Lounais-Häme

Kiinan shoppailupäivä menestys Alibaballe – Suomessa Singles Day "tekee vasta tuloaan"

Hongkong
11.11.2018, 15:43

Talous

Singles Day -ostospäivä tekee vasta tuloaan Suomeen, arvioidaan Elektroniikan Tukkukauppiaat -yhdistyksestä. Toimitusjohtaja Taina Luukkaisen mukaan toisin kuin Black Friday ei Singles Day ole lyönyt vielä itseään läpi Suomessa.
– Katsotaan, mihin se yltää, Luukkainen sanoo.
Kiinassa marraskuun 11. päivästä on pelkkiä ykkösiä sisältävän päivämääränsä takia muodostunut 1990-luvulla Singles Day, jolloin moni kiinalainen juhlistaa sinkkuuttaan.
Kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba aloitti vuonna 2009 Singles Dayn tarjoukset, ja muutamassa vuodessa siitä on tullut maailmalla Yhdysvaltain Black Fridaytakin (Musta perjantai) selvästi vilkkaampi ostospäivä.
Tämänvuotinen ostospäivä oli kiinalaisjätille menestys. Alibaba rikkoi myyntiennätyksensä, kun shoppailupäivää oli vielä tunteja jäljellä, uutisoi muun muassa CNBC. Nyt rikottu ennätys oli viime vuodelta, jolloin verkkokauppajätin myynti ylsi 25,3 miljardiin dollariin.
Myynti oli ennätyksellisen vilkasta jo heti alkuunsa. Esimerkiksi CNN kertoi, että Alibaban myynti rikkoi miljardin dollarin (880 miljoonan euron) rajan vain minuutissa ja 25 sekunnissa päivän lähdettyä käyntiin. Ensimmäisen tunnin aikana myyntiä kertyi 10 miljardin dollarin arvosta, ja kello yhdeltätoista aamupäivällä Alibaba oli myynyt 20,5 miljardilla dollarilla.
Suomessa esimerkiksi Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat lähteneet mukaan Singles Dayhin.
– Viime vuonna teimme ensimmäistä kertaa tällaisen kampanjan. Se sai sen verran hyvän vastaanoton, että päätimme uusia sen, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.
Korpelan mukaan Singles Day jäi kuitenkin viime vuonna kauas Black Fridayn suosiosta.

Black Friday siirtänyt joulukauppaa marraskuulle

Kaupan liiton mukaan Black Friday -kampanjointi löi Suomessa itsensä kunnolla läpi toissa vuonna. Liitto arvioi viime vuonna, että Yhdysvalloista alkunsa saanut Black Friday sekä Cyber Monday siirtävät joulukauppaa marraskuulle.
– Yhden tai kahden vuoden perusteella ei voi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä, mutta liikevaihtotilastoissa näkyy marraskuun merkityksen kasvu joulukaupassa varsinkin viime vuonna (2016). Juuri viime vuonna Black Friday -kampanjointi löi Suomessakin itsensä kunnolla läpi, liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoi marraskuussa 2017 julkaistussa tiedotteessa.

https://www.cnbc.com/2018/11/11/alibaba-singles-day-2018-record-sales-on-largest-shopping-event-day.html
https://edition.cnn.com/2018/11/10/tech/alibaba-singles-day/index.html
https://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/black_friday_siirtaeae_joulukauppaa_marraskuulle_26358

STT

Kuvat:

Uusimmat