Lounais-Häme

Kiertoliittymä törmää pelkoihin

 

Forssan kaupungin yhdyskuntalautakunta käsittelee Turuntien, Rautatienkadun ja Kauppakadun kiertoliittymän katusuunnitelmaehdotuksia ensi viikolla. Katusuunnitelmien hyväksyntää seuraa urakan kilpailutus.

Kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu aprikoi, että täysi työn tohina voi alkaa risteysalueella elokuun alussa. Kiertoliittymän rakentaminen vaatinee puoli vuotta, joten viimeistely kuten asvaltointi saattaa siirtyä keväälle.

Kiertoliittymä kustantaa arviolta 400 000–500 000 euroa. Kiveystyöt nostavat nopeasti hintaa.

Kiertoliittymä parantaa Tiensuun mukaan varsinkin autoilijoiden liikenneturvallisuutta liikennevaloristeyksiin nähden, koska kohtisuorat peräänajot vähenevät. Lisäksi siinä ei voi ajaa vaarallisesti punaisia päin.

Autoilijoiden on väistettävä tietä ylittäviä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä kiertoliittymään mennessä että poistuttaessa

Vilkkaassa keskustassa kiertoliittymän on kuitenkin epäilty vaarantavan katua ylittävät jalankulkijat ja pyöräilijät, joille liikennevalot eivät enää suo ylitysaikaa ja joille autojonot eivät hevin anna tilaa. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta kohentaa Tiensuun mielestä se, että ylitettävänä on vain yksi kaista suuntaansa. Turvaa saa lisäksi keskisaarekkeista.

Näkövammaisille ei ole kiertoliittymässä apuna liikennevalojen äänimerkkiä. Piippareiden poistuminen ei Tiensuun mielestä vähennä turvallisuutta.

– Piippareissa on hieno ajatus. Ongelmana on, miten erottaa, millä välillä palaa punainen ja millä välillä vihreä, kun nyt Turuntietä ylittäessä Koskenniskan puolella voi palaa vihreä ja Turuntien kolmikaistaisella osalla punainen, kun äänet ovat samassa linjassa.

Tiensuu ei ymmärrä, miten pyöräilijöiden liikenneturvallisuus risteyksessä nykyisestä vaarantuisi.

– Suurimmat riskit valoristeyksissä ovat silloin, kun valot eivät toimi ja kun ajetaan päin punaisia.

Tiensuu muistuttaa, että suojatiemerkintöjen raita kertoo, että se on pyörätien jatke ja sen yli voi ajaa taluttamatta. Jos suojatielle tulee pyörällä ajettava kevyen liikenteen väylä, suojatie luetaan pyörätien jatkeeksi

Liikenneopettaja, Forssan Autokoulun johtaja, Jouni Kalliopuska arvioi, että kiertoliittymät parantavat liikenneturvallisuutta. Samalla loppuu valoissa odottelu. Kiertoliittymässä ajaminen sujuu, kunhan muistaa väistämisvelvollisuuden, kevyen liikenteen katsomisen ja vilkun käytön. Kalliopuska tuumii, että kiertoliittymän valoristeystä loivemmat käännökset ja poistumiset voivat auttaa kuljettajaa havaitsemaan paremmin suojatien ylittäjiä.

– Ihminen pääsee itse arvioimaan tilannetta, eikä vain tyhmänä tuijota valoja ja odota vihreiltä lähtökäskyä, hän kuvaa.

Taksiautoilija Ari Saarinen suhtautuu kiertoliittymää hyvin positiivisin odotuksin

– Sujuvuutta täällä kaivataan.

Kiertoliittymä toimii hänestä paremmin kuin valo-ohjattu risteys ja jalankulkijoita on helppo väistää Karatonkadun päänkin kiertoliittymässä. Lisäksi liikennevalot ovat käyttöikänsä päässä. Ainoastaan isot raskaan liikenteen ajoneuvot eivät tahdo taittua kovin pienestä kiertoliittymästä, jos niitä keskustassa enää ajaakaan. Turuntien jälkeen pitäisi Saarisen mielestä poistaa samaa kyytiä liikennevalot Hämeenkadun, Rautatienkadun ja Kartanonkadun risteyksestä. FL

 

Uusimmat