Lounais-Häme

Kiirettä pitää kipsaajilla, kun tiet ovat peilijäässä

 

Murtuneita ranteita, tikattavia takaraivoja. Kyynär- ja olkapäävammoja. Kipsattavaa ja paikkailtavaa riitti Forssan sairaalan ensiapupäivystyksessä maanantaina ennätystahtiin. Satakunta potilasta oli tullut hoidettavaksi liukastumistapaturmien vuoksi. Sama meno jatkui vielä tiistaina aamupäivälläkin.

Sääennusteet lupasivat jo tiistai-illaksi kiristyvän pakkasen myötä helpotusta liukkauteen. Helpotus tosin jää lyhytaikaiseksi, mikäli keskiviikkoillaksi ennustetut lumisateet taas peittävät vaaralliset peilijäät.

Forssa ei ollut ainoa paikkakunta, jossa ensiapupäivystys ruuhkautui liukastujien vuoksi.

-Kanta-Hämeen keskussairaala oli aivan tukossa, samoin Loimaan sairaala. Myös esimerkiksi Helsingissä päivystykset ruuhkautuivat, kertoo johtava lääkäri Taina Hammarén Forssan sairaalasta.

Vaikka päivystyksessä huhkittiin kipsauksia niin ripeästi kuin yhden kipsaushuoneen varassa voitiin, venyivät odotusajat useaan tuntiin.

-Olen erityisen iloinen siitä, että meillä oli radiologia ympäri vuorokauden auki. Potilaita pystyttiin lähettämään röntgeniin ja kuvaukset hoitamaan sitä mukaa kuin tarvetta oli, Hammarén kertoo.

Hän kiittelee asiakkaita kärsivällisyydestä. Myös henkilökunta saa häneltä kehut. Muut lääkärit auttoivat päivystäjiä minkä ehtivät, ja henkilökunta pysyi hyvällä tuulella ja jousti ruuhkatilanteessa kiitettävästi.

Potilaiden siirtämisestä muihin sairaaloihin ei tässä tilanteessa ollut apua, koska muuallakin liukastumistapaturmat työllistivät poikkeuksellisen paljon.

-Ne, jotka oli pakko siirtää eteenpäin, joutuivat odottamaan ambulanssikuljetusta jopa tunteja.

Liukastumiset eivät olleet vain ikäihmisten ongelma, vaan joukossa oli paljon työikäisiä.

-Itse olen geriatri ja minun näkökulmastani kaikkein iäkkäimmät ihmiset puuttuivat joukosta. Varmasti monella työpaikalla huomataan, että liukastumiset ovat vammoja aiheuttaneet, Hammarén miettii.

Maanantaina suurin ruuhka helpotti iltapäivän tunteina. Päivystäjä ehti silti nukkua vain tunnin, koska seurattavia potilaita riitti.

Vaikka liukkaille keleille on tarjolla erilaisia nastajalkineita tai tavallisiin jalkineisiin kiinnitettäviä liukuesteitä, on Taina Hammarénilla antaa yksi takuuvarma keino liukastumisvammojen välttämisen.

-Ellei ulos lähteminen ole aivan välttämätöntä, kannattaa jättää lähtemättä. Ainakin, kun keli on näin poikkeuksellisen liukas kuin nyt, Hammarén muistuttaa. FL

 

Opettele kaatumista, harjoittele tasapainoa
Lisää joustoa polviin. Jännittyneenä kaatuessa vammoja saa helpommin kuin rentona.Selkä pyöreäksi. Paina leuka kohti rintaa ja pyöristä yläselkää eteenpäin.Kädet kiinni kehoon. Taakse kaatuessa kädet ja pää hakeutuvat helposti taakse. Koeta kellahtaa kädet vartalon etupuolella kevyessä koukussa, ja taivuta pää kohti rintaa.Harjoittele. Kuivaharjoittele turvallisempaa kaatumistapaa, jotta se palautuu mieleen nopeassa kaatumistilanteessa.Treenaa tasapainoa vaikka näillä:Kyykkyponnahdus: Seiso kahdella jalalla, kyykisty ja ponnista pakaralihaksia käyttäen ylös päkiöille. Laita koko vartalo töihin. Päkiöiden päälle hypähtämällä voit tuoda liikkeeseen lisähaastetta.Vaakaliike: Nosta jalka koukussa eteesi noin 90 asteen kulmaan. Työnnä koukistunutta jalkaa taaksepäin ja kallista samalla ylävartaloa eteen. Katso, että polvesta etuvarpaaseen kulkee suora linja, ja käytä pakaralihaksia nostaaksesi itsesi takaisin ylös. Toista toisella jalalla.Luisteluliike: Ota lähtöasennoksi lantionlevyinen haara-asento. Pidä painopiste edessä. Jousta polvista ja tee askelloikka sivulle, ojenna vapaa jalka sivulle luistelutyyliin. Pidä asento hetken aikaa, toista sitten loikka ja ponnista tukijalalla toiselle puolelle.Vartalon kierto: Ota pitkä askel eteen ja kierrä ylävartaloa tukijalan suuntaan. Palauta katse ja vartalon kierto suoraan eteenpäin, jatka ponnistaen askel eteen. Tällä liikkeellä treenaat kätevästi sekä liikkuvuutta että lihaskuntoa.Lähteet: Fysioterapeutti Maijastiina Kivinen Terveystalosta, Liiku helposti liukkailla -kampanja

Uusimmat