Lounais-Häme

Kiinan shoppailupäivä rikkoi jälleen ennätyksiä – Suomessa Singles Day "tekee vasta tuloaan"

Hongkong
11.11.2018, 18:49

Talous

Kiinasta kotoisin oleva mammuttimainen ostospäivä Singles Day tekee vasta tuloaan Suomeen, arvioidaan Elektroniikan Tukkukauppiaat -yhdistyksestä. Toimitusjohtaja Taina Luukkaisen mukaan toisin kuin Black Friday ei Singles Day ole lyönyt vielä itseään läpi Suomessa.
– Katsotaan, mihin se yltää, Luukkainen arvioi.
Pelkkiä ykkösiä sisältävän päivämääränsä takia marraskuun 11:nnestä muodostui Kiinassa 1990-luvulla sinkkujenpäivä (guanggungjie), jolloin moni kiinalainen juhlisti sinkkuuttaan.
Sittemmin päivästä on kehittynyt ostoskarnevaali. Kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba aloitti vuonna 2009 Singles Dayn tarjoukset. Viime vuosina päivästä on paisunut Yhdysvaltain Black Fridayta vilkkaampi ostoskarnevaali.
Tänä vuonna Alibaba rikkoi jälleen myyntiennätyksenä. South China Morning Post -lehden mukaan Alibaban myynti ylsi vuorokauden aikana yli 30,8 miljardiin dollariin, eli yli 27 miljardiin euroon.
Myynti oli ennätyksellisen vilkasta heti alkuunsa. Muun muassa CNN kertoi, että miljardin dollarin (880 miljoonan euron) raja rikkoutui vain minuutissa ja 25 sekunnissa. Ensimmäisen tunnin aikana kauppa kävi 10 miljardin dollarin arvosta.
Suomessa esimerkiksi Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat lähteneet mukaan Singles Dayhin.
– Viime vuonna teimme ensimmäistä kertaa tällaisen kampanjan. Se sai sen verran hyvän vastaanoton, että päätimme uusia sen, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.
Korpelan mukaan Singles Day jäi kuitenkin viime vuonna kauas Black Fridayn suosiosta.

Black Friday siirtänyt joulukauppaa marraskuulle

Kaupan liiton mukaan Black Friday -kampanjointi löi Suomessa itsensä kunnolla läpi toissa vuonna. Liitto arvioi viime vuonna, että Yhdysvalloista alkunsa saaneet Black Friday ja Cyber Monday siirtävät joulukauppaa marraskuulle.
– Yhden tai kahden vuoden perusteella ei voi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä, mutta liikevaihtotilastoissa näkyy marraskuun merkityksen kasvu joulukaupassa varsinkin viime vuonna (2016), pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoi tiedotteessa marraskuussa 2017.

https://www.scmp.com/tech/enterprises/article/2172523/alibabas-singles-day-sales-hit-1-bln-yuan-less-60-seconds
https://edition.cnn.com/2018/11/10/tech/alibaba-singles-day/index.html
https://kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/black_friday_siirtaeae_joulukauppaa_marraskuulle_26358

STT

Kuvat:

Uusimmat