteen viivästymisestä on aiheutunut mahdollista terveyshaittaa.

Jos potilas epäilee, että hänen lähetteensä on ollut jumiutuneena 22.12.2019–28.1.2020 välisenä aikana, asiasta kannattaa olla yhteydessä potilasasiamiehelle numeroon 03 629 3204.

Jos sairaanhoitopiiri havaitsee mahdollisen potilasturvallisuuden vaarantumisen tai mahdollisen potilasvahingon omissa selvityksissään, potilas kontaktoidaan ja informoidaan myös sairaanhoitopiirin taholta.

Tiedolta odotetaan selvitystä

Tilanteesta on tehty ilmoitukset terveydenhuollon valvoville viranomaisille. Tiedolta odotetaan vielä selvitystä asiasta ja siihen johtaneista tekijöistä.

– Kaikki tilanteeseen johtaneet syyt tulee selvittää huolellisesti ja käydä lävitse myös tiedonkulku eri organisaatioiden välillä, kuten myös sairaanhoitopiirin sisällä, johtajaylilääkäri Järvelä painottaa tiedotteessa.

 

Uutista muokattu klo 16.40

Muokattu kauttaaltaan.

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic