Lounais-Häme Forssan seutu

Kiinnostaisivatko kimppakyydit? – Valmiutta kyytisovellukseen selvitetään nyt Forssan seudulla

Kysely on avoinna juhannukseen asti. Visiona on, että liikkumista helpotetaan kimppakyytien ja yhteiskäyttöön tulevien liikkumisvälineiden avulla.
Tulevaisuuden liikkumisesta Forssan seudulla opinnäytetyönsä tekevä Joona Pellikainen asuu Hämeenlinnassa ja opiskelee Forssassa. Hän kulkee Hämeenlinnan ja Forssan väliset matkat pääasiassa yksityisautolla. Kuva: Tapio Tuomela / FL
Tulevaisuuden liikkumisesta Forssan seudulla opinnäytetyönsä tekevä Joona Pellikainen asuu Hämeenlinnassa ja opiskelee Forssassa. Hän kulkee Hämeenlinnan ja Forssan väliset matkat pääasiassa yksityisautolla. Kuva: Tapio Tuomela / FL

Liikkumisen tulevaisuutta pohditaan Forssan seudulla.

Visiona on, että liikkumista helpotetaan kimppakyytien ja yhteiskäyttöön tulevien liikkumisvälineiden avulla. Ajatuksena on, että liikkumisen palvelut kootaan omaan kyytisovellukseensa.

Forssan Yrityskehitys oy on avannut internetiin kyselyn, jossa selvitetään ihmisten mielipiteitä Forssan seudun liikenteen tulevaisuudesta ja kehittämisestä.

– Kartoitamme, onko seudulla kiinnostusta ja valmiutta kyytisovelluksen käyttöön. Jos sille on tarvetta, sovellusta voidaan ryhtyä kehittämään, Forssan Yrityskehityksen toimitusjohtaja Riikka Riihimäki sanoo.

Kyselytutkimuksen tekee opinnäytetyönään Joona Pellikainen, joka opiskelee Hämeen ammattikorkeakoulun Forssan kampuksella biotalouden insinööriksi. Yrityskehitys toimii opinnäytetyön tilaajana.

– Kysely on avoinna juhannukseen asti, minkä jälkeen vastaukset analysoidaan, Pellikainen kertoo.

Reitille voi yhdistellä eri kyytejä

Kyselyssä esitellään parannusmahdollisuuksia Forssan seudun liikenteeseen digitalisoinnin sekä jakamis- ja alustatalouden malleja hyödyntämällä.

Jakamistaloudella tarkoitetaan tavaroiden lainaamista, vuokraamista tai jakamista perinteisen omistamisen sijaan.

Alustataloudella tarkoitetaan internet-alustojen avulla syntyvää taloutta. Esimerkkinä alustataloudella toimivasta sovelluksesta on ulkomailla ja pääkaupunkiseudulla käytössä oleva kyytisovellus Uber. Suomessa on käytössä myös Valopilkku-sovellus, josta voi tilata taksin.

Riihimäki toteaa, että Forssan seudun yksityiset kimppakyydit, yhteiskäytössä olevat liikkumisvälineet ja julkisen liikenteen palvelut voisivat löytyä yhdestä helppokäyttöisestä alustasovelluksesta.

– Sovelluksessa voisi olla tarjolla myös ketjukyytejä niin, että käyttäjä saa suunnitella mitä palveluja käyttää liikkuessaan tietystä paikasta toiseen paikkaan. Reitille voisi yhdistellä esimerkiksi kimppakyytejä, kaupunkipyörällä kulkemista ja taksi- tai bussimatkoja, Riihimäki sanoo.

Mielipidettä korvauksesta kysytään

Kyselyssä tiedustellaan, onko vastaaja käyttänyt aiemmin kyytisovelluksia tai liikkumisen yhteiskäyttövälineitä, onko hän tulevaisuudessa valmis käyttämään niitä ja onko hän halukas maksamaan niiden käytöstä korvauksen.

Yhteiskäyttövälineiksi luetaan esimerkiksi sähköpyörät, sähköpotkulaudat ja taloyhtiöiden yhteiskäyttöautot.

– Kyselyssä selvitetään kokeeko vastaaja voivansa matkustaa kimppakyydillä toisen henkilön kyydissä korvausta vastaan. Lisäksi kysytään voisivatko hänen lapsensa kulkea kimppakyydillä esimerkiksi kouluun tai harrastuksiin, Riihimäki ja Pellikainen kertovat.

Vastaajilta kysytään myös mikä olisi oikeutettu korvaus kyydistä. Vastauksen saa antaa euromääräisenä kilometriä kohden. Korvausta pyydetään miettimään sekä matkustajan että kuljettajan näkökulmasta.

– Jos vastaaja toimisi palveluntarjoajana tai kuljettajana, hän saa miettiä tulisiko hyvin lyhyistä eli alle puolentoista kilometrin kimppakyydeistä periä lainkaan korvausta.

Kyselyssä selvitetään kuinka moni henkilöauton omistaja on valmis ottamaan kyytiinsä lisähenkilön tai henkilöitä siitä saamaansa korvausta vastaan. Vastaajilta kysytään myös kuinka aktiivisesti he uskoisivat käyttävänsä kimppakyytejä tarjoavaa sovellusta joko matkustajana tai palveluntarjoajana.

– Ajatuksena on, että alueen kunnat eivät toimi maksajina vaan yksityishenkilöt tarjoavat palveluja oman ansaintalogiikkansa mukaisesti, Riihimäki sanoo.

Vastaajien toivotaan pohtivan liikkumistaan myös 5–10 vuotta eteenpäin. Kyselyssä voi kertoa myös omia liikenteen kehittämisehdotuksiaan.

Palvelisi myös kestävää kehitystä

Kyselyyn voi vastata nimettömänä kuka tahansa. Postinumeron perusteella nähdään asuuko henkilö Forssan seudulla. Vastaajiksi toivotaan myös muualla asuvia ja Forssan seudulla työssä käyviä.

– Liikennepalvelujen parantaminen voisi tuoda Forssan seudulle lisää muuttajia, Riihimäki ja Pellikainen sanovat.

Kimppakyydit vähentäisivät yksityisautoilua, joten kyytisovellus voisi palvella myös kestävää kehitystä.

– Kimppakyydeistä hyötyisivät myös ikäihmiset ja syrjäseudulla asuvat, joilla ei ole omaa autoa.

Linkki kyselyyn löytyy ainakin Forssan Yrityskehityksen internet- ja Facebook-sivuilta. FL

Uusimmat

Fingerpori

comic