Lounais-Häme Jokioinen

Killan kesänäyttely kukkii – Taiteilijat osallistuvat näyttelyyn vapaalla tyylillä

Outi Rämö kesänäyttelytöidensä ripustuspuuhissa. Seija Leino katsoo, että kookas maalaus asettuu suoraan. Kuva: Lassi Puhtimäki
Outi Rämö kesänäyttelytöidensä ripustuspuuhissa. Seija Leino katsoo, että kookas maalaus asettuu suoraan. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tapulimakasiinin eteisessä, ovella ja oven ulkopuolella on kello viisi iltapäivällä ruuhkaa. Kuhankosken Killan taiteilijat valmistautuvat perinteiseen kesänäyttelyynsä.

Heistä itse kukin pääsee ripustamaan teoksiaan jyhkeän hirsirakennuksen sisäpinnoille sitä mukaa, kun nimet on kirjattu osanottajaluetteloon. Listaan kertyy yhtensä 25 nimeä.

Kiltalaiset ovat suunnanneet Tapulimakasiinille ainoana ohjeistuksenaan maksimissaan viisi työtä tekijää kohti.

– Emme halunneet lähteä näin kesänäyttelyyn niin tiukkapipoisella asenteella, että sen sisältöä ja osallistumista pitäisi ryhtyä ohjailemaan teemoilla, summaa Kuhankosken Killan puheenjohtaja Marjut Leskinen.

Sen sijaan teosten lukumäärärajoitukselle sanelevat hänen mukaansa perusteitaan Tapulimakasiinin tilat. Kesäkatselmus lähtee muotoutumaan omatoimisuuden henkeä kunnioittaen.

Yleisvaikutelmaksi jää, että taitelijat hyödyntävät sallittua teosmäärää täysipainoisesti. Samoin he käyttävät suotua vapautta töidensä sijoittelussa valitsemilleen seinille omiin kokonaisuuksiinsa. Yhdistyksen näyttelykoordinaattori Taina Riitto luonnehtii ripustuksessa lähdettävän itseohjautuvuuden ajatuksesta.

– Luotamme siihen, että kaikki löytävät töilleen paikkansa. Sovittelemme sitten tarpeen mukaan, mikäli hankaluuksia ilmenee, hän toteaa.

Kärkijoukossa omat seinäpintansa kerrosten väliseltä tasanteelta valinnut Liisa Facius-Kennell osuu akryylimaalausten myötä ajankohdan ytimeen. Suomalainen kesä tulee niissä vastaan tutuista aiheista ammentaen mutta persoonallisessa hauraudessaan kliseevaikutelmat onnistuneesti kiertäen.

Kaikesta päätellen taiteilijan parisenkymmentä Englannissa viettämää vuotta ovat antaneet kesämme tulkitsemiseen kaukaa näkemisen ja samalla aitoa läheiseksi tuntemisen perspektiiviä. Juuri sitä, mitä kookkaan Sua vain yli kaiken mä rakastan -maalaus välittää nimelläänkin.

Jaana Luomala ilmentää näyttelyssä inspiroitumistaan Helene Schjerfbeckin taiteesta sekä Suomen sisällissodan herättämistä vaikutteista. Niistä jälkimmäisiä hän tulkitsee kaikessa traagisuudessaan koskettavalla tehokkuudella 101 vuotta -veistoksessaan.

Jaana Luomala ja Suomen 101 vuoden takaisesta tragediasta muistuttava teos. Kuva: Lassi Puhtimäki
Jaana Luomala ja Suomen 101 vuoden takaisesta tragediasta muistuttava teos. Kuva: Lassi Puhtimäki

Käsittelemältään aikakaudelta periytyvistä hirrenpätkistä ja rautanauloista syntynyt teos edustaa konkreettisti puhuttelevaa esillepanoa, jossa on sekä kaatuneita että pystyyn jääneitä nauloja.

Outi Rämö tulkitsee ekpressiivisesti itseään ilmaisten haavoitettua ja paljasta sydäntä öljyvärein sekä kylmää sydäntä painokuvan muodossa.

Rämö vihjaa maalausten edustavan taiteilijan tuoretta tuotantoa

– Tämä aihe on vielä saamassa jatkoa.

Kuhankosken Killan kesänäyttely on esillä Jokioisten Tapulimakasiinissa 7.7. asti.

Mukana Tapulimakasiinissa

Kuhankosken Killan kesänäyttelyyn osallistuvat: Marjut Carldstedt, Liisa Facius-Kennell, Unto Grönberg, Eila Heikkilä, Esa Jakobsson, Juha Korhonen, Aila Lahtinen, Seija Leino, Pekka Leppälä, Marjut Leskinen, Jaana Luomala, Ilkka Luoti, Eija-Liisa Löyttyniemi, Susanna Mandelin, Leena Miettinen, Juha Mikkola, Harri Oinonen, Tuula Orttenvuori, Outi Rämö, Hilkka Rutanen, Tuija Ruusuvuori, Taina Sipilä, Pirjo Tienhaara, Auli Vaha ja Ulla Viljanen.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat